شناسه خبر:42518
1400/4/6 09:24:21

سپهرغرب، گروه خبر: با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی و پژوهشی بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی، تشخیص بیماری‌های ویروسی منتقله از آب در همدان برای نخستین‌بار در ایران محقق می‌‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با همراهی حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، تحقیقات و فناوری دانشگاه، مدیر مرکز بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی و مدیر روابط عمومی دانشگاه از آزمایشگاه تشخیصی و پژوهشی بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی واقع در حصار امام (مرکز طبی کودکان قدیم) بازدید کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در حاشیه این بازدید با یادآوری اینکه سال گذشته با انتقال آزمایشگاه آب و فاضلاب به آزمایشگاه رفرانس این مکان بازسازی شد، گفت: این آزمایشگاه برای نخستین‌بار در خاورمیانه به‌عنوان مرکز تشخیصی- پژوهشی بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی با همکاری گروه ویروس‌شناسی راه‌اندازی شده است.

رشید حیدری‌مقدم گفت: ازجمله واحدهای تخصصی این مجموعه کشت و شناسایی برخی از ویروس‌ها در اتاق‌های فشار منفی بوده که انجام آن در این مرکز امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان آنکه این مرکز پوشش غرب کشور را به‌عهده دارد، گفت: آزمایشگاه بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی با توجه به اهمیت روزافزون ویروس‌ها و بیماری‌های ناشی از آن و شرایط حال حاضر دنیا، ایجاد و راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان آنکه برای نخستین‌بار در کشور بیماری‌های ویروسی منتقله از آب در منطقه در این مرکز پژوهشی تشخیص داده می‌شود، خواستار توجه به این مهم شد.

   سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومان برای آزمایشگاه تشخیصی

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای آزمایشگاه تشخیصی و پژوهشی بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی را 30 میلیارد تومان دانست و افزود: کاری اثرگذار در منطقه حصار امام به‌عنوان منطقه محروم انجام شده، به‌طوری که چندین استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با تشکر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ابن‎‌سینا همدان برای تقویت استان به‌عنوان قطب بهداشتی و درمانی غرب کشور، گفت: هر روز شاهد گامی بلندتر در مسیر نوسازی و ایجاد تأسیسات مؤثر در سلامت و بهداشت مردم استان و منطقه هستیم.

وی با اشاره به آنکه این پروژه تا پایان تیرماه افتتاح می‌شود و به مردم همدان و استان‌های دیگر خدمات ارائه می‌دهد، ابراز امیدواری کرد شاهد برنامه‌های بهتری از تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‎‌سینا همدان باشیم.

   افزایش قابل ملاحظه بررسی تعداد نمونه‌های آزمایشگاهی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: تاکنون امکان بررسی 800 نمونه در روز وجود داشت که با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی و پژوهشی بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی تعداد سه تا پنج هزار نمونه قابل بررسی است.

فریبرز نیاستی ابراز کرد: از فضای بدون استفاده آزمایشگاه آب و فاضلاب هم‌اکنون به‌صورت بهینه استفاده می‌شود و 12 نیروی جدید فنی و متخصص جذب شده است.

   پایان تیرماه بهره‌برداری از فاز یک آزمایشگاه تشخیصی

مدیر مرکز بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی در همدان نیز با اشاره به این موضوع که کوید 19 نخستین پاندمی ویروسی نبوده و قطعاً آخرین نیز نخواهد بود، اهمیت هرچه بیشتر راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ویروس‌شناسی مجهز به تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته و به‌روز را خاطرنشان کردند.

جلیلیان از دریافت گواهی‌نامه به‌عنوان آزمایشگاه معتمد غذا و دارو جهت ارزیابی کیت و مواد مصرفی تشخیصی و همچنین نخستین آزمایشگاه پایلوت برای تشخیص بیماری‌های ویروسی آب و فاضلاب و قطب غرب کشور بودن خبر داد و با اشاره به فعالیت‌های تشخیصی و درآمدزا بودن آزمایشگاه، اظهار کرد: مشابه این مرکز نه‌تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه وجود ندارد.

وی از طرح مشترک با انستیتو پاستور فرانسه برای بررسی ویروس‌های خانواده هاری در جمعیت خفاش‌های غرب کشور به‌عنوان نخستین کار مشترک بین‌المللی خبر داد و افزود: تاکنون 15 میلیارد تومان تجهیزات برای این آزمایشگاه خریداری شده است.

مدیر مرکز بیماری‌های بازپدید و نوپدید ویروسی در همدان ابراز امیدواری کرد تا پایان تیرماه فاز یک این آزمایشگاه بهره‌برداری شود.

شناسه خبر 42518