شناسه خبر:42774
1400/4/10 09:40:59

سپهرغرب، گروه شهر: هر روز نوآوری‌های جدیدی به شهرنشینان معرفی می‌شود و فرصت‌های بهتری در اختیار آنان قرار می‌دهد تا برای پیشرفت خود بکوشند؛ تکنولوژی امروز نسبت به دو دهه گذشته به طور قابل توجهی توسعه یافته و باعث ایجاد تحولات زیادی در شهرها شده است.

بدیهی است که پیشرفت فناوری با سرعتی باورنکردنی صورت می‌گیرد و هر روز باعث ایجاد تحولاتی در شهرهای سراسر جهان می‌شود. در ادامه به معرفی بهترین نوآوری‌هایی پرداخته می‌شود که دنیای شهرنشینی را متحول کرده و حتی باعث افزایش قابل چشمگیر جمعیت شهرنشینی شده است. نسل پنجم شبکه تلفن همراه

در حال حاضر نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا به عبارت دیگر، نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی با سرعت بسیار بالا در جهان ظهور پیدا کرده است که از سرعتی 40 تا 60 برابر بیشتر از نسل قبلی برخوردار است. پیش از این بانک جهانی چنین ارزیابی کرده بود که در صورت افزایش 10 درصدی سرعت اتصالات اینترنتی، رشد اقتصاد نیز به میزان 3. 1 درصد افزایش می‌یابد که این امر، دموکراتیک‌سازی فناوری (امکان دسترسی افراد بیشتر به فناوری با سرعتی به مراتب بالاتر از قبل) را در پی دارد. به ادعای مجمع جهانی اقتصاد، در جهانی که تنها 40 درصد جمعیت آن به اینترنت دسترسی دارند، سود ناخالص تولید داخلی حدود یک میلیارد دلار بوده و این در حالی است که اینترنت نسل پنجم، از قابلیت ایجاد سنسورهایی کم‌هزینه برای استفاده در سازه‌ها، وسایل برقی و خودروها برخوردار است و می‌تواند در تقویت اینترنت اشیا بسیار موثر واقع شود.

 فناوری زنجیره‌های بلوکی

فناوری زنجیره‌های بلوکی یا بلاک‌چین برای اولین بار در سال 2012 مورد استفاده قرار گرفته و شامل زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. این نوع فناوری، سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده به حساب می‌آید که بر امنیت داده‌ها در سیستم‌های اطلاعاتی تاکید زیادی دارد و در واقع نوعی برنامه ضد هکر در نظر گرفته می‌شود. بیت کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز که بدون بانک یا مسئول مرکزی به گردش می‌آید، مهم‌ترین نمونه از کاربردهای فناوری زنجیره‌های بلوکی به حساب می‌آید که از این فناوری برای ذخیره اطلاعات کاربران خود بهره می‌گیرد.

شناسه خبر 42774