شناسه خبر:45301
1400/6/11 10:32:15

سپهرغرب، گروه خبر: حمایت از گندم‌کاران به‌عنوان تأمین‌کنندگان اصلی غذای جامعه از طرف دولت برای ترغیب آنها به کاشت محصولی مطمئن امری مهم و حیاتی است.

با ترویج کشاورزی و روی آوردن مردم به تولید محصولات کشاورزی و به‌ویژه کاشت گندم، قدم بسیار مهم و اساسی در تأمین غذای سالم برای جامعه بشری برداشته شد. ایران به‌عنوان یک کشور چهار فصل و با تاریخ چندین هزار ساله در کشاورزی همواره در تولید انواع محصولات کشاورزی حضور فعالی را ثبت کرده است.

کاشت گندم در مناطق غربی ایران همواره رونق داشته است و امروزه نیز این رغبت به کاشت این محصول اساسی و مهم وجود دارد و هرساله کشاورزان زیادی از این مناطق به ویژه استان کردستان نسبت به کاشت این محصول استراتژیک اقدام می‌کنند.

اما در مجموع در دولت دوازدهم به همه هشدارها و پیش‌بینی‌های کارشناسان بی‌توجهی شد که در پی آن خرید گندم تولیدی در کشور به کمتر از پنج میلیون تن رسید و این در حالی است که نیاز کشور به گندم 12 میلیون تن است و حالا باید برای تأمین نان، ارز زیادی را از کشور خارج کنیم تا هفت میلیون تن گندم وارد شود.

اگر کشاورزی چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت را مورد کنکاش قرار دهیم مطمئناً تغییرات زیادی را نسبت به چند سال اخیر متوجه خواهیم شد. یکی از تغییرات اساسی نرخ و قیمت گندمی است که دولت هرساله از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند.

امسال باتوجه به افزایش چشم‌گیر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت قیمت خرید هر کیلو گندم 5پنج هزار تومان برآورد شد تا هزینه کشاورزان را جبران و سود زحمت کشاورزی آن‌ها نیز مهیا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: تاکنون 278هزار و 694 تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

محمدفرید سپری افزود: از میزان گندم خریداری شده 278هزار و 520تن در سامانه سیفا به ارزش بیش از 14هزارمیلیارد ریال ثبت شده است.

وی به آهنگ خرید روزانه گندم در استان اشاره کرد و گفت: روزانه483تن گندم از کشاورزان گندم کار استان خریداری و 277هزار و 629 تن چک‌لیست به بانک‌ کشاورزی تحویل داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان وجه پرداخت شده به کشاورزان نیز گریزی زد و افزود: تاکنون بیش از 140 میلیارد تومان به کشاورزان استان کردستان پرداخت شده است.

سپری اعلام کرد: شهرستان قروه با تولید 73هزار و 495تن بیشترین میزان تولید گندم و شهرستان مریوان با705 تن تولید گندم کمترین میزان تولید در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه یک از کشاورزان شهرستان سنندج اظهار کرد: درست است که قیمت خرید گندم امسال افزایش داشت اما این دلیل بر سود بیشتر کشاورزان نیست چراکه هزینه‌های جاری کشاورزی به اندازه‌ای افزایش داشته که کشاورز فقط عمر خود را در این راه صرف می‌کند.

توفیق مرادویسی افزود: دولت و جهاد کشاورزی باید کشاورزان را در زمینه‌های مختلف مانند تهیه بذر و ادوات کشاورزی و... یاری کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی در پایان سخنان خود به نحوه پرداخت مبلغ گندم خریداری شده از طرف دولت اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته دولت نسبت به پرداخت مبلغ گندم خریداری شده به کشاورزان، عملکرد بهتری داشت اما هنوز هستند کسانی که بعد از گذشت بیش از 50روز همچنان مبلغی دریافت نکرده‌اند.

گفتنی است با این شرایط خشک‌سالی و کمبود بارشی که وجود دارد اگر کشاورزان حمایت نشوند قطعاً کشاورزی دیگر به کشت محصول ترغیب نمی‌شوند و همین امر باعث مشکلات زیادی ازجمله مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها خواهد شد.

شناسه خبر 45301