شناسه خبر:43423
1400/4/24 16:40:57

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: 6 اثر معنوی و ناملموس این استان در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

«علی مالمیر» روز سه‌شنبه افزود: در اجرای ماده 12 کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌ فرهنگی ناملموس، قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده سه قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی کشور، «مهارت پخت نان مغزی» در شهرستان تویسرکان به شماره 2297 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

وی اظهار کرد: همچنین «مهارت پخت کباب سرداشی» در شهرستان همدان به شماره 2296، «مهارت و شناخت بافت قالی تویسرکان» به شماره 2295، «مراسم آیینی شاهزاده علی‌اصغر (ع) در محرم» شهرستان همدان به شماره 2298، «مهارت تهیه قووت» به شماره 2300 و «مهارت منبت چوب» شهرستان‌های ملایر و تویسرکان به شماره 2299 در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

   مهارت پخت نان مغزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: «گرده‌ مغزی» یکی از نان‌های سنتی و سوغات‌های خاص تویسرکانی است، نانی خوش‌طعم و مقوی که بیشتر در فصل گردوتکانی در دورهمی و پای تنور گلی پخته می‌شود.

وی اظهار کرد: شهرستان تویسرکان با توجه به سابقه تاریخی و سکونتگاهی یکی از مراکز مهم استان همدان است که پیشینه قدیمی آن به‌لحاظ فرهنگی موجب شده که تنوع فرهنگی، اقدامات و نوآوری‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف بارز باشد، ازجمله این نوآوری‌ها می‌توان به دست پیدا کردن به ویژگی‌های جدیدتر در شیوه زندگی در انواع غذاها و خوراکی‌ها و تنوع در آن‌ها به‌واسطه تنوع محصولاتی که در منطقه وجود داشته، اشاره کرد.

مالمیر ادامه داد: گردو از مهم‌ترین محصولات شهرستان تویسرکان از گذشته دور بوده و هست که در سبد غذایی مردمان این دیار ارزش بالایی دارد و به‌دلیل اینکه در مناطق مختلف قابلیت پرورش ندارد و این ویژگی را تویسرکان دارد، یک مزیت برای منطقه محسوب می‌شود.

   مهارت پخت کباب سرداشی

سرداشی کبابی است که در همدان طبخ می‌شود و شیوه پخت آن به کباب در تبریز بسیار نزدیک است. پخت آن بسیار راحت بوده و در زندگی شهری نیازی به لوازمی که برای کباب درست کردن (مانند منقل و آتش سخت) قابل استفاده است، ندارد.

با آنکه برخی این غذا را با کباب تابه‌ای اشتباه می‌گیرند، اما یک تفاوت اصلی میان این دو غذا است که استفاده از سیب‌زمینی این تفاوت را ایجاد می‌کند و گیاه مرزنجوش طعم ویژه‌ای به آن می‌دهد.

   مهارت تهیه قووت

قوت عصرانه‌ خوشمزه‌ همدانی‌ها است که بیشتر در روزهای بلند تابستان استفاده می‌شود.

قوت همدان که پایه‌ آن نان خشک خوردشده که با روغن و سبزی طعم دار می‌شود، است، شباهت زیادی با دیماج قزوینی‌ها و تبریزی‌ها دارد؛ اما تفاوت‌های آن بیشتر است.

   مهارت منبت چوب ملایر و تویسرکان

صنعت مبلمان ملایر و تویسرکان از دیرباز به‌واسطه هنر منبت‌کاری در این دو شهر مورد توجه بوده است، شهرستان ملایر و به‌طور ویژه شهر ملایر قطب اصلی مبل‌سازی در ایران محسوب می‌شود، به نحوی که ملایر به‌عنوان شهر جهانی مبل و منبت نیز به ثبت رسیده است.

حدود نیمی از مبلمان منبت مصرفی کشور در شهرستان‌های ملایر و تویسرکان استان همدان تولید می‌شود.

شناسه خبر 43423