شناسه خبر:44210
1400/5/16 10:12:14

سپهرغرب، گروه خبر: پروژه برج هنر ایلام که کلنگ احداث آن در شهریور سال 95 به زمین زده شده است به گفته مسئولین مربوطه به‌دلیل مشکلات اعتباری و بی‌توجهی‌ها مدت‌هاست که به صورت نیمه کاره رها شده و داد هنرمندان و مردم استان ایلام را درآورده است.

هنرمندان استان ایلام می‌گویند که محل مناسبی برای تمرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنریشان ندارند این در حالی است که بسیاری از جوانان شهر توانایی‌های خارق‌العاده فرهنگی و هنری دارند.

فرهنگسراها نقش قابل توجهی در رشد و تقویت استعداد‌های هنری و فرهنگی شهرها ایجاد می‌کنند و از این‌رو باعث فضای مناسبی برای تجمع هنرمندان در عرصه‌های مختلف و بروز و ظهور استعدادهای هنری خواهند شد.

شهریور سال 95 هم‌زمان با هفته دولت کلنگ برج هنر ایلام به زمین زده شد، طبق برنامه هم قرار بود تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد و هنرمندان و جوانان استان در حوزه‌های مختلف از آن استفاده کنند و گوشه‌ای از کمبودها و مخاطرات ذهنی و فکری خود را برطرف کند.

اما این پروژه نه‌تنها نتوانسته است دردی از دردهای استان ایلام را درمان کند بلکه خود به دردی تبدیل شده و در هزار بوروکراسی اداری گیر کرده است؛ مسئولین با شگردهای جدید سیاسیشان، کلنگ‌زنی می‌کنند و تنها در مقابل دوربین قرار می‌گیرند و نمایش بازی می‌کنند نمایشی که (توقف ممنوع) شعار آن است تا پروژه‌های متعددی را کلنگ‌زنی کنند و بر روی آن‌ها مانور تبلیغی بدهند این در حالی است که در عمل در همان حد عکس کلنگ باقی‌ می‌مانند.

  هیچ زیرساخت فرهنگی مناسب در ایلام وجود ندارد

رئیس حوزه هنری استان ایلام گفت: استان ایلام هیچ زیر ساخت فرهنگی مناسبی بر اساس استاندارد موجود ندارد پروژه برج هنر اسلامی به‌عنوان یکی از مطالبات به حق مردم و هنرمندان سال‌هاست در بلاتکلیفی است و امروز و فردا قول می‌دهند تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد اما هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

محمدعلی قاسمی افزود: در سفر مقامات کشوری به ایلام برای این پروژه نیمه‌کاره ردیف اعتباری مشخص شد و قرار شد به بهره ‌برداری برسد اما هنوز علت به سر انجام نرسیدن این پروژه را مسئولین کمبود اعتبارات اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری این پروژه می‌تواند نقش مهمی را در توسعه استان و همچنین رفاه حال هنرمندان داشته باشد.

  چرا به خواسته هنرمندان توجهی نمی‌شود؟

میرزایی یکی از هنرمندان استان ایلام نیز گفت: سال‌هاست این دغذغه برای هنرمندان مطرح است که چرا این پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسد؟ چرا به خواسته هنرمندان توجه‌ی نمی‌شود؟

وی افزود: درد است هنرمندی محل مناسبی برای تمرکز فعالیت فرهنگی و هنریش نداشته باشد در حالی که با هنرمندان موفق و با استعداد در آن به وفور پیدا می‌شود.

وی یادآور شد: استان ایلام از نظر شاخص‌های فرهنگی و هنری مانند تعداد نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی، تعداد سینما در پایین‌ترین فراوانی سال 99 در بین استان‌های کشور قرار داشته است.

  پروژه با مشکلات اعتباری مواجه شده است

حاتمی یکی دیگر از هنرمندان گفت: این پروژه که در آن تمام شاخص‌های هنرهای هفت گانه رعایت شده با توجه به مشکلات اعتباری، بهره برداری آن با رکود مواجه شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای بهره برداری از این پروژه تلاشی از جنس پیگیری‌های مکرر اهالی هنر و مسوولان دلسوز را فرا می‌خواند تا آرزوی دیرینه هنرمندان و مردم استان برآورده شود.

  فاز دوم پروژه برای اتمام نیاز به اعتبار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز گفت: برج هنر از طرح‌های باز آفرینی شهری در ایلام هست که اعتبار آن تاکنون توسط شرکت باز آفرینی شهری ایران (معاونت وزارت راه و شهرسازی) تأمین می‌شود و البته از اعتبارات استانی نیز می‌بایست برای آن هزینه شود.

عبدالله بهادری افزود: فاز اول طرح شامل پی‌کنی و اسکلت بتونی آن در 6 طبقه به پایان رسیده و فاز دوم آن شامل احداث اسکلت طبقه هفتم، دیوار چینی، نازک‌کاری و تأسیسات هم‌اکنون در مر حله اجرا است و با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیاز به تأمین اعتبار به موقع دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پیمانکار مشغول اجرای فاز دوم است و در صورت تأمین اعتبار روند اجرای آن تسریع می‌یابد.

این پروژه برای استانی با 27 درصد جمعیت جوان، رتبه پنجم جوانی کشور، 47 درصد فارغ‌التحصیل بیکار و رتبه نخست در تأخیر ازدواج و افزایش سن ازدواج به سه سال و از طرفی 29 درصد خانوارهای ایلامی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و ظرفیت سالن‌های سینما و نمایش در کشور پایین‌ترین سهم را به خود اختصاص داده، ضرورتی بود تا بتواند حداقل امکانات لازم برای بخشی از دغدغه‌های فرهنگی استان ایلام باشد.

شناسه خبر 44210