شناسه خبر:42365
1400/4/2 09:42:45

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری لرستان گفت: طی سال گذشته یک‌هزار و 642 مورد معاینه اجساد ناشی از فوت به علل مختلف و متعدد در پزشکی قانونی استان انجام شده، ضمن اینکه بیشترین معاینات مربوط به شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز بوده است.

محمد رزم ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران و در حین بازدید از سالن تشریح پزشکی قانونی لرستان، اظهار کرد: در نخستین روز از هفته قوه قضائیه و اجرای برنامه‌های متعدد پیش‌بینی‌شده برای این هفته، از سالن تشریح و کالبدشکافی لرستان وابسته به پزشکی قانونی بازدید شد.

وی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی از سازمان‌های وابسته قوه قضائیه و از ارکان این مجموعه به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین واحدهای معاضدتی پرونده‌های جزایی محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری لرستان در تشریح وظایف پزشکی قانونی بیان کرد: معاینات جراحات و صدمات جسمانی و همچنین تشخیص علت تامه مرگ، تشریح و کالبدشکافی جسد ناشی از قتل‌های عمدی، مرگ مشکوک و غیره، ازجمله رسالت‌های پزشکی قانونی است.

رزم با بیان اینکه اجساد جهت بررسی بیشتر کالبدشکافی به سالن سردخانه پزشکی قانونی انتقال داده می‌شوند، افزود: با آزمایش‌های متعدد و نمونه و تکه‌برداری علت تامه مرگ تعیین و مشخص می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل و بررسی 43 هزار و 134 پرونده طی سال گذشته در پزشکی قانونی استان لرستان، گفت: از این تعداد، 39 هزار و 523 فقره مربوط به معاینات صدمات جسمانی و سرپایی بوده است که بیشترین پرونده‌ها به‌ترتیب مربوط به شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود است.

رئیس کل دادگستری لرستان ادامه داد: همچنین طی سال گذشته یک‌هزار و 642 مورد معاینه اجساد ناشی از فوت به علل مختلف و متعدد در پزشکی قانونی استان انجام شده، ضمن اینکه بیشترین معاینات مربوط به شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز بوده است.

رزم به انجام یک‌هزار و 72 مورد تست آزمایشگاهی اشاره و این موارد را شامل آزمایش‌های سم‌شناسی، سرولوژی، آسیب‌شناسی و همچنین آزمایش‌های مربوط به ژنتیک عنوان کرد.

وی ادامه داد: در برخی موارد به نتایج علل مرگ و معاینات و صدمات اعتراض‌هایی می‌شود که این موارد در کمیسیون‌های پزشکی بررسی می‌شود،‌ در همین راستا سال گذشته 397 مورد کمیسیون مربوط به پزشکی قانونی و روان‌پزشکی و دیگر قصورهای پزشکی تشکیل شده است.

رئیس‌ کل دادگستری استان لرستان گفت: برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در استان، منازعات متعدد دسته‌جمعی، درگیری‌های منجر به تیراندازی و فوت‌های ناشی از مسمومیت‌ها، ضرورت دارد با به‌کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اعم از آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه و سایر مراجع، در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

شناسه خبر 42365