شناسه خبر:43395
1400/4/24 15:34:53
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان خبر داد:

اختلافات قومی و تخریب اراضی علت اغلب آتش‌سوزی‌های عمدی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان گفت: با توجه به قرار گرفتن مزارع در حاشیه مراتع و جنگل‌های استان در برخی موارد آتش‌سوزی در مزارع به مراتع و جنگل‌ها سرایت و به محیط‌زیست خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، بنابراین از همه کشاورزان درخواست می‌کنیم که از هرگونه سوزاندن پسماند مزارع «کاه و کلش باقی‌مانده محصول» خودداری کنند.

نبی الله قائدرحمتی با اشاره به اینکه پرتاب سیگار یا کبریت، تفرج و تفریح، بازی کودکان، سهل‌انگاری زارعین و عبور قطار از دلایل غیر عمدی آتش‌سوزی است، بیان کرد: اختلافات قومی و عشیره‌ای، تخریب اراضی توسط افراد سودجو، رویکرد افزایش رشد علوفه و آتش زدن کاه و کلش نیز از دلایل عمدی آتش‌سوزی‌ها است.وی ابراز کرد: لرستان دارای هفت منطقه تحت مدیریت، 6 منطقه شکار و صید ممنوع و سه زیستگاه حساس و دارای توان اکولوژیکی بالا است.

این مقام مسئول گفت: مساحت کل منابع طبیعی استان اعم از جنگل و مراتع، دو میلیون و 101 هزار و 671 هکتار است که از این میزان 884 هزار و 357 هکتار به مراتع و یک میلیون و 217 هزار و 314 هکتار به جنگل‌ها اختصاص دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان اظهار کرد: از یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی جنگلی، 322 هزار و 140 هکتار جزء مناطق تحت مدیریت اعم از پناهگاه حیات وحش، آثار طبیعی ملی و منطقه حفاظت‌شده هستند و مدیریت آن‌ها با محیط‌زیست است؛ همچنین 136 هزار و 993 هکتار مناطق شکار و صید ممنوع و زیستگاه‌های حساس با ارزش اکولوژیکی بالا است.

وی گفت: یکی از مواردی که محیط‌زیست را تهدید می‌کند، آتش‌سوزی است؛ از علل طبیعی آتش‌سوزی می‌توان به رعد و برق اشاره کرد، عوامل غیر طبیعی نیز شامل عمدی و غیر عمدی است.

قائدرحمتی افزود: براساس گزارشات و آتش‌سوزی‌های سنوات قبل و فرم‌های تکمیل‌شده ارسالی توسط مسئولان مناطق و تجزیه و تحلیل صورت‌گرفته، بیشترین آتش‌سوزی‌ها در بعد از ظهر و از ساعت 17 به بعد و در مسیرهای گردشگری و محل‌های اطراق گردشگران و ایام تعطیل در مناطق تحت مدیریت رخ می‌دهد. بنابراین طی ایام تعطیلات در مسیرهای گردشگری و مسیل‌های اطراق گردشگران گشت و کنترل مداوم همراه با اعلام توصیه‌های محیط‌زیست و نصب بنر جهت پیشگیری و اطفای حریق‌های احتمالی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که منجر به آتش‌سوزی می‌شود، آتش زدن پسماند و بقایای مزارع کشاورزی است؛ این اقدام علاوه‌بر آسیب به بافت ارزشمند خاک و از بین بردن میکروارگانیزم‌های مفید آن و تأثیر منفی بر حاصلخیزی خاک مزارع، موجب آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده در محیط‌زیست نیز می‌شود.

این مقام مسئول گفت: با توجه به قرار گرفتن مزارع در حاشیه مراتع و جنگل‌های استان در برخی موارد آتش‌سوزی در مزارع به مراتع و جنگل‌ها سرایت و به محیط‌زیست خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، بنابراین از همه کشاورزان درخواست می‌کنیم که از هرگونه سوزاندن پسماند مزارع «کاه و کلش باقی‌مانده محصول» خودداری کنند.

وی اذعان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی اقدام به افزایش گشت و کنترل مناطق توسط اکیپ‌های واکنش سریع در نقاط بحرانی، شناسایی نقاط بحرانی و حساس در مناطق تحت مدیریت کرده است.

قائدرحمتی گفت: ایجاد آتش‌بر در مناطق تحت مدیریت و نصب تابلوهای هشداری در زیستگاه‌ها و مناطق حساس به حریق، اطلاعیه‌های پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در سایت محیط‌زیست و رسانه‌ها، استقرار تجهیزات اطفای حریق در پاسگاه‌های محیط‌بانی، سامان‌دهی جوامع بومی، محلی و تشکل‌های فعال حوزه محیط‌زیست در جهت پیشگیری و مقابله با حریق، تشکیل تیم‌های عملیاتی واکنش سریع جهت اطفای حریق در مناطق تحت مدیریت استان، از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان افزود: همچنین به‌منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در مناطق احتمالی تحت مدیریت حدود 100 نفر نیرو (کارشناس و محیط‌بان) در قالب 20 تیم واکنش سریع تشکیل شده و در حالت آماده‌باش هستند.

وی ابراز کرد: خودداری از رها کردن مواد پلاستیکی و شیشه‌ای در طبیعت، جنگل‌ها و مراتع، روشن نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی از مواردی است که باید مردم رعایت کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین شهروندان از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده‌شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی و تیراندازی هوایی و زمینی با هدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنند. نکته مهم دیگر اینکه شهروندان هنگام مشاهده آتش‌سوزی به نزدیک‌ترین اداره و یا پاسگاه محیط‌زیست و منابع طبیعی مراجعه و یا با سامانه 1540 این اداره کل و یا سامانه 1504 اداره کل منابع طبیعی استان تماس برقرار کنند.

شناسه خبر 43395