شناسه خبر:45185
1400/6/9 10:11:25

سپهرغرب، گروه گردشگری: هلسینکی از نقشه‌ای گرمایی رونمایی کرده است که بر اساس میزان حضور افراد، شلوغ‌ترین مناطق شهر را در زمان واقعی به تصویر می‌کشد و با نشان دادن مناطق ایمن شهر به گردشگران کمک می‌کند بدون ترس از ازدحام زیاد به بازدید از مکان‌های توریستی بپردازند.

پایتخت فنلاند با هدف بهبود صنعت گردشگری، نقشه گرمایی «درزمانی» را برای شهر تهیه کرده است که به گردشگران و ساکنان این امکان را می‌دهد تا در زمان‌های مختلف، میزان شلوغی بعضی مناطق شهری به‌ویژه جاذبه‌های گردشگری را مشاهده کنند به این ترتیب می‌توانند سفرهای خود را بر اساس گزارش این نقشه برنامه‌ریزی کرده و با بازدید از مکان‌های شلوغ، خود را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار ندهند. هلسینکی اولین شهر در جهان است که چنین نقشه حرارتی را با هدف افزایش ایمنی و امنیت در دسترس عموم قرار داده است.

مارژا لینا رینکینوا، مدیر امور بازگانی شهر هلسینکی، این ایده را بسیار کارآمد توصیف و خاطرنشان کرد: بحران حوزه سلامت ناشی از شیوع ویروس کرونا خسارت سنگینی بر بخش گردشگری زده است. هلسینکی بیشتر از سایر شهرهای فنلاند از تبعات بحران کرونا رنج برده است زیرا بخش بزرگی از اکوسیستم درآمد محلی بر اساس حضور گردشگران در هتل‌ها، رستوران‌ها و برگزاری رویدادها لحاظ شده است. آنچه ما باید در حال حاضر انجام دهیم این است که تلاش‌های جدی‌تری را در راستای توسعه مدل‌های عملیاتی برای افزایش و برقراری ایمنی در شهر انجام دهیم؛ تهیه نقشه گرمایی یک مثال عالی از اقدامات شهری است که برای توقف زنجیره انتقال ویروس کرونا انجام شده است.

از ویژگی‌های نقشه حرارتی این است که هر دقیقه به‌روز می‌شود و چند نوع داده را جمع‌آوری می‌کند؛ رفت و آمد افراد (تعداد افراد در مقاطع مختلف زمانی) همچنین متوسط زمان حضور هر شخص در نقاط متفاوت یا در مجاورت مکان‌های خاص از اطلاعاتی است که این نقشه در اختیار اشخاص قرار می‌دهد.

این داده‌ها از طریق سنسورهایی جمع‌آوری می‌شود که سیگنال‌های ناشناس را از دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه ردیابی می‌کند. با این حال مقامات شهری تأکید کرده‌اند که هیچ اطلاعات شخصی جمع‌آوری نمی‌شود و هویت افراد ناشناس باقی می‌ماند.

نقشه حرارتی هلسینکی به‌عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی وزارت اشتغال و اقتصاد انجام شده است که با راه اندازی آن، فنلاند به دنبال بهبود وضع صنعت گردشگری با ایجاد احساس امنیت در بین مردم است.

شناسه خبر 45185