شناسه خبر:41899
1400/3/23 11:06:46

سپهرغرب، گروه اندیشه: یوسف افضلی از ثبت نام موکب داران جدید در سامانه خبر داد و گفت: امسال درصورت محدود بودن اعزام‌ها به عراق در اربعین حسینی به 500 موکب توانمند در قالب موکب سلامت مجوز حضور در عراق داده خواهدشد.

استقبال و پذیرایی موکب‌داران از زائران حسینی یکی از جلوه‌های زیبای راه‌پیمایی اربعین است. استقرار موکب‌ها در مسیرها بعضاً با مشارکت عراقی‌ها انجام می‌شود. از سال 1390 فعالیت موکب داران ایرانی آغاز شد و از شصت یا هفتاد موکب در ابتدا اکنون به رشد چشم‌گیری رسیده است.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص ثبت نام موکب داران در اربعین 1400 گفت: ثبت نام کسانی که خواهان دریافت موکب جدید هستند آغاز شده و آنهایی که در گذشته نیز موکب داشته‌اند تا سه سال دیگر مجوز موکب هایشان تمدید خواهد شد.

وی ادامه داد: موکب‌هایی که جدید ثبت نام می‌کنند به آنها مجوز یک ساله داده می‌شود تا ارزیابی‌های لازم از آنها انجام پذیرد. سامانه موکب داران مشخص است و افرادی که خواستار ثبت موکب جدید هستند می‌توانند به این سامانه به نشانی http://mokeb.atabat.org مراجعه نمایند.

افضلی با اعلام تعداد موکب‌های موجود اربعین گفت: تاکنون دو هزار و 507 موکب به ثبت رسیده است و موکب داران جدید را در این سامانه ثبت خواهیم کرد. این آمادگی را داریم برای اربعین به صورت نامحدود در ایران و عراق پذیرایی از زائران را داشته و به کمک عراقی‌ها برویم. البته این امر مسلم بر اجازه و دستور ستاد مبارزه کرونا است و اگر اربعین امسال نیز به صورت محدود برگزار شود برای 500 موکب توانمند مجوزهای لازم را از ایران و عراق گرفته و این تعداد موکب را به همراه خادمینشان به عراق اعزام می‌کنیم تا از زائرین پذیرایی کنند.

وی در پایان گفت: این امر بستگی به ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و این موکب‌ها اغلب در قالب موکب‌های سلامت راهی عراق خواهند شد.

شناسه خبر 41899