شناسه خبر:42361
1400/4/2 09:36:06

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: تمام تلاش و اهتمام خود را به‌کار بسته‌ایم که زندانیان کمتری داشته باشیم، هر زندانی هزینه‌ای بالغ‌بر 12 میلیون تومان دارد.

پرویز توسلی‌زاده روز گذشته با تبریک هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات 1400 نشان از درایت و فهم مردم داشت؛ خوشبختانه در انتخابات امسال شاهد کمترین تخلفات انتخاباتی بودیم، گزارشاتی هم از خریدوفروش آرا داشتیم که قطعی بودن آن مربوط به نتیجه رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی به وضعیت پرونده‌های کیفری در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ما شاهد کاهش تخلفات کیفری در کرمانشاه بودیم؛ دستگاه قضا باید کار را برای مردم آسان کند و با توجه به همکاری‌های ویژه که با دستگاه قضا داشتیم، تلاش بر این بوده که با اجرای رویکردهای مناسب، به این اهداف مهم دست پیدا کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: براساس داده‌های ما طی سال 1398 درمجموع 370 هزار پرونده ورودی به مراجع قضائی و شوراهای حل اختلاف استان داشته‌ایم و تعداد کل پرونده‌های مختومه هم 377 هزار فقره بود، اما در سال 1399 تعداد کل پرونده‌های ورودی 431 هزار پرونده بوده است که نشان می‌دهد تعداد پرونده‌های ورودی 61 هزار افزایش یافته؛ با این تفاسیر 444 هزار پرونده مختومه نیز داشتیم که رقم بسیار خوبی است.

وی افزود: طی سال‌های 1398 و 1399 حدود 16 درصد افزایش پرونده‌های ورودی داشتیم و رشد 18 درصدی پرونده‌های مختومه را نیز به همراه داشته اشت.

* راه حل اختلافات خانوادگی دادگستری و دادگاه نیست

توسلی‌زاده گفت: ما معتقدیم که دستگاه قضائی کمترین نقش را باید در زندگی مردم داشته باشد، درواقع راه حل اختلافات خانوادگی موجود در جامعه دادگستری و دادگاه نیست.

وی خاطرنشان کرد: 15 رویکرد مهم در اولویت فعالیت‌های دستگاه قضا قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین رویکردها، اجرای سند تحول قضائی بوده و اجرای آن منتهی به توسعه قضائی خواهد شد.

توسلی‌زاده افزود: با اجرای طرح سند توسعه قضائی دستگاه قضا کمترین نقش را در زندگی مردم خواهد داشت و با طرح دعاوی در دادگستری تلاش خواهیم کرد که با کمترین زمان به آن‌ها رسیدگی شود که این امر رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: با توجه به مشکلات فراوان و اینکه 450 نفر از کارکنان ما دچار بیماری کرونا شده‌اند، تلاش کردیم تا موجودی پرونده‌های قضائی استان را کم کنیم.

* در تمام پرونده‌ها سازش را در اولویت قرار داده‌ایم

وی گفت: دستگاه قضائی کرمانشاه سازش پرونده‌ها را در اولویت کاری قرار داده و به دنبال ایجاد صلح و سازش بین مردم هستیم و به همه قضات و کارکنان دستگاه قضائی گفته شده است که تا حد امکان حکم ندهند و به سازش در پرونده‌ها بیندیشند.

توسلی‌زاده افزود: تلاش کردیم که در بخش پرونده‌های پُرشاکی مدیریت ویژه انجام پذیرد و هر پرونده‌ای که 20 شاکی داشته باشد، جزء پرونده‌های پُرشاکی است و تلاش ویژه انجام خواهیم داد که این‌گونه پرونده‌ها به سازش ختم شوند؛ البته باید به این نکته اشاره کنیم که 95 درصد از قتل‌هایی که رخ می‌دهد، ناشی از اختلافاتی است که امکان پیشگیری از آن‌ها وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن اشاره به پرونده‌های کیفری موجود در دادگاه‌ها، گفت: تمام تلاش و اهتمام خود را به‌کار بسته‌ایم که زندانیان کمتری داشته باشیم؛ هر زندانی هزینه‌ای بالغ‌بر 12 میلیون تومان دارد، کرمانشاه جزء نخستین استان‌ها در زمینه کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بوده است و از اول تیرماه تا پایان شهریورماه مرحله بعدی پایش زندانیان اجرا خواهد شد.

توسلی‌زاده در پایان اظهار کرد: درحال حاضر در تمام استان زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک فراهم شده است و دادگاه‌ها و دادسراها مجهز به سیستم دادرسی الکترونیک شده‌اند؛ صدور گواهی عدم سوء‌ پیشینه کیفری، تکمیل بانک اطلاعات مجرمین باسابقه و غیره، از فعالیت‌های دیگر دستگاه قضا است.

شناسه خبر 42361