شناسه خبر:44932
1400/6/4 09:44:09

سپهرغرب، گروه خبر: چشم امید بیکارترین استان کشور به برنامه‌های اشتغال‌زایی جوان‌ترین وزیر پیشنهادی در کابینه دولت سیزدهم است تا گره‌ای از مشکلات مردم سینه ستبر ایران اسلامی باز شود.

آمار بالای نرخ بیکاری در کرمانشاه، بی‌توجهی متولیان اشتغال در دولت تدبیر و امید به حوزه اشتغال در استان کرمانشاه و آمارسازی‌های متولیان طی سال‌های اخیر سبب آن شده که کرمانشاهیان بیش از هر وزارتخانه‌ای چشم امیدشان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلاتشان باشد.

آنچه این سال‌ها کرمانشاهیان را بیش‌ازپیش آزار داده، وضعیت بد اقتصادی و اختصاص رتبه‌های نخست در همه شاخصه‌های بد اقتصادی از تورم و گرانی گرفته تا بیکاری است.

استان کرمانشاه در آمار اعلام‌شده مرکز آمار ایران در سال 98 با نرخ میانگین بیکاری 15.7، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و این درحالی است که در سال 99 با اعلام رسمی سایت مرکز آمار با 14.9، رتبه دوم بیکارترین استان کشور به سینه ستبر ایران اسلامی اختصاص یافته است و می‌توان استان کرمانشاه و لرستان را در کنار هم بیکارترین استان‌های کشور نامید.

* گلایه نماینده ولی‌ فقیه در کرمانشاه از وضعیت بیکاری و معیشت مردم

آمار بالای بیکاری و سوء مدیریت متولیان کار را به جایی رساند که نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه در دیدار نوروزی استاندار کرمانشاه و معاونین وی با گلایه از وضعیت فعلی بیکاری جوانان و معیشت مردم، اظهار کرد: گرانی‌ها، بیکاری و مشکلات معیشتی مردم حاصل بی‌تدبیری است.

آیت‌الله علما در این دیدار با تأکید بر ضرورت سامان‌دهی هرچه سریع‌تر برخی اقلام مصرفی مردم، افزود: متأسفانه آمار بیکاری استان کرمانشاه با وجود وفور ثروت و منابع خدادادی بالا بوده و نیاز است با تدبیر، جمعیت جوان بیکار استان کاهش پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه در دیدار دیگری با سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، تصریح کرد: درصورت کاهش بیکاری در این استان، بسیاری از جرایم کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برای کاهش بیکاری در جامعه باید از ظرفیت‌های خدادادی استان کرمانشاه استفاده کرد، افزود: کاهش بیکاری مستلزم برنامه‌ریزی است و درصورت تحقق این امر جرایم به‌صورت محسوس کاهش پیدا می‌کند.

   رفع مشکل بیکاری و معیشت مردم کرمانشاه باید در اولویت مسئولان باشد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیکاری به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل استان کرمانشاه، گفت: بیکاری سبب بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در استان کرمانشاه شده است.

محمد رشیدی تأکید کرد: بیکاری و کمبود درآمد خانواده‌ها در کرمانشاه سبب آمار بالای اعتیاد در استان شده که باید تلاش شود اشتغال افزایش پیدا کند؛ یکی از راهکارهای افزایش اشتغال، حمایت از مشاغل خانگی مانند تولید صنایع دستی بوده که استان کرمانشاه دارای ظرفیت‌های زیادی است.

   نادیده گرفتن ظرفیت‌ها عاملی برای آمار بالای بیکاری در کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رفع مشکل بیکاری و رفع مشکلات معیشتی مردم کرمانشاه باید در اولویت کار مسئولان کشوری و استانی باشد.

استان کرمانشاه با وجود ظرفیت‌های ویژه در حوزه‌های معادن، کشاورزی و وجود بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با عراق، با مشکل بیکاری جوانان دست‌وپنجه نرم می‌کند که وجود این ظرفیت‌ها و عدم استفاده درست از آن‌ها بیش‌ازپیش بر سوء مدیریت متولیان گواهی می‌دهد که این بی‌تدبیری سبب شده تا بسیاری از جوانان و خانواده‌ها از شهرستان‌های کرمانشاه به مرکز استان مهاجرت کرده و عاملی برای حاشیه‌نشینی 300 هزار نفری در کلان‌شهر کرمانشاه شود که وضعیت رفاهی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی این مناطق را با مشکل روبه‌رو کند.

یکی از اساتید اقتصادی دانشگاه کرمانشاه با اشاره به مدارک و مدارج دانشگاهی حجت‌الله عبدالملکی، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی متخصص در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد منطقه‌ای بوده و می‌توان ایشان را مبدع اقتصاد مقاومتی نامید که برنامه‌محوری شاخصه بارز او است.

یعقوب محمودیان افزود: فعالیت‌های جانبی آقای عبدالملکی همچون روحیه بسیجی و جهادی وی را می‌شود از دیگر شاخصه‌هایش معرفی کرد.

   ایجاد سالیانه یک میلیون شغل با توجه به سابقه و تجربه وزیر پیشنهادی در دسترس است

محمودیان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مسئله‌ای که در دولت سیزدهم و در حوزه اشتغال به آن اشاره شده، ایجاد یک میلیون اشتغال در سال است که با توجه به سابقه و تجربه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین دشواری در دسترس است.

وی با اشاره به ویژگی استفاده حداکثری عبدالملکی از ابزارهای موجود، گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود جوانی تسلط خوبی برای بهره‌بری از تعاونی‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه وزارتخانه دارد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر تسلط عبدالملکی بر اقتصاد مقاومتی و تئوری اصلی این اقتصاد یعنی مردمی کردن آن، افزود: کارنامه مثبت این وزیر در کمیته امداد برای استفاده از خود مردم برای رسیدن به رفاه آنان، سندی بر مدیریت موفق با استفاده از اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: حمایت از ایده، فکر و طرح جوانان در کارآفرینی با در اختیار قرار دادن فضا و امکانات بسیار تجربه موفقی در کمیته امداد بود که توسط وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسید و در همین استان کرمانشاه، رتبه نخست کارآفرینی جهادگران با ایجاد یک‌هزار و 800 شغل به ثبت رسید.

محمودیان یادآور شد: عبدالملکی به‌واسطه دغدغه‌مندی در حوزه اقتصاد مقاومتی، هزاران نفر را در عرصه اقتصاد مقاومتی در کشور آموزش داده و در همه استان‌ها کادر فعال و انقلابی که با اقتصاد مقاومتی آشنایی داشته باشند را دارد.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس نیز با گلایه از نرخ بالای آمار بیکاری در استان کرمانشاه، اظهار کرد: برنامه‌محوری، تخصص، سخت‌کوشی و پاک‌دستی از لازمه‌های اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که آقای عبدالملکی علاوه‌بر داشتن این ویژگی‌ها از ظرفیت جوانی نیز بهره می‌برد.

شهریار حیدری افزود: روحیه فسادستیزی که در وی نمایان است و در جلسه دفاع از برنامه‌ها نیز در مجلس به آن اشاره شد، از دیگر ویژگی‌های جوان‌ترین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم است.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس با گلایه از عدم استفاده درست از ظرفیت‌های خدادادی در استان کرمانشاه، گفت: راه حل برون‌رفت از مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های خدادادی در استان کرمانشاه نگاه به توان داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به بیکاری به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل استان کرمانشاه، گفت: برنامه‌های مطرح‌شده وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال خوب است که امیدواریم در استان کرمانشاه با توجه به آمار بالای بیکاری درست اجرا شود.

با‌این‌حال چشم و امید مردم بیکارترین استان کشور بیش از هر زمان دیگری به رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم است که ببینند برنامه‌های اشتغال‌زایی جوان‌ترین وزیر دولت سیزدهم گره‌ای از مشکلاتشان باز می‌کند و امید از دست رفته جوانان سینه ستبر ایران اسلامی برای یافتن کار بازمی‌گردد یا خیر؟!

شناسه خبر 44932