شناسه خبر:45345
1400/6/13 10:57:39

سپهرغرب، گروه خبر: مرگ مادر باردار ازنایی که گفته می‌شود سومین مورد در بیمارستان این شهر است، بعد از کمیسیون بهداشت و درمان به دادستانی نیز کشیده شد، فرماندار از ممنوع‌الکار شدن پزشک خاطی خبر داده است.

سه‌شنبه‌شب یک مادر باردار ازنایی حین عمل سزارین جان خود را از دست داد که این امر واکنش افکار عمومی، رسانه‌ها و همچنین برخی از مسئولان استان ازجمله معاون دانشگاه علوم پزشکی و همچنین یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت تا این مسئولان قول پیگیری این موضوع را بدهند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی وعده کرد که کمیته بررسی موضوع را تشکیل داده و با خاطیان برخورد کند.

فرماندار ازنا در این رابطه با اشاره به مرگ مادر ازنایی حین عمل سزارین، اظهار کرد: متأسفانه ظرف یک سال گذشته به گفته مسئولان شبکه بهداشت شهرستان، این سومین مادر بارداری است که بر اثر کوتاهی، قصور تیم پزشکی و پزشک معالج در بیمارستان امام علی (ع) شهرستان ازنا فوت می‌کند.

حشمت‌الله بهمنی عنوان کرد: در جریان حادثه‌ای که جدیداً اتفاق افتاده، مادر 22 ساله‌ای به بیمارستان برای زایمان مراجعه می‌کند که متأسفانه به‌علت کوتاهی، عدم هماهنگی و به نظرم نداشتن تجهیزات کافی توسط پزشک معالج، این مادر باردار فوت می‌کند.

فرماندار ازنا تصریح کرد: بلافاصله به دنبال این خبر ناگوار شورای تأمین شهرستان تشکیل و خواستار و پیگیر ممنوع‌الکار شدن پزشک مربوطه شد، خوشبختانه این پزشک ممنوع‌الکار شد؛ نکات و پیگیری‌های لازم درخصوص بررسی مقصرین و عواملی که در فوت این مادر باردار نقش داشته‌اند، درحال انجام است.

بهمنی اذعان کرد: دادستان شهرستان نیز ورود پیدا کرده، پرونده مفتوح شده و خانواده‌های متوفیان هم شکایت خود را به دادسرای ازنا تقدیم کرده‌اند.

وی با تأکید بر آنکه ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم، افزود: مواردی داشته‌ایم که به‌علت نبود پزشک متخصص، کم‌تجربگی و کارآیی کادر درمان، منجر به فوت مصدوم شده و انتظار داریم که مسئولان مربوطه ازجمله دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیگیر این قضیه باشند و درخصوص تأمین کادر درمان و پزشک متخصص شهرستان اقدام لازم را انجام دهند.

بنا بر این گزارش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم پیش از این با تأکید بر آنکه به‌علت کار غیر علمی این افراد فوت کرده‌اند، گفت: انتظار داریم که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و وزیر بهداشت با این موارد برخورد کنند.

یحیی ابراهیمی یادآور شد: بدترین شاخص بهداشتی و درمانی در دنیا شاخص مرگ مادر باردار است، چرا کسی که یک بار، دو بار و سه بار تخلف کرده، مورد برخورد قرار نگرفته و درنهایت موجب مرگ عده‌ای از مادران می‌شود؟

ابراهیمی عنوان کرد: قطعاً باید دادستانی، نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ورود پیدا کنند و با این افراد برخورد داشته باشند. به‌طور حتم من این موضوع را از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری خواهم کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم در این رابطه اظهار کرد: شاخص مرگ‌ومیر مادران باردار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های دانشگاه علوم پزشکی است و در این زمینه پروتکل‌های جدی وجود دارد.

مریم کوشکی ادامه داد: بعد از هر مرگ مادر باردار کمیته بررسی علت مرگ‌ومیر با حضور رئیس دانشگاه، معاونین بهداشت و درمان، معاون آموزش، مدیر گروه زنان و زایمان، رئیس سازمان نظام پزشکی، کارشناسان ذی‌ربط و متخصصین زنان و زایمان تشکیل می‌شود.

کوشکی عنوان کرد: در این کمیته علت مرگ، شاخص‌های مورد نظر و اقداماتی که باید در جریان جراحی مادر باردار انجام می‌شده، بررسی می‌شود و متخصصین و همچنین پزشک معالجی که عمل را انجام داده، توضیحات خود را ارائه می‌دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: درنهایت نتیجه در این جلسه مشخص و بررسی لازم انجام می‌شود.

کوشکی در ادامه سخنان خود با اشاره به مرگ مادر باردار ازنایی طی شب گذشته، بیان کرد: طی روزهای آینده در این راستا کمیته مرگ‌ومیر مادران با حضور افراد یادشده برگزار می‌شود و نتیجه آن مشخص خواهد شد.

شناسه خبر 45345