شناسه خبر:43224
1400/4/20 09:28:08

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار جوانرود گفت: 20 روستای این شهرستان با پنج هزار جمعیت قطعاً تخلیه می‌شوند و تنها راه آن بحث پکیج تصفیه در این مناطق است.

رستگار یوسفی روز گذشته در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه که در فرمانداری شهرستان پاوه برگزار شد، اظهار کرد: طی سال گذشته هفت هزار و 400 تُن گندم از شهرستان جوانرود خریداری شد، اما امروز این مقدار با بحران کم‌آبی، به دو هزار و 500 تُن کاهش پیدا کرده است.

وی جوانرود را ازلحاظ منابع آبی فقیرترین شهرستان استان معرفی کرد و افزود: با این بحران کم‌آبی، کل باغات شهرستان هم تحت تأثیر قرار گرفته است.

فرماندار جوانرود تصریح کرد: آب شرب 20 روستای بخش کلاشی با احداث یک تونل، زه‌کشی پیدا کرده است و اکنون چشمه‌های این روستا خشک شده‌اند.

وی با اشاره به کاهش 20 درصد منابع آبی کل شهرستان، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت‌ماه امسال نیازهای شهرستان را برای رفع مشکل کم‌آبی باغات با اعتبار 10 میلیارد تومان به استان اعلام کردیم.

یوسفی با بیان اینکه 35 روستای شهرستان دارای تنش آبی هستند، گفت: هم‌اکنون شهر جوانرود 70 لیتر کمبود آب شرب دارد و انتظار این است در بحث اعتبارات کمک شود.

وی در ادامه اشاره‌ای به تنها منبع تأمین آب پایدار شهرستان (سد نوئل) کرد و گفت: 20 روستای شهرستان جوانرود با پنج هزار جمعیت قطعاً تخلیه می‌شوند و تنها راه آن بحث پکیج تصفیه در این مناطق است.

   17 روستای ثلاث باباجانی با مشکل و بحران آبی مواجه است

فرماندار ثلاث باباجانی نیز در ادامه، اضافه کرد: 11 روستای جابجا شده داریم و امروز که مردم این روستاها، خود اقدام به بازسازی کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌ایم آب شرب این روستاها را تامین کنیم.

یداله شکری با بیان اینکه 17 روستای ثلاث باباجانی با مشکل و بحران آبی مواجه است، گفت: مردم ما بیشترین مشارکت در انتخابات را داشتند و نیاز است که مطالبه آن‌ها را امروز پاسخ دهیم.

فرماندار ثلاث باباجانی خاطرنشان کرد: امروز با بحران کم‌آبی علاوه‌بر ایجاد مشکلات در باغات، دامداری ما هم با مشکل مواجه شده است.

   پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر روانسر متوقف شده است

فرماندار روانسر در ادامه بیشترین مشکل این شهرستان را در حوزه آب شرب شهر شاهو بیان و اظهار کرد: شاهو با تنش آبی مواجه است که پیشنهاد ما حفر چاه است.

وی ادامه داد: شهرستان روانسر در بحث کشاورزی با یک آسیب جدی مواجه بوده که نیازمند توجه ویژه است.

سعدی مصطفی‌زاده گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر روانسر به‌عنوان مطالبه ما با 54 درصد پیشرفت فیزیکی، هم‌اکنون متوقف شده است.

جلیل بالایی، سرپرست فرمانداری پاوه نیز گفت: آب روستای دودان نیاز به پمپاژ و خط انتقال به طول 100 متر دارد و فاضلاب شهر باینگان، آب شرب شهر را تهدید می‌کند.

یوسف اسماعیلی، معاون اداره کل آب و فاضلاب کرمانشاه هم بیان کرد: اعتبار لازم برای سامان‌دهی فاضلاب شهر باینگان در اختیار نیست، اما ظرف دو روز آینده پیمانکار احداث چاه آب شرب برای شهر بانه‌وره تعیین می‌شود.

افشین کریمی، معاون استاندار کرمانشاه نیز با تأکید بر تقویت آب‌رسانی سیار به شهر بانه‌وره، گفت: مسئولیت آب‌رسانی با آبفای شهری است و فرمانداری ناظر بر اجرا خواهد بود. تا دو سه روز آینده حفر چاه آغاز شود، با حفر چاه مشکل اساسی مردم برطرف می‌شود.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وضعیب آب شرب محله چورژی مناسب نیست و نیاز است هرچه سریع‌تر آب شرب این محله سامان‌دهی شود.

آرش لهونی اضافه کرد: آب شرب روستای خانقاه که آلوده است، در سال گذشته قرار بود از محل آب هانی‌کوان تأمین شود.

وی تصریح کرد: اما اکنون که آب هانی‌کوان به پاوه انتقال داده شده است، پیشنهاد می‌‌شود درصورتی که آب سرکران مازاد محلات چورژی باشد، به روستای خانقاه انتقال داده شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این حالت اولویت آب‌رسانی با مردم چورژی است که اگر کمبود نداشتند، آب‌رسانی به روستای خانقاه صورت گیرد و در غیر این صورت خط انتقال از آب هانی‌کوان به این روستا انجام شود.

شناسه خبر 43224