شناسه خبر:43344
1400/4/22 10:19:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان گفت: با هدف ترویج زبان و ادبیات کردی در سال‌های اخیر 51 کتاب در زمینه زبان کردی در دانشگاه کردستان چاپ شده است.

امید قادرزاده اظهار کرد: دانشگاه کردستان در سال‌های گذشته همواره حامی زبان و ادبیات کردی بوده و خدمات بسیاری در زمینه گسترش زبان و ادبیات کردی در استان صورت گرفته که بیشترین تلاش را دانشگاه کردستان داشته است.

وی افزود: تأسیس رشته زبان و ادبیات کردی و یک‌پارچه‌سازی خط بریل کُردی از جمله فعالیت‌هایی است که بدون حمایت دانشگاه کردستان و مسئولان استانی، تحقق پیدا نمی کرد.

رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان زبان و ادبیات کردی را از اولویت‌های فرهنگی استان دانست و اضافه کرد: دانشگاه کردستان به مرجعی برای این حوزه تبدیل شده است و امیدواریم در آینده نیز شاهد شکوفایی و گسترش بیشتر آن باشیم.

قادرزاده به رونمایی از طرح یکپارچه‌سازی خط بریل کردی اشاره کرد و افزود: جامعه روشندلان از جامعه جدا نیست و نابینایان و کم‌بینایان دارای ظرفیت‌های ارزنده بسیاری هستند که باید از آن استفاده کرد.

دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم‌اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از 500 دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

شناسه خبر 43344