شناسه خبر:44200
1400/5/16 09:45:56

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی گفت: بین 25 تا 100 درصد از 600 هزار هکتار جنگل‌های بلوط لرستان به‌دلیل بیماری «زوال بلوط» خسارت دیده‌اند.

حسین گودرزی با اشاره به سند صیانت از جنگل‌های زاگرس، اظهار کرد: این سند با برگزاری جلسه با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور تصویب و ابلاغ شد.

* تدوین سند صیانت از جنگل‌های زاگرس

وی عنوان کرد: از یک سال گذشته به دنبال این بودیم که کمیته ملی نجات جنگل زاگرس مانند دریاچه ارومیه تشکیل شود.

نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه، گفت: درنهایت کمیته ملی و راهبری صیانت از جنگل زاگرس تصویب شد و این ستاد شکل گرفت که جلسات متعددی داشت و دبیرخانه دائمی آن با مدیریت رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی شکل گرفت.

گودرزی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد، ادامه داد: سرانجام سند در این رابطه آماده شد و با توجه به جابه‌جایی دولت‌ها و آنکه شاید این سند پیگیری و عملیاتی نمی‌شد، لازم بود که در دولت دوازدهم تصویب و ابلاغ شود، 16 بند اجرایی آن در وزارتخانه‌های مختلف مصوب و بخشی از آن هم به کمیسیون زیربنایی دولت رفت که دیگر قابل پیگیری است.

* خسارت زوال بلوط به 600 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان

وی با بیان اینکه 42 درصد از پهنه جنگلی ایران مربوط به جنگل‌های زاگرس است، گفت: 6 میلیون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرس است که متأسفانه در 10 سال اخیر با بیماری زوال درخت بلوط مواجه شدند.

نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از 70 درصد از جنگل‌های زاگرس از نوع بلوط است، ادامه داد: بین 25 تا 100 درصد 600 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در استان لرستان آسیب دیده است.

گودرزی بیان کرد: در 11 استان زاگرس‌نشین متأسفانه بیماری زوال بلوط رو به گسترش است و درخواست ما در گام نخست این بود که پهنه‌بندی صورت بگیرد و این آفات مهار شود.

* اختصاص اعتبار برای نجات جنگل‌های بلوط

وی با اشاره به اینکه هرساله اعتبار خاصی در این رابطه اختصاص پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در همین سال نخست، اعتبارات مربوط به جنگل‌های زاگرس 9 برابر افزایش پیدا کرده است.

نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلفی که متولی این امر شده‌اند و به آن‌ها موارد ابلاغ شده سالانه در بودجه‌های خود برای کنترل و مبارزه با این بیماری اعتباری را اختصاص خواهند داد، تصریح کرد: هر سه‌ماه یک‌بار دبیرخانه دائمی این کمیته ملی گزارش روند کارها را به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد.

گودرزی کنترل، مهار، بذرپاشی مجدد و احیای جنگل‌های بلوط را از عمده‌ترین اهداف این سند دانست.

شناسه خبر 44200