شناسه خبر:43193
1400/4/19 09:44:54

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: آنالیز رفتار کاربران فیدیبو که اخیرا در گزارش عملکرد این مجموعه در سال 1399 منتشر شده نشان می‌دهد، بازه زمانی بین ساعات 21 الی 24 پر تراکم‌ترین ساعات مطالعه کاربران این اپلیکیشن است و این یعنی خوانندگان کتاب، به محض فراغت از روزمره زندگی، سراغ علاقه‌مندی با ارزش شان می‌روند.

اما چرا شب‌ها برای خواندن کتاب جذاب‌تر هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی داشته باشیم به نتایج تحقیقاتی که برخی روان شناسان درباره مزیت مطالعه در ساعات پایان شب و پیش از خواب انجام داده و منتشر کرده‌اند.

بهترین مزیتی که می‌شود برای مطالعه در شب می‌شود بیان کرد سکوت و آرامشی است که این ساعت از شبانه روز دارد. در هنگام شب افراد آرام‌تر هستند و بیشتر از ساعات دیگر به تفکر می‌پردازند به همین دلیل می‌توانند از نبوغ و مهارت یادگیری خود در هنگام شب بهره‌مند شوند.

همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد از آنجایی که پس از خواندن کتاب، فرد مطالعه‌گر می‌خوابد، ذهن علاوه بر استراحت، فرصت خوبی نیز برای تجزیه، تحلیل و پردازش اطلاعات در اختیار دارد و به همین دلیل مطالبی که در شب خوانده می‌شود در حافظه بهتر ثبت شود.

محققین همچنین معتقد هستند این دسته از افراد می‌توانند مطالب را برای مدت زمان طولانی‌تری در ذهن نگه داشته و به همین دلیل مطالب مطالعه شده در این ساعت بیشتر از زمان‌های دیگر در ذهن باقی خواهد ماند.این محققین اعتقاد دارند بیشتر دانشجویان و دانش‌آموزان نیز مطالعه پیش از خواب را به زمان صبح ترجیح می‌دهند.

شناسه خبر 43193