شناسه خبر:44022
1400/5/11 10:56:30

سپهرغرب، گروه تیک: تبدیل تهدیدات متعدد شبکه‌های اجتماعی به فرصت، نیاز به اتخاذ راهبردهای صحیح و مناسبی دارد که در این گزارش به این مسئله می‌پردازیم.

رشد خیره‌کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات گرایش مردم به استفاده از این فناوری‌ها به‌خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش داده است. در واقع امروزه تمایل گروه‌های مختلف و نهادهای اجتماعی بر حضور هر چه بیشتر و اثربخش در شبکه‌های اجتماعی، تأثیرات شگرفی را بر مؤلفه‌های مختلف سیاسی، فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی و به‌خصوص امنیت ملی جوامع و کشورها گذارده است. با توجه به فرصت‌ها و تهدیدات متعدد شبکه‌های اجتماعی، در این گزارش به ارائه راهبردهایی جهت مدیریت بهتر و مؤثر شبکه‌های اجتماعی، با تأکید بر حمایت و پشتیبانی از شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌پردازیم:

تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز به‌منظور پردازش و ذخیره‌سازی محتوای شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در داخل کشور.

توسعه ظرفیت‌های مقابله با تهدیدهای نرم متناسب با تهدیدها در شبکه‌های اجتماعی از طریق گسترش نقش‌آفرینی و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در تولید محتوا و ایجاد خدمات و زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی.

افزایش انگیزه برای مدیران شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در جهت ایجاد زمینه همکاری برای رفع موانع توسعه و تکمیل متوازن شبکه ملی اطلاعات.

برنامه‌ریزی، بسترسازی، هماهنگی و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و تعادل بخشی به سهم پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی در بازار از طریق مدیریت پهنای باند و سایر خدمات و الزام سازمان‌های متولی به‌منظور تولید محتوا و ارائه خدمات در بستر شبکه‌های اجتماعی بومی.

آموزش و ارتقای دانش نخبگان و مدیران و توجیه آن‌ها نسبت به تهدیدات شبکه‌های اجتماعی

ترمیم و انسجام‌بخشی به ساختارهای متولی فضای مجازی با تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی در کشور از طریق تقویت و ارتقای نقش حاکمیتی شورای عالی فضای مجازی.

تحقق اوامر و منویات مقام معظم رهبری در راستای نو شوندگی فرآیندهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی متناسب با شرایط و اقتضائات جدید از طریق تکمیل شبکه ملی اطلاعات و اقمار آن.

تدوین و فراگیر ساختن پروتکل‌های بومی فضای تبادل داده و الزام سرویس‌دهندگان و شبکه‌های اجتماعی خارجی به‌منظور تمکین به قوانین و مقررات داخلی به‌منظور صیانت از داده‌های عظیم و امنیت کاربران

حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی از طریق اصلاح و تصویب قوانین موردنیاز به منظور مقابله با جرائم شبکه‌های اجتماعی.

دستیابی به زیست بوم ملی سایبری امن و پایدار به‌عنوان بستر فعالیت شبکه‌های اجتماعی مجازی بومی به منظور توسعه شبکه بومی مستقل، مقاوم و مطمئن.

اشراف و کنترل فنی و تقویت سازوکارهای نظارتی بر فضای مجازی توسط حاکمیت از طریق ایجاد سامانه و نظام پایش، رصد، مراقبت، کنترل، تشخیص، هشدار و پیگیری و دفاع به‌منظور ایجاد بستر مناسب و جامع در فضای مجازی به منظور جذب متخصصین و نخبگان شبکه‌های اجتماعی و ارتقای همکاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه سایبر و شبکه‌های اجتماعی مجازی.

ارتقای سطح دانش علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی به‌منظور استقلال کشور در فضای مجازی در عرصه‌های فنی.

ساماندهی مصرف و عضویت در شبکه‌های اجتماعی در نهادهای حاکمیتی و عمومی از طریق اعمال قوانین و نظارت مؤثر.

ارتقای وضعیت آمادگی و پدافند غیرعامل به‌منظور تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور در مقابل تهاجم سایبری و بازدارندگی در مقابله نفوذ شبکه‌های اجتماعی خارجی.

کشف، تحلیل و خنثی‌سازی مستمر آسیب‌پذیری‌های فضای سایبری از طریق برنامه‌ریزی و برخورد هوشمندانه با هرگونه ابزارهای مجرمانه و مسدودسازی آن‌ها در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی.

تقویت همه‌جانبه شبکه‌های اجتماعی بومی به‌منظور تولیدات فاخر و جذاب و واکنش مناسب رسانه‌ای به عملیات روانی حریف از طریق نهضت مردمی تولید محتوا و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب کاربران ایرانی.

آگاه‌سازی، فرهنگ‌سازی و افزایش بصیرت عمومی جامعه به‌منظور بالابردن سواد رسانه ای مخاطب و صیانت از مخاطرات و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی از طریق پایش سبک زندگی اعضای فعال در شبکه‌های اجتماعی مجازی.

تقویت به‌کارگیری سامانه مدیریت و کنترل جامع شبکه‌های اجتماعی از طریق شبکه ملی اطلاعات و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای فرآیندهای مقابله با بحران‌های امنیتی و سایبری از طریق ایجاد نظام فرماندهی و کنترل جامع، مقتدر و هوشمند در حوزه شبکه‌های اجتماعی ملی.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط‌گیری با ملت‌ها به‌منظور ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با ایران‌هراسی.

حضور قوی و مستمر در مجامع جهانی مرتبط با فضای مجازی به‌منظور ایجاد ائتلاف‌ها و مجامع میان دولت‌ها برای مقابله با حاکمیت آمریکا در فضای مجازی و تفوق شبکه‌های اجتماعی آمریکا در جهان.

شناسه خبر 44022