شناسه خبر:44886
1400/6/3 10:13:27

سپهرغرب، گروه خبر: با افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا مشکل کمبود دارو و سرم در استان کرمانشاه بیش‌ازپیش محسوس شده است.

تجربه چهار اوج شیوع بیماری کرونا نشان می‌دهد در هنگام قرار گرفتن در اوج شیوع مشکل کمبود دارو برای بیماران کرونایی به دردی مضاعف تبدیل می‌شود، اما اکنون که در اوج شیوع پنجم این بیماری قرار داریم، دغدغه کمبود دارو نسبت به اوج‌های گذشته شدت بیشتری یافته است.

با توجه به اینکه افزایش تعداد بیماران در روزهای اوج شیوع قابل پیش‌بینی است، اندیشیدن تمهیداتی برای جلوگیری از سرگردانی بیماران کرونایی برای یافتن دارو و مدیریت توزیع و جلوگیری از توزیع در خارج از شبکه، ضرورت پیدا می‌کند.

اما وضعیت کنونی و کمبود سرم و دارو حتی در بیمارستان‌ها و یافتن دارو در بازار آزاد و با قیمت چندبرابری حکایت از عدم برنامه‌ریزی‌ها دارد و با این شرایط وضعیت برای افرادی که در منزل بستری و نیازمند سرم و درمان سرپایی هستند، سخت‌تر است.

بنا بر گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، اکنون داروهای کرونا در 50 داروخانه منتخب شهر کرمانشاه عرضه می‌شود.

قباد محمدی اظهار کرد: در هر کدام از شهرستان‌های استان نیز یک داروخانه برای توزیع دارو‌های کرونا مشخص شده است.

محمدی با اشاره به اینکه ذخیره سرم نمکی استان کرمانشاه جوابگوی مصرف یک هفته است، گفت: در اوج شیوع پنجم کرونا نیاز روزانه استان از چهار هزار سرم نمکی به حدود هفت هزار سرم افزایش یافته است.

وی از راه‌اندازی مراکز بستری موقت برای بیماران نیازمند درمان سرپایی و رمدسیویر خبر داد و عنوان کرد: این مراکز بستری موقت در بیمارستان‌های گلستان، امام رضا (ع) و ارتش راه‌اندازی شده است.

محمدی گفت: تاکنون توزیع داروی کرونا خارج از شبکه رسمی گزارش نشده و با نظارت‌های مستمر، دارو‌های بیماران کرونایی تنها در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود و فروش در بازار آزاد ممنوع است.

وی افزود: اکنون بیشترین دارویی که برای بیماران سرپایی تجویز می‌شود، قرص فاویپیراویر است که تحویل داروخانه‌های منتخب می‌شود و برای بیماران بستری نیز داروی رمدسیویر کاربرد بیشتری دارد.

محمدی همچنین در مصاحبه‌ای در روزهای گذشته با توجه به سیر صعودی بیماران بستری در استان کرمانشاه، احتمال کمبود دارو‌های کرونا در روز‌های آینده را دور از انتظار ندانست.

وی گفت: چنانچه شمار بیماران بستری به بیش از یک‌هزار و 300 نفر برسد، به‌طور قطع در حوزه تأمین داروی بیماران کرونایی به مشکل بر خواهیم خورد.

محمدی عنوان کرد: خدمات دارویی در بیمارستان‌ها به تمام بیماران بستری ارائه می‌شود و داروی بیماران سرپایی در همه داروخانه‌های نزدیک به مطب متخصصان عفونی، ریه و داخلی ارائه می‌شود.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه اظهار کرد: تاکنون حداقل نیاز داروها تأمین شده و در چند روز برخی اقلام در داروخانه‌های سطح شهر کم شد که قابل پیش‌بینی بود و با توجه به افزایش مراجعات با کمبود دارو مواجه شدیم.

سیاوش وزیری عنوان کرد: کمبود دارو جای نگرانی ندارد و متخصصان داروهای جایگزین را به‌جای دارویی که با کمبود مواجه شده، تجویز می‌کنند و از آن‌ها به‌عنوان درمان جایگزین استفاده می‌شود.

وزیری گفت: دستگاه‌های اکسیژن‌سنج با قیمت‌های متعارفی عرضه می‌شود و افراد به‌راحتی می‌توانند خریداری کنند و با سنجش از طریق این دستگاه چنانچه اکسیژن فرد زیر 90 باشد، این بیماران باید در بیمارستان درمان شوند تا علاوه‌بر داروهای سنتی برای درمان کرونا، اکسیژن مکمل با فشار و خلوص بالا دریافت کنند.

وی افزود: اکسیژن برخی افراد نیز بین 90 تا 93 متغیر است که به این افراد فرصت کوتاه درمان سرپایی داده می‌شود و داروی رمدسیویر را به‌صورت سرپایی دریافت می‌کنند و چنانچه شرایط عمومی آن‌ها با این روش سرپایی بهبود یابد، درمان سرپایی پنج‌روزه را تکمیل می‌کنند و چنانچه حال آن‌ها وخیم باشد، به‌طور حتم بستری می‌شوند.

این مقام مسئول عنوان کرد: برخی افراد اکسیژن خون پایینی (حدود 82 درصد) دارند و درصورت اصرار بر عدم بستری احتمال ایست قلبی برای آن‌ها وجود دارد و این بیماران نه به‌دلیل کرونا، بلکه به علت عارضه‌های قلبی ممکن است دچار مرگ ناگهانی شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: چنانچه سی‌تی‌اسکن‌ افرادی بیش از 50 درصد درگیری ریه را نشان دهد، آن فرد نیز بستری می‌شود.

شناسه خبر 44886