شناسه خبر:45299
1400/6/11 10:26:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر عامل نیروگاه شهید مفتح گفت: با تولید پایدار و افزایش آمادگی تولید نیروگاه در سال 99 و کاهش چشمگیر نرخ خروج اضطراری، نیروگاه شهید مفتح رتبه نخست آمادگی تولید در سال 99 در بین نیروگاه‌های حرارتی را کسب کرد.

عبدالمجید دیناروند با اشاره به کسب این رتبه در پیک تابستان سال گذشته، پایداری واحدهای نیروگاه، توانایی تولید نامی و کاهش خروج اضطراری را از مهم‌ترین شاخصه‌های واحدهای نیروگاهی برشمرد و افزود: با شروع روند روبه رشد نیروگاه شهید مفتح از سال 95 این مجموعه موفق شد برای دومین سال متوالی رتبه نخست آمادگی تولید را از آن خود کند.

وی با بیان اینکه نرخ خروج اضطراری این نیروگاه طی پنج سال گذشته هزار درصد کاهش داشته است افزود: نرخ خروج اضطراری از 11٫6 درصد در سال 95 به 1٫12 درصد در سال 99 کاهش یافته است که این موضوع یک موفقیت بزرگ برای صنعت تولید برق محسوب می‌شود.

مدیر عامل نیروگاه شهید مفتح ضمن تأکید بر عزم جدی کارکنان نیروگاه در تکرار موفقیت قبلی گفت: نیروگاه شهید مفتح با آمادگی 100 درصدی و پایدار انرژی در تابستان سال‌جاری نقش مهمی در تأمین بخشی از نیاز شبکه سراسری برق کشور داشته است.

  نیروگاه شهید مفتح عامل ایجاد فروچاله‌ها نبوده است

دیناروند با بیان اینکه سهم برداشت نیروگاه از آب‌های زیرزمینی دشت کبودراهنگ از ابتدای راه‌اندازی تا سال 94 کمتر از نیم درصد بوده است افزود: چاه‌های نیروگاه دارای کنتور بوده و میزان آب مصرفی توسط مدیریت منابع آب استان ثبت می‌گردد و بنا بر اظهارات شرکت آب منطقه‌ای استان سهم صنایع استان از برداشت آب‌های زیرزمینی کمتر از دو درصد است که از این میزان، کمتر از نیم درصد سهم نیروگاه در گذشته بوده است و بیش از 98 درصد از برداشت‌ها سهم کشاورزی و سایر بخش‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: جهت خنک‌کاری نیز به‌طور کامل از پساب تصفیه‌شده فاضلاب همدان استفاده می‌شود و این پساب از سال 94 تاکنون، نیاز نیروگاه به آب‌های زیرزمینی را برطرف کرده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح افزود: این نیروگاه از ابتدای راه‌اندازی تا سال 94 دارای 27 حلقه چاه بوده است که با انتقال پساب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه 25 حلقه از این چاه‌ها با نظارت شرکت آب منطقه‌ای استان از مدار خارج گردیده و پلمپ شده است و در حال حاضر تنها از دو حلقه چاه برای شرب کارکنان استفاده می‌شود که این دو حلقه چاه با دو هزار 716 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در دشت کبودراهنگ به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

  کف‌شکنی و حفاری‌های غیر مجاز عامل فروچاله‌ها بود؛

دیناروند با اظهار اینکه برداشت بی‌رویه، کف‌شکنی و حفاری‌های غیرمجاز عامل فروچاله‌ها بود، تصریح کرد: آخرین فروچاله در دشت کبودراهنگ در مجاورت چاهی به‌وجود آمده که توسط بخش کشاورزی کف‌شکنی شده و با توجه به اینکه سنگ بستر منطقه آهکی است، وقتی سنگ بستر شکسته شود زمین سست شده و حوادثی ازجمله ایجاد فروچاله دور از انتظار نیست و بی‌تردید سهم نیم درصدی برداشت آب توسط نیروگاه نمی تواند عامل ایجاد فروچاله‌ها باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد نوع مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ارتباطی با مدیریت مجموعه نیروگاه ندارد و این امر توسط وزارتخانه نفت و نیرو تصمیم‌گیری و ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح ادامه داد، میزان آلایندگی ناشی از مصرف سوخت، برداشت آب و سلامت خاک به‌صورت دوره‌ای توسط اداره حفاظت از محیط زیست تحت پایش قرار دارد و بررسی لازم توسط این اداره صورت می‌گیرد.

دیناروند در پایان تصریح کرد: مصرف مازوت در نیمه نخست سال اندک است و ‌بخش قابل توجهی از سوخت نیروگاه در این مدت زمان توسط گاز تأمین می‌شود.

شناسه خبر 45299