شناسه خبر:42122
1400/3/29 09:52:08

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سالانه بیش از 177 تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته فاسد و فاقد مشخصات بهداشتی در استان ضبط و معدوم می‌شود.

دکتر ابراهیم قادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به تشریح عملکرد این حوزه در دو سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون در استان 293 هزار و 689 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در سطح استان بازرسی بهداشتی شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد یک هزار و 764 مورد به مراجع قضایی معرفی و دو هزار و 933 مورد پلمب شده است، افزود: در برخورد با عرضه مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته با کسی تعارف نداریم، چراکه با سلامتی مردم در ارتباط است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد بازدیدهای مشترک انجام شده با سایر دستگاه‌ها را 143 هزار و 17 مورد برشمرد و گفت: در مدت زمان یاد شده، 191 هزار و 481 مورد بازرسی از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی صورت گرفته است.

قادری به نمونه‌برداری از مواد غذایی در سطح عرضه اشاره و آن را چهار هزار و 238 مورد اعلام کرد و افزود: حدود 775 هزار و 59 مورد سنجش با استفاده از تجهیزات پرتابل در بازرسی‌های انجام گرفته است

وی با بیان اینکه 368 مورد برخورد با متخلفین بهداشتی و معرفی آن‌ها به مقامات قضایی صورت گرفته است، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با سلامت مردم تعارف ندارد و با متخلفان برخورد می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از نمونه‌برداری دو هزار و 346 مورد از نان خبر داد و افزود: پیگیری و علت‌یابی مشکلات موجود طعم و بو در آب آشامیدنی شهرهای سنندج، سقز، بانه و انجام آزمایش، بررسی وجود جلبک و عوارض آن در آب شرب برای نخسین‌بار در کشور که منجر به صدور گاید‌لاین و راهنمای مدیریت جلبک‌های سبز و آبی در آب آشامیدنی در آبان ماه 98 شده از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

قادری پیگیری مشکل دفع فاضلاب سنندج و نواحی الحاقی، مشارکت جدی در فرآیند به تعویق انداختن آبگیری سد ژاوه و اجرای برنامه ایمنی آب شهرهای سنندج و بانه و ایمنی آب روستایی مجتمع سرخه دزج و مارنج با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط را از دیگر اقدامات نام برد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 190 و تغییر فرآیند شکایات مردمی از درخواست کاغذی به ثبت در سامانه تلفنی مذکور، اضافه کرد: از سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال دو هزار و 278 مورد شکایات بهداشتی توسط مردم استان به این سامانه گزارش و توسط بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای پیگیری شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزود: سه مرکز تخصصی طب کار در بخش‌های خصوصی و دولتی، مجوز طب کار برای 10 پزشک عمومی، صدور مجوز برای چهار شرکت ارائه خدمات بهداشت حرفه‌ای در سطح یک و دو، صدور مجوز 37 دفتر پیشخوان دولت جهت صدور کارت تندرستی، پنج دفتر خدمات سلامت جهت ممیزی بهداشت محیط و صدور مجوز برای هشت مورد شرکت‌های کنترل و نظارت سموم و مواد شیمیایی در مدت زمان یاد شده از دیگر اقدامات حوزه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک هزار و 356 بیمار مبتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

شناسه خبر 42122