شناسه خبر:44819
1400/6/2 09:36:17

سپهرغرب، گروه خبر: سرانه مصرف آب در استان کرمانشاه افزایش یافته و نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

به دنبال خشک‌سالی امسال و کاهش شدید منابع آبی در بسیاری از مناطق کشور ازجمله استان کرمانشاه، مردم شاهد قطع مکرر یا اُفت شدید فشار آب آشامیدنی بودند که این موضوع با وجود گرمای کم‌سابقه و شرایط کرونایی، مشکلات فراوانی را ایجاد کرده بود.

هرچند راه‌اندازی خط اضطراری انتقال آب از سد گاوشان برای کاهش مشکل قطعی آب شهر کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت و در عید غدیر نیز به بهره‌برداری رسید، اما به‌دلیل مشکلات ناشی از نشتی خط انتقال، عمر آن به چند روز هم نرسید و نه‌تنها مشکل کم‌آبی را رفع نکرد، بلکه سبب قطعی آب 50 درصد شهر کرمانشاه شده بود.

با این وجود مسئولان آب و فاضلاب می‌گویند از طریق حفر چاه‌های جدید و به‌کارگیری چاه‌های غیر قابل استفاده ادارات، مشکل کمبود آب شهر کرمانشاه را تاحدودی رفع می‌کنند؛ اما در هر صورت رعایت الگوی مصرف از سوی مردم مهم‌ترین راهکار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه اظهار کرد: در سال آبی 1399-1400 نسبت به سال آبی قبل 150 میلی‌متر کاهش بارندگی گزارش شده که تأثیرات خود را در روان‌آب‌ها بیشتر نشان داده است.

محمودرضا شهلایی عنوان کرد: دبی روان‌آب‌ها و رودخانه‌های استان بیش از 60 درصد، منابع آب زیرزمینی و دشت‌ها 30 درصد و چشمه‌ها و قنات حدود 60 تا 70 درصد کاهش یافته است و برخی چشمه‌ها اکنون فاقد آب‌دهی هستند.

شهلایی گفت: آب آشامیدنی شهر کرمانشاه از 150 تا 160 حلقه چاه در داخل شهر و چشمه طاقبستان، سراب قنبر و قنات روزان و حداقل یک متر مکعب در ثانیه از سد گاوشان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش برداشت حداقل 300 لیتر بیشتر از حد معمول از چشمه طاقبستان در ماه‌های اخیر، افزود: همچنین چاه‌هایی به‌تازگی حفر شده و تعدادی نیز از ادارات دیگر که در گذشته قابل استفاده نبودند، به‌کارگیری شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان کرد: مصرف سرانه آب در کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری بسیار بیشتر است.

همچنین مدیریت آبفا شهرستان کرمانشاه اعلام کرده که در شهرک‌های ظفر، تکاور، نوکان، حسین‌آباد، مسکن و تلاش با توجه به اینکه امور آبفا این منطقه جهت تقویت فشار آب شبکه توزیع این شهرک‌ها عملیات رینگ خط انتقال چاه جدید حفاری‌شده تنگه را در دستور کار خود دارد، مشترکین محل‌های مذکور روز یکم شهریورماه 1400 از ساعت 12 ظهر تا 19 شب به مدت هفت ساعت با قطعی یا اُفت فشار آب مواجه شدند.

بنابراین از شهروندان ساکن در مناطق مذکور خواسته با مدیریت در مصرف آب و اجتناب از مصارف غیر ضروری، همکاری لازم را با این شرکت داشته باشند و کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان را در مسیر خدمت‌رسانی مطلوب یاری کنند.

شناسه خبر 44819