شناسه خبر:44199
1400/5/16 09:43:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه به ظرفیت بالای این استان در تولید زنبور عسل اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 300 نفر به‌صورت مستقیم در این زنبورستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

«ایرج صفایی» روز چهارشنبه در نشستی که با حضور اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل اتحادیه تعاونی زنبورداران استان کرمانشاه به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات این تشکل برگزار شد، به اهمیت اتحادیه تعاونی‌های زنبورداران استان در حمایت از این قشر مولد اشاره کرد.

وی گفت: به‌منظور تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی از آن، خواستار پیگیری اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه در جهت رفع مشکلات و مسائل زنبورداران در سطح استان هستیم.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه به وجود ظرفیت و پتانسیل بالای استان کرمانشاه در تولید عسل اشاره کرد و افزود: بیش‌ از 446 هزار کلنی مدرن و چهار هزار کلنی سنتی در زنبورستان‌های استان وجود دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و افزایش آن استان کرمانشاه را به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید عسل معرفی کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعداد 9 شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداری در سطح استان به تولید عسل و زنبورداری مشغول هستند که در سطح استان تشکیل اتحادیه زنبورداران استان را می‌دهند.

وی یکی از اهداف تشکیل این اتحادیه را پیگیری سریع‌تر امور و افزایش بهره‌وری عنوان کرد.

این مسئول در حوزه جهاد کشاورزی استان به استقرار مکان اتحادیه تعاونی‌های زنبورداران در مرکز استان اشاره کرد و گفت: در کوتاه‌ترین زمان به‌منظور پیگیری سریع‌تر امور این تشکل‌ها، مکان اتحادیه از شهرستان صحنه به شهرستان کرمانشاه منتقل خواهد شد.

* تولید سالانه پنج هزار و 250 تُن عسل توسط تعاونی‌های زنبورداری کرمانشاه

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه از تولید سالانه پنج هزار و 250 تُن عسل توسط شرکت‌های زیر پوشش اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان خبر داد و افزود: اکنون سه هزار و 900 زنبورستان در استان کرمانشاه زیر نظر اتحادیه زنبورداران استان مشغول به فعالیت هستند.

صفایی با اعلام اینکه تعداد 446 هزار کلنی مدرن و بیش از چهار هزار کلنی سنتی در زنبورستان‌های استان وجود دارد، افزود: یک‌هزار و 300 نفر به‌صورت مستقیم در این زنبورستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به شعار سال 1400 مبنی بر حمایت و مانع‌زدایی از تولید، بیان کرد: در سال 99 بیش از 625 تُن شکر میان زنبورداران استان با نرخ مصوب دولتی از قرار هر کیلوگرم هفت هزار تومان توزیع شد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تعداد 9 شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداری در سطح استان به تولید عسل و زنبورداری مشغول هستند.

صفایی به تولید سایر فرآورده‌های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 111 تُن موم، 50 تُن ژله رویال، 11 تُن گَرده گل و پنج تُن بره‌موم نیز سال گذشته در استان تولید شد.

شناسه خبر 44199