شناسه خبر:44157
1400/5/13 13:24:18
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام:

جمعیت دامی در مراتع ایلام 8 برابر میزان مجاز است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه جمعیت دامی در مراتع استان ایلام هشت برابر میزان مجاز است، گفت: حفاظت و صیانت از مراتع استان ضروری است.

رضا احمدی در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام اظهار کرد: مشکلات عشایر غیربومی در استان ایلام مربوط به عدم رعایت زمان کوچه است که متأسفانه بازه زمانی که قانون مشخص کرده رعایت نمی‌شود.

وی بیان کرد: یک هزار و 450 خانوار غیر بومی عشایر با 268 هزار رأس دام به‌صورت مهمان از استان‌های لرستان، همدان و کرمانشاه به استان ایلام کوچ می‌کنند که مشکلات زیادی برای مراتع این مناطق به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خشک‌سالی حاکم بر استان نیاز است چرای دام در مراتع مدیریت شود، افزود: متأسفانه عشایر غیربومی دام مازاد دارند و این خود زنگ خطر برای فقیرشدن مراتع استان ایلام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 112 هزار هکتار مرتع و بیابان در استان ایلام وجود دارد که از این میزان بیش از 327 هزار هکتار خیلی فقیر و بیابان هستند.

احمدی با اشاره به اینکه جمعیت دامی در مراتع استان ایلام هشت برابر میزان مجاز است، گفت: میزان علوفه خشک در مراتع استان 742 هزار تن است که جوابگوی 360 هزار واحد دامی در یک دوره 120 روزه است.

وی گفت: مراتع استان ایلام یکی از بهترین مراتع کشور است و بهترین گوشت و عسل کشور با توجه به گونه‌های گیاهی که در مراتع وجود دارد در این استان تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: باید در راستای حفاظت و صیانت از مراتع و جنگل‌های استان، اقدامات بازدارنده انجام دهیم تا در آینده شاهد فقر مراتع استان ایلام نباشیم.

شناسه خبر 44157