شناسه خبر:42296
1400/4/1 09:45:17

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک استان کرمانشاه اعلام کرد: روزانه محموله کالای یک‌هزار کامیون از طریق پنج مرز این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

«خلیل حیدری» روز دوشنبه اظهار کرد: پنج مرز استان کرمانشاه با کشور عراق اکنون به‌صورت کامل فعال هستند و تبادلات مرزی از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا و کاهش آمار صادرات در بسیاری از مرزها، روند صادرات از مرزهای استان در این مدت افزایشی بوده است.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه توضیح داد: حتی در سخت‌ترین روزهای شیوع بیماری کرونا روند صادرات از مرزهای کرمانشاه متوقف نشد و مرز پرویزخان به‌صورت مداوم درحال فعالیت بود.

حیدری حمایت از تولیدکنندگان به‌منظور تسریع در روند صادرات را یکی از اولویت‌های این اداره کل اعلام کرد و گفت: حاضریم به‌منظور تسریع در روند صادرات امور گمرکی را به داخل انبار تولیدکنندگان منتقل کنیم.

   آماده بازگشایی مرز تیله کوه هستیم

وی در بخش دیگری از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مرز تیله کوه با کشور عراق خبر داد و افزود: بخشی از زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی این مرز اکنون فراهم شده است.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه تأکید کرد: برای بازگشایی رسمی این مرز منتظر تصمیم کشور عراق هستیم، آن‌ها نیز باید اقدام عملی برای بازگشایی این مرز انجام دهند.

حیدری یادآور شد: درصورتی که طرف عراقی همکاری لازم را داشته باشد، تیله کوه به سرعت برای جابه‌جایی کالا بازگشایی خواهد شد.

سال 75 از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی چند بازارچه مرزی در استان کرمانشاه موافقت شد که «تیله‌ کوه» در شهرستان سرپل‌ ذهاب نیز یکی از این مرزها بود.

با بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌ کوه 141 روستای شهرستان سرپل ذهاب با جمعیت 28 هزار نفر از ظرفیت این مرز برخوردار می‌شوند.

بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه باعث رونق بیش‌ازپیش این شهرستان و همچنین امنیت پایدار در 48 کیلومتر نوار مرزی این منطقه و ایجاد اشتغال خواهد شد.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُرد و عرب‌نشین کشور عراق و داشتن پنج مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

شهریورماه سال گذشته تیمی از اقلیم کردستان عراق به‌منظور بازگشایی مرز «تیله‌ کوه» و رایزنی در این رابطه به کرمانشاه سفر و با فرماندار شهرستان سرپل ذهاب دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در این دیدار گفته بود: مرز تیله‌کوه اهمیت بسیار زیادی دارد که 45 کیلومتر مسافت کمتری با سلیمانیه دارد و باعث کاهش بار ترافیکی مرز رسمی پرویزخان می‌شود.

«طاهرمحمد صالح» افزود: نامه رسمی استاندار کرمانشاه و گمرک به حکومت اقلیم کردستان عراق ارسال شده و اقلیم نیز پاسخ آن را داده که به‌زودی شاهد بازگشایی بازارچه مرزی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه باعث رونق منطقه و فعالیت تجاری خواهد شد و هماهنگی‌های بسیار خوبی بین بازرگانان دو طرف وجود دارد.

شناسه خبر 42296