شناسه خبر:44988
1400/6/6 09:49:18

سپهرغرب، گروه خبر: به‌مناسبت زادروز شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا، روز پزشک و هفته همدان مراسمی در جوار آرامگاه حکیم هزارها برگزار شد.

یکم شهریورماه مصادف است با زادروز مردی خردمند و دانشمندی بی‌بدیل، حسین‌‌ ابن عبدالله ابن‌ سینا؛ ابوعلی‌سینا معروف به حکیم هزاره‌ها، از برجسته‌ترین چهره‌های جهانی در عرصه پزشکی بوده که به همین دلیل زادروزش به‌عنوان روز پزشک نامیده شده است.

همچنین ازآنجاکه حکیم هزاره‌ها و همدان نام و ارتباطشان درهم‌ تنیده، این روز با عنوان «روز همدان» هم نام‌گذاری شده است.

هرساله سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به‌مناسبت روز پزشک و روز همدان مراسمی در جوار آرامگاه حکیم ابوعلی‌سینا با حضور مسئولان استان برگزار می‌کند.

   همدان ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد و از گذشته تا به امروز زادگاه بزرگان تاریخ است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز پزشک و روز همدان با بیان آنکه همدان پتانسیل بالایی در بحث گردشگری دارد، اظهار کرد: احساس می‌کنم با توجه به ظرفیتی که شهر همدان دارد، ازلحاظ جاذبه توریستی جا دارد که در آن بیشتر کار شود.

وی افزود: همدان با داشتن پتانسیل‌های عظیم گردشگری و وجود بزرگانی چون ابوعلی‌سینا، مفاخر تاریخی، مذهبی و سرداران بزرگی چون علی چیت‌سازیان، همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باید به یکی از قطب‌های توریستی جهان اسلام تبدیل شود.

این مقام مسئول با بیان آنکه امیدوارم بتوانم به سهم خودم قدم کوچکی برای سرمایه‌گذاری در شهر همدان بردارم، بیان کرد: بنده در اتریش، هلند، ترکیه و سایر کشورها به‌عنوان دیپلمات کشورمان حضور داشته‌ام؛ کشورهای خارجی همچون ترکیه با یک‌صدم ظرفیت گردشگری همدان، روزانه چندین‌هزار گردشگر جذب می‌کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران عنوان کرد: در شهر آنتالیا ترکیه که امروز به قطب گردشگری تبدیل شده (طبق گفت‌وگو با شهردار آنتالیا)، روزانه یک‌هزار پرواز می‌نشیند، درحالی که این شهر به نسبت همدان جاذبه گردشگری ندارد.

سرپرست شهرداری همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: قدمت همدان به بیش از سه هزار سال می‌رسد، شهری که از بدو شکل‌گیری همواره و در کوران همه حوادث روزگار پابرجا و دارای سکنه بوده و همیشه همچون گوهری در طول تاریخ درخشیده است.

مجید شاکری افزود: وجود آرامگاه دانشمند نابغه‌ای کم‌نظیر همچون حکیم ابوعلی‌سینا و دانشمندان و شاعران بزرگی چون عین‌القضات همدانی، باباطاهر عریان و عارفان وارسته‌ای همچون حضرت آخوند ملاعلی همدانی، آیت‌الله معصومی و شهیدان و سردارانی چون سردار همدانی، علی چیت‌سازیان و شهدای گران‌قدر دیگر، نشان از عظمت همدان دارد.

وی با اشاره به جانفشانی مدافعان سلامت، بیان کرد: روز پزشک بهانه‌ای است تا از خدمات نزدیک به دو سال کادر درمان و مدافعان سلامت که در خط مقدم از جان خود گذر می‌کنند، تشکر کنیم.

سرپرست شهرداری همدان عنوان کرد: در این راه کشور و استان همدان شهدای زیادی را در راه سلامت جامعه پزشکی و پرستاری تقدیم کرده است که همواره یاد و نامشان گرامی خواهد ماند.

   باید شخصیت حکیم ابوعلی‌سینا را در جهان بهتر و بیشتر معرفی کنیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه بوعلی‌سینا لژ شخصیت‌های برجسته جهان اسلام است، اظهار کرد: برگزاری این‌گونه مراسم‌ جفا در حق بوعلی‌سینا بوده! چون به اعتقاد من جهان اسلام و دنیا از حکمت حکیم هزاره‌ها بهره برده‌اند.

علی‌اکبر نظری افزود: باید برای آنکه بتوانیم این شخصیت را بهتر به دنیا بشناسانیم، تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در قرن 21 هنوز دانشمندان از دانش این حکیم و دانشمند برجسته بهره می‌برند، بیان کرد: باید در جهت معرفی و تبیین آثار وی از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: وجود کتابخانه‌های بی‌نظیر در همدان باعث سفر دانشمند و حکمای زیادی در طول تاریخ به همدان شده است.

وی افزود: ابوعلی‌سینا نیز به‌دلیل آوازه همدان از بخارا به اینجا سفر و در آن سکونت کرد و باید برای آشنایی با پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نیز قدم‌های بزرگ‌تر و بهتری برداریم.

گفتنی است، در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان برگزار شد، از کتاب‌ دوم القانون که تصحیح کتاب قانون است، کتاب مجموع مقالات تفسیری و انتقادی ابن‌سینا و ترجمه فارسی کتاب حساب شفا رونمایی شد.

همچنین از چندین‌نفر از پزشکان که در ایام کرونا زحمات زیادی کشیده‌اند، تجلیل صورت گرفت.

شناسه خبر 44988