شناسه خبر:44219
1400/5/16 10:38:33

سپهرغرب، گروه خبر: شورای اسلامی شهر همدان در حالی ششمین دوره خود را آغاز کرد که محمود مسگریان ریاست آن را به عهده گرفت و مجید شاکری با رأی اعضا سرپرست شهرداری همدان شد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان انتخابات از فهرست‌های با پشتوانه بزرگ مالی گرفته تا وعده‌ها و امتیازپاشی برخی کاندیداها برای رسیدن به کرسی پارلمان شهری، بالاخره شورای شهر همدان به خان ششم رسید خانی که اگرچه صدای دهلش از دور خوش است اما برای آن‌ها که قصد خدمت دارند معرکه‌ای است انباشته از کم‌کاریهای گذشته و نیازهای آینده.

در حوزه پروژه‌های شهری، پل‌ها و تقاطع‌های نیمه کاری از سرآمدان پروژه‌ها هستند که بارزترین شق‌القمر آن پل شهید همدانی است که با اشتباهات مهندسی، هر روز سوژه رسانه‌ها و صفحات فضای مجازی است و پیاده‌راه شدن 6 خیابان اصلی شهر که هنوز کامل نشده و ملغمه‌ای از بی‌نظمی و بی‌سروسامانی را در قلب شهر رقم‌زده است و قس علی هذا

در حوزه اقتصادی که به مدد کم‌کاری ادوار گذشته و شهرداران قبل، همدان نتوانسته است منابعی برای درآمد پایدار خود ایجاد کند و هر سال کاسه چه کنم، چه کنم به دست گرفته و برای گذران نیازهای روزانه خود به راحتی چوب حراج به اندوخته شهر زده و با شهر فروشی حقوق و هزینه‌های خود را تامین می‌کند حال آیندگان برای زندگی در این شهر، به زمین‌هایی برای مدیریت فضای عمومی شهر نیاز خواهند داشت اصلا مهم نیست، اصل این است که حضرات مدیریت شهری دیروز و امروز با کمترین تلاش بر کرسی شهرداری تکیه بزنند. به این وضعیت بیفزائید که بعد از چندین سال هنوز همدان طرح جامع ندارد چه برسد به طرح تفصیلی و جالبتر اینکه مشاور طرح جامع، همان مشاور طرح‌های بزرگ شهرداری است و اینها همه اتفاقی رخ داده است!

حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر همدان نیز که یکی داستان است پر از آب چشم که در این مجال اندک، فرصت پرداختن به آن نیست.

خلاصه اینکه حوزه مدیریت شهری امروز همدان چیزی نیست جز میدانی برای تلاش خستگی‌ناپذیر توام با آینده‌نگری و نگاه علمی و تنها، کسی می‌تواند سکاندار این کشتی باشد که راه‌بلد، کارآمد و دلسوز باشد.

اعضای محترم شورای ششم که تازه سوگند خورده‌اند تمام قد به مردم خدمت کنند حتما می‌دانند مهمترین مصداق خدمت آنان، انتخاب شهردار است و همدان نیاز دارد کسی ساکن ساختمان ستاد شود که ضمن تخصص و کارآمدی توانائی جذب همکارانی تلاشگر و دانا در حوزه مدیریت شهری را داشته باشد طی این سال‌ها اغلب شهرداران، افراد تابع را به افراد قابل و توانا، ترجیح داده‌اند و این چیزی جز فرصت‌سوزی برای شهر به ارمغان نداشته‌است مطمئنا مدیری که نتواند افراد قوی را با احتمال اصطکاک در کنار خود داشته باشد غیر مستقیم این پیام را مخابره می‌کند که خود نیز شایستگی لازم را ندارد.

دومین محوری که باید اعضای پارلمان شهری در انتخاب شهردار شصت و سوم در نظر گرفته شود قدرت تعامل در عین حال دوری و برائت از لابی فسادخیز است تقریبا اکثریت شورای ششم با رویکرد عدالت‌طلبی و فسادستیزی از مردم رأی اعتماد گرفته‌اند لذا انتظار می‌رود از میان نامزدهای تصدی مدیریت شهر همدان به دنبال گزینه‌هائی بروند که ضمن انعطاف در تعامل با افراد و گروه‌ها، قدرت «نه گفتن» به صاحبان زر و زور و مراکز قدرت که به دنبال منافع خود و اطرافیانشان هستند را داشته باشد برای شهردار همدان و تیم کاری او نباید استاندار و نماینده مجلس با شهروندی که درفلان منطقه حاشیه شهر زندگی می‌کند فرق داشته باشد.

سومین محور، داشتن نگاه درست و علمی به هدایت شهر به عنوان موجودی زنده است موجود زنده‌ای که حیات و ممات اهالی خود را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید برای تمام زوایا و لایه‌های آن برنامه‌ای جامع، مشخص و منعطف داشت.

چهارمین محور، داشتن نگاه فرهنگی و اجتماعی به مدیریت شهری است متاسفانه طی سالیان متمادی، شهرداران همدان اصلا نگاه درستی به حوزه نرم‌افزاری شهر که ای‌بسا مهمتر و تسهیل‌کننده حرکت عرصه زیرساختی است نداشته‌اند تراژدی سراسر زیان پیاده‌راه اکباتان و اینکه هیچ یک از پروژه‌های شهرداری پیوست فرهنگی و اجتماعی ندارد خود نشان از وضعیت اسفناک این حوزه در مدیریت شهری دارد.

قطعا مسائل و مشکلات مدیریت شهری همدان بسیار بیش از مجال این مقال است اما قطعا اعضای شورای شهر به عنوان امانتداران اعتماد مردم لازم است با نگاهی تیزبین و تلاشی دلسوزانه در پی انتخاب فردی باشند که بتواند گره از حیات شهری همدان بازکرده و با درایت قطار پیشرفت همدان را با استفاده از پتانسیل موجود در بدنه شهرداری به پیش ببرد قطعا انتخاب مجید شاکری به عنوان سرپرست شهرداری همدان گامی بلند به سوی تغییر در اتمسفر مدیریت شهری است که امیدواریم با درایت و توانمندی او این تغییر به تحولی بزرگ بیانجامد.

  آنچه در ادامه می‌آید مشروح جلسه تحلیف شورای ششم است

در نخستین صحن دوره ششم شورای اسلامی شهر همدان محمود مسگریان با 11 رأی به‌عنوان رئیس شورای اسلامی انتخاب شد.

روز پنج شنبه در نخستین صحن شورای اسلامی شهر همدان پس از قرائت سوگندنامه توسط اعضای شورای اسلامی همدان رأی‌گیری برای انتخاب رئیس و منشی اول و دوم برگزار شد.

پس از توزیع آرای برگ رأی، ابتدا رأی‌گیری برای ریاست شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد که محمود مسگریان با 11 رأی برای یک سال به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر همدان انتخاب شد.

سپس سعید نظری با 11 رأی به‌عنوان نایب رئیس و ناصر صفری‌افلاک و سعید شهابی‌نیا نیز هر کدام با 11 رأی به‌عنوان منشی اول و دوم انتخاب شدند.

رأی‌گیری به‌صورت مخفی و بدون معرفی کاندیدا برگزار شد.

فرماندار همدان در این مراسم ضمن تشکر از اعضای شورای پنجم اسلامی شهر و روستا، گفت: از اعضای شورای شهر قبلی که تلاش کردند مشکلات شهری را تا حد امکان حل کنند کمال تشکر را دارم.

محمد علی محمدی ضمن تبریک به اعضای فعلی با بیان اینکه اعضای منتخب شورای ششم از این بعد وظیفه و مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارند، عنوان کرد: برادران منتخب شورای ششم لازم است که بدانید در حال حاضر با ورود به عرصه شورای شهر جای پای چه کسانی قدم می‌گذارید.

وی با بیان اینکه شهر همدان در طول تاریخ بارها مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است، مطرح کرد: کم‌تر شهری در طول تاریخ وجود دارد که به قدمت شهر همدان مدنیت داشته باشد.

فرماندار همدان ضمن اشاره به جایگاه هگمتانه در طول تاریخ و کشور، تصریح کرد: همدان شهری است که زادگاه امیران، سرداران و هشت هزار شهید دفاع از انقلاب اسلامی است که قطعاً اگر این افراد در میان ما بودند محورترین و صاحب‌نظرترین افراد شهر محسوب می‌شدند.

محمدی ضمن بیان اینکه لازم است اعضای شورای شهر و تمام مسئولین در حرکات، نظرات و تصمیم‌سازی‌های خود دقت نظر داشته باشند، اذغان کرد: ادامه راه شهدا در عرصه مدیریت شهری به شما سپرده شده و لازم است برای اعتلای شهر و میهن خود تلاش کنید.

   برای رسیدن به شفافیت از مدیریت شهری به سمت حکمرانی ‌شهری حرکت کنیم

وی ضمن بیان اینکه لازم است برای رسیدن به شفافیت از مدیریت شهری به سمت حکم رانی‌شهری حرکت کنیم،خاطر‌نشان کرد:در حکم رانی شهری منافع مردم و شهر به منافع افراد ترجیح داده می‌شود.

فرماندار همدان ضمن بیان اینکه در حکمرانی شهری به بحث مشارکت بین آحاد مردم پرداخته می‌شود و این موضوع دارای اهمیت است، ابراز کرد‌: شما منتخب 700 هزار نفر هستید و نباید با نگاه شهروندان بالا و پایینِ شهر آن‌ها را نظاره کنید و می‌بایست به تمام نقاط شهر نگاه عادلانه داشته باشید.

محمدی با بیان اینکه شهر همدان در معرض سیل عظیمی از مهاجران قرار گرفته، تصریح کرد: اگر در این راستا برنامه مدون و جامعی نداشته باشیم شک نکنید که مهاجرین برای شما برنامه می‌نویسند و شما را در مسیر راه خود قرار می‌دهند.

  دچار عارضه مسکن نایابی شدیم

وی با اشاره به قیمت بسیار بالای اجاره‌بها و مسکن در شهر همدان، اذعان کرد: در شهر به دلیل قیمت بالای زمین و خانه دچار عارضه مسکن نایابی شده‌ایم به طوری‌که اگر شهروند مجبور به فروش منزل خود شود دیگر نمی‌تواند در همان منطقه خانه بخرد و باید به پایین‌ترین نقطه شهر برود و کم‌کم به‌دلیل ناتوانی در خرید منزل و اجاره‌بها کارتن‌خواب ‌می‌شود.

فرماندار همدان در ادامه ضمن بیان اینکه مردم همدان شایسته قرار گرفتن در این بحران مسکن و یا افزایش بی‌رویه اجاره‌بها نیستند، گفت: ‌700 هکتار بافت فرسوده در همدان داریم که در 18 سال گذشته تنها 15 درصد آن به اصلاح رسیده است.

محمدی ضمن تأکید بر اینکه توسعه آتی شهر را دلسوزانه اجرا کنید، عنوان کرد: طرح جامع شهری، نقشه راه شورای اسلامی شهر همدان بوده و نباید به بیراه بروند، اگر می‌خواهید قیمت مسکن را بشکنید باید ورود کنید.

وی با بیان اینکه طول عمر کاری بسیار کوتاه است و اگر اقداماتی در راستای اعتلای شهر انجام نشود دچار زیان دنیا و آخرت می‌شوید، خاطر نشان کرد: دو خصلت کارآیی و اثربخشی را لازمه اقدامات خود قرار دهید و نگاهتان برای انجام پروژه‌ها کوتاه‌مدت نباشد.

فرماندار همدان ضمن بیان اینکه لازم است مصوبات شورا طبق قوانین باشد، تأکید کرد: در شورای قبلی 71 درصد مصوبات موافق قوانین بوده است و تنها 18.5 درصد با قوانین مغایرت داشته که این امر طبیعی است.

محمدی ضمن بیان اینکه در انتخابات امسال 6 هزار نفر درگیر برگزاری انتخابات بودند، گفت: 313 شعبه اخذ رأی در شهر همدان وجود داشت که 95 درصد برگزارکنندگان در این شهر حضور داشتند و تمام تلاش خود را کردیم که این فرآیند انتخاب بر اساس قانون برگزار شود.

وی در خاتمه گفت: قطعی سیستم‌ها در ساعات اولیه انتخابات کشوری بوده است اما ما موفق شدیم که سریعاً این مشکل را حل کنیم.

  در شورای ششم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به نیاز به‌حق مردم پاسخ داده شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه امیدواریم با رأی اعتمادی که مردم نسبت به شورای ششم داشتند بتوانیم وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهیم، عنوان کرد: در شورای ششم تلاش خواهیم کرد که با تصمیم‌گیری‌هایی درست بتوانیم نیاز‌های به‌حق مردم همدان را پاسخ دهیم.

محمود مسگریان با بیان اینکه مجریان و مسئولین انتخابی تلاش کردند که انتخابات به دور از حاشیه و سالم برگزار شود، گفت: ثمره این امر انتخاب مجموعه‌ای از افراد باتجربه، جوان و متخصص در شورای ششم شد که همه اعضا متعهد هستند با همدلی و وفاق آنچه را صلاح مردم بوده و در حیطه اختیارات آن‌ها است انجام دهند.

در حاشیه این مراسم رئیس ششمین دوره از شورای انقلابی شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب در خصوص انتخاب شهردار گفت: ابتدای شروع جلسات غیر رسمی ششمین دوره از شورای شهر همدان به موضوع انتخاب شهردار پرداخته شد که تاکنون تعدادی از افراد کارآمد معرفی شده است و از تعدادی افراد درخواست کردیم که برنامه خود را ارائه دهند، سپس مقرر گردید بعد از انجام مصاحبه فرد اصلح را انتخاب کنیم.

مسگریان با بیان اینکه بر اساس قانون یک ماه فرصت داریم که شهردار را انتخاب کنیم و در موعد مقرر این فرد معرفی خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر به یک جمع هشت نفر رسیدیم که ان‌شاالله از میان این افراد شهردار را انتخاب خواهیم کرد.

شناسه خبر 44219