شناسه خبر:45233
1400/6/10 09:44:13

سپهرغرب، گروه خبر: سد «معشوره» با گذشت 14 سال همچنان در میان اما و اگرهای مسئولان معطل مانده، حالا به گفته نمایندگان پرونده این سد روی میز وزیر جدید نیرو قرار گرفته تا تخصیص آب آن افزایش پیدا کند.

سالانه 12 میلیارد متر مکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه چهارونیم میلیارد متر مکعب و در حوضه دز هشت میلیارد متر مکعب است، همچنین از 130 میلیارد متر مکعب حجم رواناب‌های کشور 11 درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از دو هزار و 500 کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه دو میلیارد و 593 میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

   «معشوره» سدی حیاتی برای لرستان

وجود بیش از 12 میلیارد متر مکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

چهارم خردادماه سال 92 بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ‌زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ‌زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود 14 سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته، وعده‌هایی که سال‌ها بوده بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌ داشته است.

جمیع همه مزایا از سد «معشوره»، پروژه‌ای حیاتی برای استان لرستان ساخته، پروژه‌ای که به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی مردم بارها مطرح‌شده است.

در این مدت رایزنی‌های متعددی از سوی مسئولان و رسانه‌های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته و این درحالی است که هنوز گوش شنوایی برای شنیدن این مطالبه مردم لرستان وجود ندارد.

   تأکید مجمع نمایندگان لرستان برای افزایش تخصیص آب «معشوره»

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان لرستان با وزیر جدید نیرو، اظهار کرد: در این جلسه بر ضرورت اجرای پروژه‌های سدسازی استان تأکید شد.

مهرداد ویسکرمی با اشاره به تأکید مجمع نمایندگان لرستان برای تکمیل سد «معشوره»، تصریح کرد: بنا شد که وزیر نیرو بحث نهضت سدسازی در این استان را مورد توجه قرار دهد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جلسه‌ای دیگر هم با وزیر نیرو برگزار خواهیم کرد، علاقه داریم که از طریق قانون و با آرامش حق‌آبه لرستان و همچنین موانع و مشکلات سر راه پروژه‌های سدسازی استان حل شود.

ویسکرمی با تأکید بر اینکه از تمام ابزارهای نظارتی هم در این راستا استفاده خواهیم کرد، افزود: انتظار ما از وزارت نیرو افزایش ذخیره آب مخزن سد «معشوره» است.

وی با بیان آنکه در این راستا باید تخصیص آب شهرستان‌های اطراف این سد به‌خوبی محاسبه و مدون شود، گفت: باید آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان‌های مرتبط با این سد تأمین شود.

   موافقت اولیه وزارت نیرو برای افزایش تخصیص آب

این سخنان درحالی مطرح می‌شود که پیش از این سیدموسی خادمی، استاندار لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه افزایش تخصیص آب سدهای لرستان خواسته به‌حق مردم استان است، اظهار کرد: وزارت نیرو با اصلاح طراحی سد «تنگ معشوره»، ساخت این سد و افزایش حجم ذخیره آب موافقت کرد.

وی با اشاره به جلسه با مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این رابطه، گفت: با توجه به سیلاب سال 98 و خسارت‌های ناشی از آن و با پیگیری‌های استاندار لرستان، اصلاح طراحی ساخت سد «معشوره» لرستان و افزایش حجم ذخیره آن به 500 میلیون متر مکعب در برنامه زمان‌بندی فرآیند ادامه پروژه مورد موافقت اولیه و تصویب قرار گرفت.

استاندار لرستان افزود: در این جلسه مصوب شد که ساخت سد «تنگ معشوره» با حجم 500 میلیون متر مکعب آغاز شود و سازوکارهای ادامه فعالیت و روند تکمیل پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خادمی تصریح کرد: همچنین مقرر شد نسبت به گرفتن مجوزهای لازم ظرف چند روز آینده اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی گفت: تخصیص اولیه آب سد «معشوره» به‌عنوان بزرگ‌ترین سد لرستان از 50 میلیون متر مکعب به 200 میلیون متر مکعب رسیده و با افزایش 300 میلیون متر مکعب برای جلوگیری از سیلاب، حجم آن به 500 میلیون متر مکعب رسیده است.

بنا بر این گزارش، حالا با توجه به دیدار مجمع نمایندگان لرستان با وزیر جدید نیرو، باید دید این سد که سال‌ها است تکمیل شده و افزایش تخصیص آب آن درگیر وعده‌های مسئولان و وزارت نیرو است، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ پرونده سد «معشوره» به گفته «مهرداد ویسکرمی» نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی روی میز «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر جدید نیرو است و باید منتظر ماند و دید که او به وعده‌های خود به مجمع نمایندگان لرستان تا چه حدی عمل می‌کند؟

شناسه خبر 45233