شناسه خبر:43796
1400/5/5 09:30:46

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از معضلات مهم و آزاردهنده رانندگان آمبولانس‌های اورژانس را تردد در معابر دارای ترافیک شهری دانست و گفت: بارها درخصوص تدبیر برای حل این مشکل از شورای ترافیک استان درخواست راهکار کرده‌ایم.

هومن رفیعی روز دوشنبه اظهار کرد: درخواست اورژانس از شورای ترافیک استان، اختصاص یک خط ویژه و یا سبز برای تردد آمبولانس‌های اورژانس و خودروهای آتش‌نشانی و امدادی در خیابان‌های شلوغ و پُرترافیک شهر کرمانشاه به‌ویژه هسته مرکزی بوده است.

وی با بیان اینکه حداقل زمان ممکن برای رسیدن به بالین بیماران و مصدومان که به آن زمان طلایی نجات می‌گویند برای ما بسیار حیاتی است، افزود: ایجاد خط ویژه نقش مهمی در نجات افراد حادثه‌دیده شهر و مأموریت‌های امدادی، آتش‌نشانی و پلیس راهور و انتظامی دارد که سال‌ها در شورای ترافیک مطرح شده، اما هنوز به آن توجه لازم نشده است.

رفیعی با اشاره به مشکلات ترافیک معابر شهری کرمانشاه، یادآور شد: از فروردین‌ماه امسال اجرای طرح آمبولانس موتوری (موتورلانس) را در نقاط شلوغ شهر به‌ویژه سمت بازار و خیابان مدرس و حوالی آن راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به‌موقع به بالین بیماران و حادثه‌دیدگان ساکن در این مناطق برسیم و اقدامات اولیه درمانی را برای آن‌ها انجام دهیم.

   حل ترافیک شهری نیازمند آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی است

وی با بیان اینکه در برخی موارد رانندگان به آمبولانس‌های اورژانس که پشت سرشان در حرکت بوده راه عبور نمی‌دهند، تأکید کرد: این راننده‌ها فکر می‌کنند آمبولانس خالی است و الکی آژیر کشیده و بوق می‌زند، درحالی که بیشتر اوقات آن‌ها مأموریت دارند هرچه سریع‌تر به بیمار قلبی، سکته‌ای یا حادثه‌دیده‌ای برسند و یا او را به مرکز درمانی منتقل کنند.

رفیعی جامعه را نیازمند آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی درخصوص اهمیت کار آمبولانس اورژانس دانست و گفت: مردم ما ایستادن پشت چراغ قرمز، تردد در خیابان‌های شلوغ و ترافیک را تحمل می‌کنند، اما اینکه یک لحظه بایستند تا خودروی آمبولانس عبور کند را تحمل نمی‌کنند و اینجا است که باید گفت این کار آن‌ها جان یک نفر را که درمان سریع نیاز دارد و شاید از اقوام و اعضای خانواده او باشد، به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه افزود: مردم وقتی آمبولانس و هر خودرو خدمت‌رسانی مانند آتش‌نشانی را می‌بینند، باید فکر کنند شاید به دنبال خدمت‌رسانی به بیماری بدحال یا خاموش کردن آتشی است.

   محور جاده روانسر- کرمانشاه نیاز به خط ویژه دارد

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به حادثه‌خیز بودن جاده روانسر- کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این محور از شلوغ‌ترین راه‌های برون‌شهری استان است و هرروز شاهد وقوع یک حادثه ناگوار در آن هستیم؛ به همین خاطر باید مسئولان به فکر ایجاد یک خط تردد اضطراری و ویژه در این مسیر باشند تا مصدومان حوادث رانندگی را در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان و مراکز درمانی برسانیم.

رفیعی در بخش دیگری با بیان اینکه اورژانس کرمانشاه 67 پایگاه، 145 آمبولانس، دو اتوبوس‌آمبولانس و یک اورژانس هوایی و حدود 650 همکار دارد، اضافه کرد: میانگین زمان رسیدن کارکنان اورژانس کرمانشاه سر بالین بیماران در حوادث جاده‌ای، 13 دقیقه و در شهرها هفت دقیقه بوده که از میانگین کشوری کمتر است.

   حدود 10 درصد تماس با اورژانس کرمانشاه مزاحم تلفنی است

وی از دیگر معضلات پیش روی اورژانس را مزاحمت تلفنی اعلام کرد و یادآور شد: 9 درصد تماس‌های تلفنی که با اورژانس کرمانشاه گرفته می‌شود، مزاحمت است.

رفیعی توضیح داد: مزاحم تلفنی اورژانس جان افراد دیگر را که به کمک نیاز دارند، به خطر می‌اندازد؛ به این معنی زمانی که کارکنان به آدرس غلط آن‌ها اعزام می‌شوند، ممکن است کسی واقعاً دچار حمله قلبی، سکته مغزی و حادثه دیگری شود و به‌خاطر کمبود نیرو و آمبولانس، نتوانیم به‌موقع بر بالین او حاضر شده و به همین خاطر جانش به خطر بیفتد.

وی خواستار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص خطرناک بودن کار مزاحمین تلفنی شد و اظهار کرد: رسانه‌ها در این ارتباط می‌توانند به اورژانس کمک کرده و مردم را از انجام این کار آگاه کنند.

این مقام مسئول با بیان آنکه اورژانس 115 کرمانشاه میانگین سالیانه 60 هزار انواع مختلف مأموریت انجام می‌دهد، افزود: بیشترین مأموریت‌ها حوادث تصادفی و ترافیکی و سپس بیماران قلبی تنفسی است، اما از سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا، بعد از حوادث تصادفی، مأموریت‌های بیماران تنفسی این مرکز بیشتر شده که عمده آن به‌خاطر ویروس کرونا است.

استان کرمانشاه با دو میلیون نفر، 14 شهرستان، 34 شهر و دو هزار و 595 روستای داری سکنه، 67 پایگاه اورژانس با حدود 650 همکار، 145 دستگاه آمبولانس، دو اتوبوس‌آمبولانس و یک اورژانس هوایی به کمک هوانیروز دارد.

شناسه خبر 43796