شناسه خبر:43462
1400/4/26 08:59:39

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست شرکت آبفا استان کردستان گفت: برخی نقاط منفصل شهری به دلیل افزایش جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز با افت فشار آب در نقاط مرتفع مواجه هستند.

علیرضا تخت‌شاهی با اعلام افت فشار آب در نواحی منفصل شهری سنندج اظهار کرد: در این راستا شرکت آبفا درصدد است با اجرای پروژه‌های مختلف این مشکل را حل کند.

وی وضعیت آب استان را نسبتاً قابل قبول دانست و گفت: در تمام شهرستان‌های استان آب شرب با کیفیت، سالم و بهداشتی توزیع می‌شود از این حیث مشکل خاصی در زمینه تأمین آب وجود ندارد.

وی با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی و پایین آمدن تراز سدها و منابع آبی و کاهش آب چاه‌ها یادآور شد: برخی مناطق ازجمله شهرهای بانه و‌ مریوان و دشت‌های شرق استان با مشکل مواجه هستیم.

سرپرست شرکت آبفا کردستان اظهار کرد: امید است با همراهی شهروندان و صرفه‌جویی بیشتر تابستان امسال را بدون مشکل سپری کنیم.

تخت‌شاهی با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و 12 روستا زیرپوشش آبفا قرار دارد اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد 100 روستای استان با کمبود آب مواجه هستند، شرکت آبفا از طریق آب‌رسانی سیار مشکل کمبود آب این مناطق را برطرف می‌کند.

به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در راستای توسعه خدمات آب‌رسانی مطالعات و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دست اقدام دارد.

وی تأمین آب سدها شامل تأمین آب شهرستان‌های سنندج و سروآباد از محل سد آزاد و چراغ ویس، کامیاران و مریوان از سد سیازاخ و قروه و دهگلان از سد قوچم را از برنامه‌های بلندمدت آبفا عنوان کرد.

سرپرست شرکت آبفا کردستان تأمین آب‌های سطحی توسط فیلتر شنی در بانه را از برنامه‌های میان‌مدت دانست و گفت: این برنامه در مریوان و کامیاران نیز انجام خواهد شد.

تخت‌شاهی به حفر سه حلقه چاه و تجهیز 28 حلقه چاه در استان اشاره کرد و گفت: انتقال آب از سد آزاد سنندج به سد قشلاق از طریق پمپاژ و در بانه با همکاری آب منطقه‌ای در پایاب و بالادست از سدهای عباس‌آباد و سدلو با هدف حفظ ذخایر سدها انجام می‌شود.

سرانه مصرف آب شرب در کردستان 195 لیتر است

وی با اشاره به اینکه سالانه 164 میلیون مترمکعب در تصفیه خانه‌های استان تولید می‌شود، سرانه مصرف آب شرب در کردستان را 195 لیتر و این شاخص را در کشور 170 لیتر عنوان کرد.

سرپرست آب و فاضلاب کردستان با بیان اینکه آب شرب تصفیه شده استان برای مصارف خانگی است و در حوزه کشاورزی و صنعتی استفاده نمی‌شود تأکید کرد: بیشترین میزان مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

تخت‌شاهی با اشاره به کاهش بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته افزود: بهار امسال خشک‌ترین بهار 52 سال اخیر بوده است.

وی با اشاره به خشک‌سالی‌ها و کاهش بارندگی‌های امسال، میزان بارندگی در فروردین و اردیبهشت امسال 93 درصد ذکر کرد.

سرپرست آب و فاضلاب کردستان فصل تابستان را به دلیل گرم شدن هوا اوج مصرف آب دانست و گفت: یکی از برنامه‌های مهم آبفا در سال جاری تغییر و اصلاح مدیریت مصرف آب شرب در شهرها و روستاهای استان است.

تخت‌شاهی با اشاره به اینکه آب یک کالای حیاتی و بدون جایگزین است و از ارزش ذاتی و اقتصادی بالایی برخوردار است اظهار کرد: به‌منظور مدیریت مصرف منابع آب و جلوگیری از کم‌آبی و مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی و جلوگیری از هدررفت آب در بخش‌های مختلف و فضای سبز ترویج الگوی مصرف بهینه و منطقی آب در جامعه ضروری است.

وی تصریح کرد: از آنجا که برخی خانوارهای روستایی بی‌هدف آب را هدر می‌دهند و در آبیاری صیفی‌جات و باغات مصرف می‌کنند آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از 475 هزار مشترک در کردستان زیرپوشش آبفا قرار دارد.

شناسه خبر 43462