شناسه خبر:42306
1400/4/1 10:05:20
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در کردستان:

کوله‌بری در شأن مردم کردستان نیست و باید ساماندهی شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به اینکه سه هزار و 183 تُن کالا از سه بازارچه مرزی استان کردستان وارد کشور شده است، اذعان کرد: بحث کوله‌بری در شأن مردم کردستان نیست و باید این وضعیت ساماندهی پیدا کند.

بابک دین‌پرست در نشست مشترک ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در حال بررسی و جمع‌بندی پروژه‌هایی هستیم که در چند سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات سند توسعه استان، 44.8 درصد پیشرفت داشته است گفت: امیدواریم زمینه را برای توسعه اقتصادی کشور در دولت آینده فراهم کنیم‌.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه، در مبادی مرزی ورود برخی کالا‌ها را آزاد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از چهار هزار و 200 میلیارد تومان تصویب سود بازرگانی، فقط 31 میلیارد تومان در کشور استفاده شده که 21 میلیارد آن در کردستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 183 تُن کالا از سه بازارچه مرزی استان کردستان وارد کشور شده است، اذعان کرد: بحث کوله‌بری در شأن مردم کردستان نیست و باید این وضعیت ساماندهی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در کردستان برای بیش از 28 هزار نفر کارت بازرگانی صادر شده که قریب به 25 هزار کارت فعال و حدود سه هزار کارت غیرفعال است، تصریح کرد: نظارت بر فعالیت افرادی که به نمایندگی از کوله‌بران واردات را انجام می‌دهند ضروری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به اینکه یک هزار و 793 واحد تولیدی در کشور تحت تملک بانک‌ها قرار دارند عنوان کرد: شورای بخش خصوصی و دولت یکی از با اختیارترین شوراهای کشور است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

دین‌پرست با تأکید بر اینکه مسئولان باید به شعار سال بسیار بیشتر توجه کرده و آن را فقط در باب شعار نگاه نکنند و به آن جنبه عملی بپوشانند، اظهار کرد: تا زمانی که دولت و بخش خصوصی پای کار نیایند، امکان مانع‌زدایی وجود نخواهد داشت.

وی اذعان کرد: متأسفانه حاضر به مانع‌زدایی در کشور نیستیم و گاهی برخی قوانین دست و پاگیر باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی اعلام کرد: تمام مصوبات مُخِلّ تولید را شناسایی و مُنحل خواهیم کرد چراکه به‌هیچ‌وجه از همکاری دستگاه‌های دولتی در این امر راضی نیستیم.

کردستان فقط 0.6 از تسهیلات کشور را به خود اختصاص داده است

استاندار کردستان گفت: کردستان فقط 0.6 از تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.

بهمن مرادنیا در این نشست اظهار کرد: سند توسعه استان را می‌توان کاملاً تحقق‌یافته دید.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در کنار کارهای عمرانی و سرمایه‌گذاری، کارهایی در حوزه فرهنگی اتفاق افتاده که به‌نوعی بی‌نظیر هستند، گفت: در زمینه تجهیز تخت‌های بیمارستانی فعالیت‌های خوبی در استان انجام شد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی در چند سال گذشته در بحث آب شُرب و کشاورزی استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 20 درصد اعتبارات شرکت زیرساخت در کردستان هزینه شده که کار بسیار ارزشمندی در تحقق سند توسعه استان است.

وی بیان کرد: استان‌هایی همچون کردستان سهم بسیار کمی از تسهیلات کشور دارند و این در حالی است که کردستان فقط 6/0 از تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.

مرادنیا با اذعان به اینکه یکی دیگر از مشکلات استان جوابگو نبودن بانک‌های خصوصی است، افزود: ایجاد منطقه ویژه و منطقه آزاد یکی از کارهای ارزشمندی است که در این دولت انجام شده است.

وی یادآور شد: مسئولان استان همواره در راستای توسعه کردستان فعال و مطالبه‌گر خواهند بود و انتظار می‌رود که مشکلات این دیار در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

لوله‌گذاری انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج هفته آینده آغاز می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز در این نشست از اجرای عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از هفته آینده خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم روند این پروژه به‌شدت تسریع و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

بهرام‌ نصراللهی‌زاده با بیان اینکه بعضاً جبهه کاری گسترده‌ای باز و همین امر در رسیدن به هدف‌ مشکلاتی ایجاد می‌کند، گفت: مسئله آب ـ چه آب شُرب و چه آب کشاورزی ـ و راه از مسیرهای توسعه استان به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه کردستان در عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی در تدوین و اجرای برنامه، استان دوم کشور به‌حساب می‌آید، اعلام کرد: 45 جلسه اقتصاد مقاومتی تابه‌حال در استان برگزار شده و مهم‌ترین برنامه‌ها، تدوین برنامه جامع عملیاتی بوده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح‌های افزایش باغات، آبی کردن اراضی کشاورزی و اجرای چندین پروژه دیگر کشاورزی در دستور کار قرار دارد، افزود: اتصال سنندج به شبکه ریلی کشور از مهم‌ترین پروژه‌های در دستور کار کردستان به‌حساب می‌آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با ذکر اینکه راه‌آهن همدان-سنندج و پروژه کریدور شمال-جنوب از پروژه‌های بزرگی است که در استان در حال اجرا است، بیان داشت: سنندج در کشور نقش فراملی داشته و راه اتصال کشور به غرب آسیا و اروپای شرقی خواهد بود.

نصراللهی‌زاده خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته در زمینه آسفالت راه روستایی جهش مناسبی در استان صورت گرفت و شاخص راه روستایی در استان از 33 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: عملیات آب‌رسانی به شرق استان و شهرستان‌های قُروه و بیجار که وضعیت مناسب آبی ندارند از سد آزاد به سد قوچم از هفته آینده اجرا خواهد شد.

174 واحد تولیدی در کردستان راکد است

رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه 927 واحد صنعتی در استان داشته که برای 17 هزار و 811 نفر شغل ایجاد کرده است‌، اظهار کرد: 174 واحد تولیدی، یعنی 20 درصد کل واحدها در کردستان راکد است.

محمد دره‌وزمی، گفت: عملیات اجرایی یک هزار و 752 طرح صنعتی با پیشرفت بالای 50 درصد با اعتباری بالغ‌بر50 هزار میلیارد تومان در استان شروع شده است.

وی با ادعای اینکه 70 درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید در استان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیشترین پرداختی را به واحدهای تولیدی داشته‌ایم.

فاروق کیخسروی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز در این نشست به شیوه فعالیت بخش خصوصی پرداخت و اظهار کرد: اهداف شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، بهبود محیط کسب‌وکار، اصلاح ساختار اقتصادی، گفتمان مشترک پیرامون فضای کسب‌وکار و... است.

علی‌اشرف یوسفی قیاسی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان نیز در این نشست اعلام کرد: در سال گذشته بیش از 102 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان پرداخت شده است.

شناسه خبر 42306