شناسه خبر:43273
1400/4/21 09:34:21

سپهرغرب، گروه خبر: از آنجا که فصل گرما بسیار زودتر از موعد بر آب‌دهی منابع تولید آب همچون چشمه‌های لرستان تأثیر گذاشته است، هم‌اکنون 120 روستا در استان با بی‌آبی مواجه شده و با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

با رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا، استان لرستان با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است، استفاده کشاورزان از آب شرب جهت آبیاری از مزارع و باغات، شرایط وخیم ذخیره سدهای استان، حفر زیاد چاه‌های عمیق و استفاده بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، شدت گرمای هوا و افزایش مصرف آب این استان را با مشکل شدید و بحران کم‌آبی مواجه کرده است؛ به‌طوری‌که اکثر روستاها و شهرهای استان با تنش آبی مواجه شده‌اند.

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه فصل گرما بسیار زودتر از موعد بر آب‌دهی منابع تولید آب همچون چشمه‌های استان تأثیر گذاشته است، اظهار کرد: با توجه به آنکه این‌روزها ماگزیمم درجه حرارت هوا را داریم، بیشترین مقدار مصرف آب را در مقایسه با ماه‌های سال داریم.

   تنش بی‌آبی و خشک شدن چشمه‌ها

حمیدرضا کرموند با اشاره به تنش بی‌آبی و خشک شدن چشمه‌های استان، افزود: در استان حدود یک‌هزار و 300 روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب نیستند و این روستاها به‌صورت خودگردان آب شربشان را از چشمه‌هایی که خود مدیریت آن‌ها را برعهده داشته‌اند، تأمین می‌کنند؛ اما با توجه به شرایط سخت تنش آبی و افزایش بی‌سابقه گرما، اکثر این چشمه‌ها دچار مشکل شده‌اند و یا در ادامه فصل تابستان با کاهش آب‌دهی و یا خشک شدن مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان عنوان کرد: هم‌اکنون 120 روستا در استان به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شوند که از این تعداد پنج روستا مربوط به الشتر، 10 روستا در ازنا، 6 روستا در رومشکان، 27 روستا در نورآباد و 18 روستا در شهرستان الیگودرز است و مابقی مربوط به سایر شهرستان‌ها هستند؛ البته برخی از این روستاها زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند، اما مردم را نمی‌توان تشنه نگه داشت.

   در مردادماه روستاهای نیازمند به آب‌رسانی با تانکر از 300 مورد بیشتر می‌شوند

وی با بیان اینکه دو ماه آینده باید با چنگ و دندان با تنش بی‌آبی استان جنگید، بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که روستاهای غیر زیر پوشش وضعیت خوبی در مردادماه نداشته باشند و روستاهای نیازمند به آب‌رسانی با تانکر از 300 مورد بیشتر می‌شود.

کرموند از آمادگی شرکت آب و فاضلاب استان برای تأمین آب شرب روستاهای غیر زیر پوشش خبر داد و گفت: با توجه به رسالتی که شرکت آب و فاضلاب استان لرستان مبنی بر تأمین آب شرب همه شهروندان و روستاییان دارد، این آمادگی را داریم تا درصورت درخواست از سوی بخشداران و دهیاران این روستاها، همکاران ما نسبت به تأمین آب شرب آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان لرستان با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از وضعیت سخت تابستان امسال داشت، نسبت به تهیه تجهیزات به‌ویژه تانکرهای آب‌رسان در زمینه مدیریت بحران اقدامات مؤثری انجام داده و همچنین با برنامه‌ریزی‌هایی که این شرکت در سال گذشته به‌ویژه در مسائل مربوط به مدیریت بحران و پدافند غیر عامل انجام داده، نسبت به مقابله با شرایط تنش آبی از آمادگی نسبی برخوردار است.

   وجود بیش از 6 هزار انشعاب غیر مجاز برای آبیاری اراضی کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان آنکه این شرکت در سال گذشته اقدام به خرید تجهیزات مدیریت بحران به‌ویژه تانکرهای آب‌رسان به تعداد لازم جهت مواقع اضطراری کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های چندماه گذشته حاکی از شرایط سخت در بحث تأمین آب شرب در سطح شهرها و روستاهای استان با توجه به افزایش گرما و پایداری ویروس کرونا در استان بود، به همین دلیل سعی کردیم از تمامی ظرفیت‌های شرکت به‌ویژه امکانات تأسیسات شهری برای مقابله با چالش‌های آبی در روستاها اقدام کنیم.

وی ضمن گلایه از برخی کشاورزان، اظهار کرد: متأسفانه با توجه به تنش بی‌آبی که با آن روبه‌رو هستیم، با بی‌انصافی عده کمی که در روستاها آب را برای باغ و کشاورزی استفاده می‌کنند، مواجه هستیم؛ در همین راستا تاکنون بیش از 6 هزار انشعاب غیر مجاز که از آب شرب جهت آبیاری برنج و سایر محصولات استفاده می‌کنند، شناسایی شده‌اند. این درحالی است که تعداد زیادی از روستاهای استان تاکنون اقدام به خرید انشعاب و نصب کنتور نکرده‌اند.

شناسه خبر 43273