شناسه خبر:41827
1400/3/22 09:36:33
رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه خبر داد:

ارسال پرونده کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق «خوراک» به یونسکو

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از ارسال پرونده کرمانشاه برای قرارگیری در فهرست شهرهای خلاق خوراک به یونسکو خبر داد.

ایمان درخشی با اشاره به پیگیری ثبت‌نام کرمانشاه به‌عنوان «شهر خلاق خوراک»، گفت: از تیرماه سال گذشته مقدمات کار برای قرارگیری نام کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق یونسکو در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ظرفیت کرمانشاه در بحث تنوع خوراک، تصمیم بر آن شد که ثبت‌نام آن به‌عنوان شهر خلاق خوراک پیگیری شود.

وی افزود: در همین راستا پروپوزال کار تهیه و پرونده آن تکمیل و جهت داوری به یونسکو ارسال شد.

درخشی گفت: تا پایان مردادماه داوری شهرهای خلاق انجام شده و نتایج آن اعلام می‌شود و امیدواریم کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوراک یونسکو قرار گیرد.

وی افزود: تاکنون 37 شهر در جهان به‌عنوان شهرهای خلاق خوراک معرفی شده‌اند که 11 مورد آن‌ها در آسیا و پنج مورد آن‌ها در خاورمیانه است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: در ایران نیز تنها شهر خلاق خوراک، شهر رشت است و درصورت تأیید یونسکو، کرمانشاه دومین شهر خلاق خوراک کشور خواهد بود.

وی به تأثیرات مثبت این اقدام در رونق گردشگری استان اشاره کرد و افزود: با قرارگیری کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوراک، جاذبه گردشگری خوبی در شهر ایجاد خواهد شد و معرفی خوبی از تمام ابعاد شهر و ویژگی‌های آن توسط یونسکو در سطح کشورهای عضو انجام خواهد شد.

این مقام مسئول به ظرفیت‌های کرمانشاه در حوزه خوراک هم اشاره کرد و گفت: کرمانشاه به معنای واقعی آب‌وهوای چهارفصل دارد و وجود اقلیم‌های گوناگون در آن موجب شده پوشش گیاهی متنوعی داشته باشد و همین امر منجر به تنوع غذاهای محلی در آن شده است.

وی افزود: از طرفی کرمانشاه قومیت‌های بسیاری در خود دارد و همین امر هم به تنوع غذایی آن کمک کرده است.

درخشی به تنوع بالای انواع خورش، میان‌وعده‌ها و سوپ‌ها و غیره در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: حتی قدیمی‌ترین فست‌فود جهان متعلق به کرمانشاه است که از آن به‌عنوان «پپکه شوانه» یاد می‌شود.

وی افزود: در این نوع غذا همانند پیتزا، گوشت و سبزیجات مقومی در خمیر ریخته شده و آن را حرارت می‌دهند و چوپانان این نوع غذا که کالری و انرژی بالایی داشته را در طول مدت کار خود در دشت و صحرا استفاده می‌کردند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: روغن کرمانشاهی و بسیاری خوراکی‌های آن مانند انواع شیرینی ازجمله نان برنجی کرمانشاه درحال حاضر به یک برند تبدیل شده و همین‌ها ظرفیت خوبی است برای اینکه بتواند کرمانشاه را به شهر خلاق خوراک تبدیل کند.

وی از تشکیل کمیته اصلی شهر خلاق خوراک در کرمانشاه تا پایان خردادماه خبر داد و افزود: درصورت اعلام نتیجه مثبت از سوی یونسکو و قرارگیری کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوارک، این کمیته به‌صورت دانشگاهی کارهای لازم در این حوزه را پیش خواهد برد.

این مقام مسئول همچنین از تشکیل جلسات متعدد با صنف شیرینی‌پزها و سایر اصناف فعال در حوزه انواع خوراکی خبر داد و گفت: جلساتی نیز با گروه تاریخ دانشگاه رازی و انجمن تاریخ ایران داشته‎‌ایم تا بتوانیم به‌لحاظ کارهای پژوهشی در حوزه تاریخ خوراک کرمانشاه از آن‌ها کمک بگیریم.

شناسه خبر 41827