شناسه خبر:42406
1400/4/2 23:13:13

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان گفت: اقدامات فناورانه و هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی در اولویت برنامه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری همدان است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری همدان، حسین مردانی ضمن اعلام این خبر، افزود: حوزه معاونت خدمات شهری در کنار فعالیت‌های ذاتی و قانونی، با هدف دستیابی به شهر هوشمند و در راستای استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای فناوری اطلاعات، طرح هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی معاونت خدمات شهری را انجام می‌دهد.

وی افزود: با هدف دستیابی به مدیریت و اداره صحیح امور، ساده‌سازی فعالیت‌ها، حرفه‌ای‌تر شدن کارها، سرعت بخشیدن به مأموریت‌ها، انجام کار صحیح، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها و نیز استفاده حداکثری از منابع و افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات، طرح هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی معاونت خدمات شهری را در اولویت قرار داده است.

این مقام مسئول در ادامه به تشریح طرح هوشمندسازی پرداخت و گفت: تهیه سامانه‌های هوشمندسازی نظیر SDI و AVL به‌ همراه تهیه نقشه‌های اطلاعات مکانی مورد نیاز (GIS) و نیز تشکیل بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه از مهم‌ترین قسمت‌های اجرای این طرح در حوزه معاونت خدمات شهری است که ضمن عملیاتی شدن موارد مذکور، سایر برنامه‌های این طرح از قبیل ایجاد و راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ معاونت خدمات شهری نیز در دست اقدام است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به راه‌اندازی سامانه اطلاعات مکانی SDI، افزود: در راستای استفاده از فناوری با هدف ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی جهت نظارت و رصد آنی با قابلیت دسترسی لحظه‌ای در هر زمان و مکان به اطلاعات مکانی و داده‌های توصیفی، در مدیریت شهری سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی در حوزه‌های مختلف معاونت خدمات شهری طراحی شده و ضمن تجهیز سامانه مذکور به موبایل اپلیکیشن، قابلیت برداشت اطلاعات از طریق موبایل و ارسال مستقیم به لایه‌های GIS را نیز دارا است.

مردانی در ادامه بیان کرد: بخشی از زیرساخت‌های سامانه اطلاعات مکانی در حوزه فضای سبز جهت مدیریت و نظارت بر عملکرد پیمانکاران، کنترل هزینه و تدقیق برآوردهای مالی جهت هزینه‌های کاشت، حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضاهای سبز شهری نیازمند اطلاعات دقیق از مکان‌های مذکور است.

وی دراین‌باره افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و همکاری سازمان فضای سبز و سازمان فناوری اطلاعات تمامی پارک‌ها، فضاهای سبز شهری (بیش از 140 پارک)، میادین، بلوارها و حتی لچکی‌ها و رفیوژها دارای شناسنامه شدند.

مردانی به دیگر اقدامات انجام‌شده این طرح اشاره کرد و گفت: سامانه نظارت و کنترل خرید گل و گیاه، کاشت و حفظ و نگهداری فضای سبز شهری مبتنی بر موبایل اپلیکیشن و تحت وب جهت بهره‌برداری در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و در جهت ایجاد زیرساخت سیستمی پیشگیری از تخلفات اداری و حفظ حقوق بیت‌المال راه‌اندازی و پیش‌بینی شده است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید گونه‌های گیاهی و حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز خواهد شد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان راه اندازی سامانه‌‌ ثبت حوادث و رخدادهای آتش‌نشانی و تشکیل لایه اطلاعاتی نقاط حادثه‌خیز شهر همدان و نیز سامانه مانیتورینگ امدادرسانی سازمان آتش‌نشانی با هدف ایجاد زیرساخت کنترل و نظارت سیستمی را از دیگر اقدامات هوشمندسازی در حوزه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان برشمرد.

وی افزود: در گذشته صدور پروانه ایمنی جهت گرفتن پایان کار ساختمان و نیز استعلامات مناطق چهارگانه از آتش‌نشانی به‌صورت دستی و حضوری انجام می‌گرفت که با تلاش و پیگیری کارشناسان IT معاونت خدمات شهری و همکاری سازمان آتش‌نشانی و نیز ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز، برای نخستین‌بار این مهم در شهرداری همدان فراهم شد.

مردانی در این رابطه بیان کرد: صدور الکترونیکی پروانه ایمنی آتش‌نشانی و استعلامات مناطق جهت گرفتن پایان کار ساختمان و نیز امکان صدور الکترونیکی فرم تأییدیه اجرای طرح ایمنی آتش‌نشانی به‌صورت سیستمی با قابلیت آرشیو الکترونیکی و ذخیره‌سازی اطلاعات فراهم شده است که موجب تسهیل در پاسخگویی به شهروندان، سهولت در دسترسی به اطلاعات از سوی مناطق چهارگانه شهرداری و آتش‌نشانی، ارتقای امنیت اطلاعات و جلوگیری از هرگونه جعل و تضییع حقوق شهروندان خواهد شد.

وی به اقدامات فناورانه و هوشمندسازی در حوزه مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیز اشاره کرد و گفت: عودت لوازم ضبط‌شده شهروندان به‌صورت سیستمی اجرایی شده است.

مردانی در ادامه تصریح کرد: ضمن عملیاتی شدن برقراری ارتباط رادیویی با انبار مرکزی و نیز اسکن کلیه مدارک و پرونده‌ها جهت ایجاد آرشیو الکترونیکی و بهره‌برداری در سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی و نیز استفاده از امکانات اپلیکیشن سامانه 137 جهت تشکیل پرونده تخلفات ساختمانی و طرح در کمیسیون ماده 100، سامانه الکترونیکی و مکان محور کنترل مجوز تعمیرات جزئی، اساسی و باغات نیز جهت استفاده و بهره‌برداری واحد کنترل ساختمان (پلیس ساختمان) در دست اقدام است.

وی در خاتمه با تأکید بر اهمیت اقدامات فناورانه و هوشمندسازی در ارائه خدمات و جلب رضایت حداکثری شهروندان، از راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ، سامانه AVL، تجهیز خودروهای خدمات‌رسان شامل خودروهای آتش‌نشانی، برف‌روب و دیگر خودروهای معاونت خدمات شهری به دوربین در آینده نزدیک خبر داد.

شناسه خبر 42406