شناسه خبر:42228
1400/3/31 09:42:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: حجم آب‌دهی رودخانه‌های استان 74 تا 83 درصد در مقایسه با مدت مشابه دوره آماری کاهش داشته است.

داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاهش میزان بارندگی در نقاط مختلف استان سبب کاهش حجم رواناب‌ها در حوضه‌های آبریز و رودخانه‌های استان شده است و با گرم‌تر شدن هوا و افزایش تبخیر، این میزان کاهش حجم افزایش بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حوضه آبریز کرخه حجم رواناب در ایستگاه «کشکان» پلدختر حدود 59 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 38 درصد و در مقایسه با متوسط دوره آماری 75 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: در حوضه آبریز دز، حجم رواناب در اردیبهشت‌ماه سال آبی 1400-1399 ایستگاه «تیره» دورود حدود 16 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 62 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین در ایستگاه «ماربره» دورود حجم رواناب نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان درخصوص حجم آب‌دهی رودخانه‌های استان بیان کرد: آمار تغییرات آب گذری رودخانه در سال جاری از ایستگاه‌های هیدرومتری نشانگر این است که حجم آب‌دهی رودخانه‌های استان 74 تا 83 درصد در مقایسه با مدت مشابه دوره آماری کاهش داشته است.

حسن‌نژاد تأکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و استان و کاهش نزولات جوی، اُفت آب‌های زیرزمینی و کاهش رواناب‌ها، لازم است راهکارهای سازگاری با کم‌آبی در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت اجرایی شود.

شناسه خبر 42228