شناسه خبر:44711
1400/5/31 09:29:37

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: با ایجاد صلح و سازش در 33 هزار پرونده، از ورود حداقل 300 هزار نفر به دادگستری کرمانشاه جلوگیری شده است.

پرویز توسلی‌زاده در آیین افتتاح کانون داوری استان، دسترسی آسان مردم به مسئولین را یکی از محوری‌ترین برنامه‌ها در دستگاه قضائی استان دانست و اظهار کرد: در راستای اجرایی کردن برداشتن فاصله بین دستگاه قضائی و مردم طی مدت 23 ماه با حدود 130 هزار نفر ملاقات حضوری صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه‌بر ملاقات‌های حضوری، دو خط تلفنی گویا به شماره‌های 4141 و 08338211170 راه‌اندازی شده که به‌صورت شبانه‌روزی درخواست‌ها، مشکلات و دغدغه‌های مردم استان را ثبت می‌کند و توسط مسئول مربوطه در دستور رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به مراجعات گسترده مردم به دادگستری، گفت: بسیاری از مشکلات مردم در خارج از دادگستری قابل حل‌وفصل است، به‌ویژه اینکه مراجعه به دادگستری زمان‌بر، هزینه‌بر و باعث گرفتاری بیشتر است و ما باید از ظرفیت ستاد صبر و شعب حل اختلاف استان کمک بگیریم.

وی افزود: معتقدیم دو میلیون جمعیت کرمانشاه می‌توانند به موضوع صلح و سازش کمک کنند و اجازه ندهند اختلافات کوچک به دادگستری کشیده شود. خوشبختانه در این خصوص موضوع مصالحه به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین موضوعات نزد مردم و مسئولین قضائی استان به‌صورت نهادینه درآمده است.

عالی‌ترین مقام قضائی استان خاطرنشان کرد: در میان انبوه پرونده‌ها، حدود 10 درصد از آن‌ها به جرائم مهمه برمی‌گردد و ما با این جرائم به‌شدت برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه مهم‌ترین وظایف شورای حل اختلاف را اجرای سند تعالی، گسترش فرهنگ صلح و سازش و داوری و میانجیگری بیان کرد و با تأکید بر صلح و سازش، آن را مسیری دانست که دارای ارزش اخروی بسیار و اهمیت بسزایی است.

توسلی‌زاده افزود: ستاد صبر استان کرمانشاه تاکنون توانسته بیش از 33 هزار پرونده را به سازش بکشاند و در این مسیر از ورود حداقل 300 هزار نفر به دادگستری جلوگیری کند.

وی در ادامه با تأکید بر نقش مهم کانون داوری در حل اختلافات، اظهار کرد: درواقع یکی از کانون‌های مهم در عرصه اجتماعی، کانون داوری استان است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین با بیان اینکه داوری به‌عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: کامل‌ترین شکل قضاوت، داوری است و داوران تبلور اصلی حاکمیت اراده افراد در حقوق هستند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های مهم دستگاه قضائی تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها است، اضافه کرد: از مزایای کانون داوری، می‌توان به تخصص داوران، محرمانه بودن و علنی نبودن، سرعت و صرفه اقتصادی به‌دلیل عدم وجود آیین دادرسی و بی‌طرفی که شرط سلامت رسیدگی قضائی است، حذف تشریفات و تکلفات قضاوت در فرآیند داوری، مقید نبودن به زمان اداری و ارتقای سطح رضایت‌مندی شهروندان از نوع قضاوت قضات منتخب خودشان اشاره کرد.

توسلی‌زاده ضمن تأکید بر لزوم کاهش اختلافات مردم و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری، برای این کانون آرزوی توفیق در خدمت‌گزاری به مردم کرد.

در پایان مراسم کانون داوری استان کرمانشاه با حضور رئیس کل دادگستری، اعضای کانون داوری و سایر مسئولان مربوطه استانی افتتاح شد.

شناسه خبر 44711