شناسه خبر:44332
1400/5/18 11:29:55

سپهرغرب، گروه خانواده: خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در خوشبختی فرزندانشان دارند. آن‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ارتقای موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن‌ها در زندگی و ازدواج آن‌ها باشند. قطعاً موقعیت‌های اجتماعی هر خانواده و مشارکت آن‌ها در اجتماع هرچه بیشتر باشد ازدواج موفق‌تری در پی خواهد داشت؛ زیرا خانواده‌های دو طرف ازلحاظ موقعیت‌های مالی و فرهنگی در سطح بالاتری خواهند بود و به فرزندان خود نیز راهکارهای داشتن زندگی بهتر را می‌آموزند. با ما همراه باشید.

خانواده‌هایی که ازلحاظ اجتماعی در درجه بالاتری قرار دارند بالطبع دوست دارند که فرزندانشان نیز از این موهبت بی‌بهره نباشند.

موضوعات زیادی در ازدواج موفق نقش دارند؛ اما در این میان نمی‌توان از تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج بی‌تفاوت گذشت. خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در خوشبختی فرزندانشان دارند. آن‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ارتقای موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن‌ها در زندگی و ازدواج آن‌ها باشند؛ اما این ضرب‌المثل قدیم که می‌گویند کبوتر با کبوتر باز با باز نیز حاکی از آن است که در ازدواج دو خانواده باید ازلحاظ اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در یک طبقه باشند که در آینده به مشکلی برنخورند.

  تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج

قطعاً موقعیت‌های اجتماعی هر خانواده و مشارکت آن‌ها در اجتماع هرچه بیشتر باشد ازدواج موفق‌تری در پی خواهد داشت؛ زیرا خانواده‌های دو طرف ازلحاظ موقعیت‌های مالی و فرهنگی در سطح بالاتری خواهند بود و به فرزندان خود نیز راهکارهای داشتن زندگی بهتر را می‌آموزند. بسیاری از این زوجین به کمک جایگاه اجتماعی خانواده خود توانسته‌اند به موقعیت‌های شغلی خوبی دست پیدا کنند؛ اما بهتر است در این مورد با هم تناسب داشته باشند تا در آینده به مشکل برنخورند.

نظر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان درباره تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج

به عقیده جامعه شناسان و روان‌شناسان جایگاه اجتماعی خانواده‌ها به میزان درآمد و مشارکت در اجتماع و محل سکونت آن‌ها مربوط است. این جایگاه در هر خانواده متفاوت است؛ اما موضوع سطح اختلافات طبقاتی خانواده‌ها که جایگاه اجتماعی را نیز شامل می‌شود در ازدواج آن‌قدر مهم است که گاهی بر سر این موضوع کار دو طرف به طلاق کشیده است. فرض کنید فردی با سطح اجتماعی پایین یا از قشر کارگر با کسی ازدواج کند که سطح اجتماعی بسیار بالایی دارد؟ نظر خود شما در این مورد چیست؟ فکر می‌کنید این زن و مرد زندگی خوبی خواهند داشت؟

پاسخ منفی است: قطعاً این زن و شوهر بر سر بسیاری از مسائل به مشکل بر خواهند خورد و ممکن است یک طرف ضربه روحی شدیدی بخورد یا تحقیر شود. مشاورین خانواده و روانشناسان و جامعه شناسان بالاتفاق توصیه می‌کنند در زمان ازدواج حتماً تناسب خانوادگی را جدی بگیرند. باید با هم‌جنس و هم‌طبقه خود ازدواج کنند زیرا در غیر این صورت پیامد‌های سنگینی را به‌دنبال خواهد داست.

  تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج و قبل از آن

می‌دانیم که پیوند ازدواج تنها پیوند میان یک زن و شوهر نیست. بلکه پیوند دو خانواده دو قوم یا قبیله است. باید تا حد امکان میان زوجین تفاهم و تناسب وجود داشته باشد. خصوصاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی. همه دختران و پسران جوان دوست دارند که در خانواده‌هایشان در بهترین شرایط اجتماعی باشند. فرض کنید ازلحاظ اجتماعی در جایگاه بسیار بالایی باشند؛ اما وقتی نگاهی به جایگاه خانواده خود می‌کنید می‌بینید که سطح طبقاتی آن‌ها بسیار بالاتر از شماست. بدانید در این رابطه کسی که ضرر می‌کند قطعاً شما هستید. چراکه مطمئن باشید روزی آن‌ها این موضوع را به سر شما خواهد زد. این تناسب نه‌تنها در بحث اجتماعی، بلکه در بحث فرهنگی و مالی و سیاسی نیز باید تناسب وجود داشته باشد. این مسئله کوچکی نیست. صحبت از یک عمر است. به‌سادگی از این موضوع نگذرید.

  تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج و بعد از آن

خانواده‌هایی که ازلحاظ اجتماعی در درجه بالاتری قرار دارند بالطبع دوست دارند که فرزندانشان نیز از این موهبت بی‌بهره نباشند. هرچه درجه اجتماعی و جایگاه آن‌ها بالاتر باشد امکان موفقیت زوجین و ازدواج آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. این خانواده در همه حال پسر و دختر خود را پشتیبانی می‌کنند و به‌قول‌معروف اجازه نمی‌دهند آب در دل آن‌ها تکان بخورد. خوب بالطبع فرزندانشان نیز ازدواج موفقی خواهد داشت. به این شرط که خانواده‌های دو طرف از این نظر در یک سطح باشند و بر دیگری برتری نداشته باشند.

فرض کنید تناسب اجتماعی بین دو خانواده وجود نداشته باشد آن‌وقت تکلیف چیست؟ آیا ازدواج موفقی خواهیم داشت؟

خوب اینکه بگوییم تمام این موارد با شکست مواجه خواهد شد شاید اغراق باشد؛ اما چه بسیار زوجینی که به دلیل اختلافات طبقاتی و تفاوت در جایگاه اجتماعی خانواده‌ها به دادگاه مراجعه کرده‌اند. اگر با کسی ازدواج می‌کنید باید مداوم با خانواده او نیز در ارتباط باشید. مجبورید با آن‌ها رفت‌وآمد کنید. با آن‌ها هم‌صحبت شوید. به نظر شما آیا در خلال این رفت و آمد به موردی برنمی‌خورید که شما را آزار دهد؟

  ازدواج با شخصی که موقعیت اجتماعی خانواده‌اش بالاتر از خانواده شماست پایدار می‌ماند؟

فرض کنید سطح اجتماعی خانواده شما پایین باشد و مجبورید مداوم از موفقیت‌های خانواده همسرتان بشنوید. آیا این مورد شما را آزار نمی‌دهد؟ آیا خانواده خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنید؟ قطعاً برایتان مهم می‌شود. روی این موضوع حساس می‌شوید. حتی اگر با بهترین مرد دنیا ازدواج کنید و او این موضوعات را به رخ شما نکشد بازهم آزار می‌بیند. گاهی به غرورتان برمی‌خورد. در تأثیر جایگاه خانواده‌ها در ازدواج و موفقیت شما شکی نیست؛ اما بهتر است با کسانی وصلت کنید که از یک طبقه باشند.

  تأثیر جایگاه اجتماعی خانواده‌ها در ازدواج و تأثیر آن در تربیت فرزندان زوجین

خانواده‌ها نه‌تنها در تعیین خوشبختی فرزندان خود نقش دارند حتی می‌توانند در تربیت نوه‌های خود نیز نقش مستقیمی خواهند داشت. هرچه این جایگاه بالاتر باشد بالطبع اثرش بر روی آن‌ها بیشتر خواهد بود. بالا بودن جایگاه اجتماعی و فرهنگی خانواده‌ها توأم با آرامش و امنیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی هر فرد خواهد بود. بالطبع یک کارگر محترم با وجود تلاش‌های بسیارش تنها یک پدربزرگ خوب است که در حد توانش دوست دارد فرزند و عروس و داماد و نوه اش در آرامش باشد ولی نمی تواند بیش از حد توانش برای آن‌ها کاری کند. از طرفی یک فرد مدیر یا کسی که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است علاوه بر موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی که برای فرزندش فراهم می‌کند امنیت و آینده نوه اش را نیز تضمین خواهد کرد.

نکته: البته این موارد نسبی است و نمی‌توان آن را صد درصد دانست؛ اما بهتر است درمورد ازدواج تا حدی که ممکن است تناسب خانواده‌ها حفظ شود.

شناسه خبر 44332