شناسه خبر:42526
1400/4/6 09:37:29

سپهرغرب، گروه خبر: این‌روزها مستأجران کرمانشاه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، سردرگم و بدون هدف به دنبال واحدی برای جابه‌جایی می‌گردند که با این نرخ‌های بالا باید هفته‌ها بگردند تا بلکه بخت با آن‌ها یار شود و یک سقف اجاره‌ای نصیبشان شود.

چندروزی از ابتدای تیرماه می‌گذرد، مراجعات مردمی به آژانس‌های املاک به بیش از 50 درصد رسیده است.

م.د یکی از همشهریان کرمانشاهی در یکی از بنگاه‌های املاک سطح شهر گفت: از روزی که قیمت خرید مسکن سر به فلک کشیده، اجاره منازل و دفاتر کاری نیز افزایش یافته و امروز از میان خرید مسکن و افزایش اجاره‌بها، مجبوریم گزینه دوم را انتخاب کنیم تا سرپناهی داشته باشیم، خرید مسکن برای ما دیگر در حد یک آرزو است.

سمیرا. و که در این آژانس دنبال یک واحد 60 تا 70 متری برای اجاره می‌گشت، ادامه داد: واحد اجاره‌ای ما حدود 100 میلیون تومان رهن بود که صاحب‌خانه به‌یک‌باره مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان اجاره‌بها برای آن تعیین کرد.

صاحب بنگاه مشاور املاک این‌گونه صحبت‌های مستأجران را تکمیل کرد که افزایش نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه به بیش از 50 درصد رسیده است که همین باعث شده خانواده‌های بسیاری با داشتن چند فرزند که در خانه‌های بزرگ‌تری اجاره‌نشین بودند، واحدهای خود را خالی کرده و به دنبال واحدهای کوچک‌تری باشند.

   اگر خواهان تمدید اجاره مسکن هستید، باید سر کیسه را قدری شل کنید

خلاصه این‌روزها گرانی و افزایش قیمت‌ها بحث هر محفل و جا و مکان شده، یک راننده تاکسی خاطرنشان کرد: خودتان بهتر می‌دانید راننده یک تاکسی بودن تا چه اندازه سخت است؛ زمانی که نرخ کرایه تاکسی افزایش می‌یابد، مسافران اعتراض و طوری وانمود می‌کنند که گویا از قیمت‌های نجومی اقلام مختلف خبر ندارند، ما برای یافتن یک سرپناه مجبوریم با شرایط کنار بیاییم.

ف. م، دیگر مسافر این تاکسی رشته کلام را به دست گرفت و گفت: صاحب‌خانه‌ها می‌گویند اگر خواهان تمدید اجاره مسکن هستید، باید سر کیسه را قدری شل کنید؛ افزایش قیمت مایحتاج عمومی کم بود که افزایش ناگهانی اجاره‌بها هم به آن اضافه شد.

وی افزود: واحدهای کوچک‌تر هم اکنون بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و مستأجرین فقط به دنبال یک سرپناه هستند، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی خانواده از کیفیت مسکن می‌گذرند.

گزارش میدانی حاکی از آن است که در فصل اصلی اجاره‌ خانه و جابه‌جایی، بحران عجیب‌وغریبی گریبان‎‌گیر مستأجران شده؛ قیمت اجاره‌بها در نقاط مختلف کلان‌شهر کرمانشاه تفاوت فاحشی دارد و مستأجران برای یافتن یک سرپناه با قیمت مناسب باید هفته‌ها بگردند تا بلکه بخت با آن‌ها یار شود و یک سقف اجاره‌ای نصیبشان شود.

یک کارشناس حوزه اقتصادی و رونق کسب‌وکار در این رابطه اظهار کرد: حتی شیوع ویروس کرونا و بی‌رونقی کسب‌وکار مردم در روزهای محدودیت کرونایی نیز نتوانسته است نرخ افزایش اجاره‌بها را کاهش دهد، به‌گونه‌ای که صاحبان آن‌ها افزایش اجاره‌بها را دلیل محکمی بر تورم موجود در بازار می‌دانند.

    بازار سیاه در اجاره مسکن به وجود آمده و مصوبه 20 درصدی افزایش اجاره در کرمانشاه اجرا نمی‌شود

بهادری تصریح کرد: به‌دلیل تورم موجود در بازار، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ افزایش اجاره‌بها در کلان‌شهرها درد دیگری را به مستأجرین اضافه کرده و مصوبه حمایتی ستاد کرونا نیز تأثیری بر عدم افزایش اجاره‌بها نداشته است.

وی ادامه داد: بازار سیاهی در اجاره مسکن به وجود آمده و اصلاً مصوبه 20 درصدی افزایش اجاره‌بهای مسکن در کرمانشاه را کسی اجرا نمی‌کند.

صادق ناصری، دیگر تحلیلگر اقتصادی به وجود افراد سودجو در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون در کشور بازار سیاه مسکن به وجود آمده و با توجه به اینکه نگاه به مسکن سودمندانه بوده، این خود عاملی برای افزایش قیمت مسکن است.

در ادامه این گزارش به سراغ برخی از مسئولان دخیل و صاحب‌نظر در این خصوص رفتیم.

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه گفت: مالیات بر خانه‌های خالی به‌عنوان یک مُسکن می‌تواند تاحدودی تأثیرگذار باشد، اما درمانگر نیست.

بابک مرادی اضافه کرد: مالیات زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که میزان مالیات بیش از سود ناشی از تورم باشد، قیمت مسکن از چند عامل مهم تبعیت می‌کند؛ افزایش قیمت مصالح، قیمت زمین و میزان سوددهی در بازارهای موازی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

مرادی افزود: با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در سال 99، طبقه متوسط قدرت خرید مسکن را از دست داده و باعث رکود در بازار مسکن شد؛ دولت هم برنامه‌ای برای رونق بخشیدن به بازار مسکن ندارد.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط حاضر اقدامات انجام‌گرفته توسط ستاد کرونا، مسکن‌های مقاوم و بسته حمایتی، حریف تورم نخواهد بود.

    هیچ آژانس املاکی حق ثبت بیش از 20 درصد افزایش اجاره‌بهای تعیین‌شده را ندارد

فرماندار کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با توجه به تحلیل‌های قبل از سال 1400، موضوع نرخ اجاره مسکن را به مسئولین مافوق اطلاع دادیم و تصمیماتی گرفته شد که در این رابطه مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات برای اجاره مسکن از سوی مسکن و شهرسازی اعلام شد؛ در ضمن میزان افزایش 20 درصدی هم به اتحادیه املاک اعلام شده و ناظرین بر آژانس‌های املاک در هفته آینده فعال خواهند شد.

فضل‌الله رنجبر افزود: هیچ آژانس املاکی حق ثبت بیش از 20 درصد افزایش اجاره‌بها تعیین‌شده را ندارد؛ با توجه به مصوبه ستاد کرونا مستأجرین می‌توانند در منازل باقی بمانند و تنها کسانی می‌توانند جابه‌جا شوند که نسبت به پرداخت اجاره خود بدقولی کرده‌اند.

رنجبر در پایان تصریح کرد: در هفته آینده جلسه نظارتی تشکیل خواهد شد و با توجه به همکاری بین اتحادیه املاک، فرمانداری و بازرسی اصناف، مطمئناً بر روند افزایش نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه نظارت خواهد شد.

شناسه خبر 42526