شناسه خبر:43562
1400/4/28 10:06:50

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه کشتار دام در حاشیه شهرها مورد تأیید دامپزشکی نیست، افزود: بیش از 60 درصد اشاعه بیماری در جوامع انسانی منشأ دامی دارند، ازجمله بیماری تب کریمه کنگو که با فرا رسیدن فصل گرم سال امکان شیوع آن بیشتر است که در دام‌ها علائم بالینی نداشته، اما در انسان موجب بیماری می‌شود.

مصطفی زبردست ظهر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان با اشاره به مناسبت عید سعید قربان و استقبال شهروندان جهت ذبح دام، اظهار کرد: هرساله با نزدیک شدن به عید قربان شاهد ذبح و کشتار دام در سطح استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از شهروندان در حاشیه شهرها اقدام به کشتار غیر بهداشتی دام می‌کنند، این درحالی است که این شیوه کشتار خطر انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر اینکه شهروندان جهت تهیه دام به میادین دام استان مراجعه کنند، افزود: پس از خریداری می‌توانند به کشتارگاه‌ها رفته و به‌صورت رایگان دام خود را ذبح و کشتار کنند.

زبردست بیان کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام سراسر استان در روز عید قربان فعال هستند، ضمن اینکه 29 اکیپ ثابت و سیار عملیات نظارت بهداشتی و شرعی را در مراکز کشتار انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه کشتار دام در حاشیه شهرها مورد تأیید دامپزشکی نیست، افزود: بیش از 60 درصد اشاعه بیماری در جوامع انسانی منشأ دامی دارند، ازجمله بیماری تب کریمه کنگو که با فرا رسیدن فصل گرم سال امکان شیوع آن بیشتر است که در دام‌ها علائم بالینی نداشته، اما در انسان موجب بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به آلودگی زیست‌محیطی پس از کشتار غیر مجاز دام، گفت: این درحالی است که با کشتار بهداشتی دام ضمن جلوگیری از بروز هرگونه آلودگی زیستی، از شیوع بیماری‌ها نیز خودداری می‌شود.

زبردست با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم جهت جمع‌آوری دام در خرم‌آباد فراهم شده است، افزود: عرضه و فروش دام باید در میدان دام انجام شود و این ظرفیت در استان به‌خوبی پیش‌بینی شده است.

شناسه خبر 43562