شناسه خبر:41826
1400/3/22 09:32:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هفت هزار میلیارد تومان از سال 92 تاکنون برای اجرای 85 درصد از ابرپروژه گرمسیری در کشور هزینه شده که به قیمت روز بیش از 20 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

سیدحسن رضوی روز پنجشنبه در آیین افتتاح چهار هزار و 50 هکتار از شبکه‌های زهکشی و آبیاری زیرمجموعه طرح گرمسیری در شهرستان مرزی سرپل ذهاب در قالب دهمین هفته پویش هرهفته الف- ب- ایران با حضور رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس، افزود: شاکله طرح بزرگ گرمسیری به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های کشور در دولت مرحوم آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» گذاشته شد و در دولت‌های بعدی اقدامات مفیدی انجام شد؛ اما در سال 92 با تأمین اعتبار از صندوق ذخیره ارزی عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهار کرد: این پروژه بزرگ در قالب 500 کیلومتر مسیر در دو استان کرمانشاه و ایلام تا مرز دشت عباس در استان خوزستان شامل دو سد ازگله که قبلاً افتتاح شد و سد کنجانچم که امروز دستور آبگیری آن از سوی رئیس‌جمهور صادر شد، با ایجاد 11 رشته تونل به طول 80 کیلومتر است.

* تحقق تعهدات طرح گرمسیری در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تونل نوسود درحقیقت از تونل‌های سخت و فرعی و مهم خاورمیانه بود که به دست توانمند پیمانکاران ایرانی حفر شد و در مدار بهره‌برداری است؛ همچنین در طرح گرمسیری حدود 318 کیلومتر لوله‌گذاری در این پروژه انجام شده و نزدیک به 500 کیلومتر لوله در رشته‌های مختلف برای آب‌رسانی از سازه‌های این مجموعه بزرگ است.

رضوی افزود: 12 ایستگاه پمپاژ، دو پست برق و 150 کیلومتر خط انتقال در این پروژه گرمسیری ایجاد شده است که 53 هزار هکتار اراضی را در قالب استان‌های ایلام و کرمانشاه که 34 هزار و 400 هکتار در کرمانشاه و 18 هزار و 600 هکتار در استان ایلام است، زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی گفت: توانسته‌ایم تا امروز حدود 23 هزار و 194 هکتار که تعهد ما بود در کرمانشاه انجام بدیم و 11 هزار و 206 هکتار در منطقه سومار باقی مانده که بخش خصوصی باید آنجا سرمایه‌گذاری کند.

این مقام مسئول ادامه داد: مقدمات لازم برای انجام 11 هزار و 206 هکتار بخش خصوصی با زحماتی که استاندار کرمانشاه در این ارتباط کشیده‌اند، صورت گرفته و با تخصیص آبی که برای این کار انجام می‌شود، دولت کار خود را در کرمانشاه به اتمام رسانده است.

وی گفت: تنها دو هزار و 500 هکتار لکه‌های باقی‌مانده به‌عنوان خواست مسئولان محلی و نمایندگان است که اجرای آن هم در برنامه بوده و با درایت استاندار و اعتبارات استانی و ملی انجام می‌شود.

   15 درصد از سامانه گرمسیری باقی مانده است

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابراز کرد: 15 درصد از سامانه گرمسیری باقی مانده که چهار هزار و 900 میلیارد تومان پول می‌خواهد و از این اعتبار یک‌هزار و 100 میلیارد تومان برای کرمانشاه و سه هزار و 800 میلیارد تومان برای ایلام نیاز است که دشت قلعه شاهین و بشیوه که در کرمانشاه باقی مانده را ازلحاظ سرمایه‌گذاری به اتمام برساند.

رضوی عنوان کرد: مطمئنیم در دولت آینده نیز با اهمیت این طرح که 85 درصد آن انجام شد، باقی کار نیز به اتمام می‌رسد.

وی در پاسخ به سؤال استاندار که به چه نحوی آب‌رسانی به کنجانچم در ایلام انجام می‌شود؟ گفت: با ایجاد 450 کیلومتر یک رودخانه مصنوعی با آب پایدار ایجاد کردیم که این اتفاق بزرگی است و مبارک دو استان ایلام و کرمانشاه و مردمان غرب کشور باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: از چهار هزار و 50 هکتار پروژه افتتاح‌شده امروز، بهبود دشت‌های گرمسیری ذهاب جنوبی وحومه قراویز و جگرلویی و توسعه 423 هکتار جگرلو بوده که با 370 میلیارد تومان اجرایی شده است.

   کار بزرگی در هشت سال گذشته در غرب کشور انجام شده است

رئیس‌جمهور نیز در این آیین گفت: کار بزرگی در منطقه غرب کشور در این هشت سال انجام شده و تونل نوسود یکی از آن کارهای بسیار عظیم بود و طرح گرمسیری از کارهای بزرگ و تاریخی در کشور ما بوده که به انجام رسیده است.

براساس اعلام وزارت نیرو، اراضی زیر پوشش این بخش طرح گرمسیری شامل دو هزار و 371 هکتار از اراضی دشت ذهاب جنوبی، یک‌هزار و 256 هکتار اراضی دشت حومه قراویز، 423 هکتار اراضی دشت جگرلوی جنوبی در استان کرمانشاه و بهبود دو هزار و 750 هکتار از اراضی دشت کنجانچم در استان ایلام است.

با بهره‌برداری از این بخش از شبکه‌های آبیاری و زهکشی طرح بزرگ گرمسیری، به‌طور میانگین برای 10 هزار نفر به‌‌صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

   کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود، به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دو برابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت می‌توان برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

شناسه خبر 41826