شناسه خبر:43052
1400/4/16 09:54:56

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: بروز خشک‌سالی موجب کاهش 42 هزار تُنی میزان تولید علوفه در مراتع استان شده است.

«عباس قبادی» روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه براساس گزارش سازمان هواشناسی میانگین بارش استان همدان در سال جاری 43 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته، افزود: به‌ازای هر میلی‌متر کاهش بارندگی میزان تولید علوفه در مراتع (در هر هکتار) 700 گرم کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی 85 میلیارد و 260 میلیون تومان به مراتع این استان خسارت زده است، افزود: میانگین تولید علوفه خوش‌خوراک در مراتع این استان از 50 تا 720 کیلوگرم متغیر بوده، اما به‌طور میانگین میزان تولید علوفه در هر هکتار حدود 150 کیلوگرم است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: گرم شدن هوا و افزایش دما، تبخیر و تعرق گیاهان را نیز افزایش داده و موجب کاهش رطوبت مورد نیاز خاک، ایجاد تنش آبی در گیاهان و پلاسیدگی آن‌ها، کاهش محصولات و آسیب به زادآوری طبیعی در مراتع و جنگل‌ها شده است.

قبادی اضافه کرد: بذر موجود در خاک نیاز به آب و رطوبت کافی برای رشد و نمو دارد، اما وضعیت کنونی موجب کاهش رطوبت مورد نیاز در خاک شده است.

وی خواستار آبیاری به‌موقع و افزایش تعداد مراحل آبیاری برای خروج از شرایط فعلی شد و افزود: مراتع نیز از تبعات منفی خشک‌سالی بی‌نصیب نیستند و به‌ازای هر یک میلی‌متر کاهش بارندگی 700 گرم در هر هکتار تولید علوفه کاهش می‌یابد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: کاهش تولید علوفه موجب افزایش بار و فشار برای تعلیف دام می‌شود، درحالی که انتظار می‌رود دامداران با رعایت اصول «چرای تناوبی» از فشار دام به مراتع کاهش دهند.

قبادی همچنین از دامداران خواست از علوفه دستی و جو برای تعلیف دام استفاده کنند تا فشار بر مراتع کاهش یافته و با ترسالی شاهد رشد گونه‌ها در مراتع باشیم.

وی در ادامه به تعریف خشک‌سالی پرداخت و افزود: خشک‌سالی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که طی مدت‌زمانی معین منطقه‌ای با چالش کم‌آبی، کمبود بارش و ذخیره منابع آبی مواجه شود که با این توصیف خشک‌سالی به سه بخش تقسیم‌بندی می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: خشک‌سالی «هیدرولوژی» کمبود نزولات در یک فصل زراعی، خشک‌سالی «زارعی» کمبود آب مورد نیاز و در دسترس برای یک گیاه و تأثیر آن در رشد و نمو آن و خشک‌سالی «اقتصادی- اجتماعی» که با دو نوع نخست ارتباط دارد، تأثیر خشک‌سالی در کاهش تولیدات و عرضه و به‌وجود آمدن قحطی را شامل می‌شود.

شناسه خبر 43052