شناسه خبر:45460
1400/6/15 09:46:46

سپهرغرب، گروه خبر: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی خرم‌آباد یکی از معضلات و چالش‌هایی است که بارها و بارها در مورد آن صحبت شده است، بیش از 90 درصد ناوگان اتوبوسرانی و بالای 50 درصد تاکسی‌های شهر فرسوده هستند.

هرسال به تعداد تاکسی و اتوبوس‌های فرسوده خرم‌آباد افزوده می‌شود، این موضوع علاوه‌بر نارضایتی مردم و کاهش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا را نیز به دنبال دارد.

با اینکه مسئولان و متولیان از نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گویند، اما همچنان شاهد تردد تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر هستیم.

با وجود اینکه بعید است امسال هم مدارس و دانشگاه‌ها حداقل برای نیم‌فصل تحصیلی نخست باز شوند، بااین‌حال با فرا رسیدن مهرماه جنب‌وجوش شهروندان برای انجام کارهای اداری باعث می‌شود تا ترددهای شهری در نخستین ماه پاییز افزایش پیدا کند.

بنابراین نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی امری ضروری است، هرچند شهرداری پول ندارد، اما نمی‌شود دست روی دست گذاشت؛ فرسودگی 90 درصد ناوگان اتوبوسرانی و حدود 60 درصد ناوگان تاکسیرانی امری نیست که به‌سادگی از آن عبور کرد.

به نظر می‌رسد می‌توان با رفع برخی نواقص و انجام تعمیرات و یا به‌عبارتی اورهال کردن، بخشی از فرسودگی ناوگان را برطرف کرد و خدمات بهتری به مسافران داد.

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال دارد، زیرا فرسودگی وسائط نقلیه عمومی سبب می‌شود مسافران رغبتی برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نداشته باشند و به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند.

   کرونا فرصتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه دو هزار و 420 دستگاه تاکسی و 130 اتوبوس جوابگوی جمعیت شهر نیست، می‌گوید: علاوه‌بر اینکه تعداد تاکسی و اتوبوس‌های شهر برای جابه‌جایی مسافران کافی نیست، اما مشکل اصلی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

رضا بیرانوند می‌افزاید: کرونا باعث شده مردم کمتر از اتوبوس استفاده کنند، بنابراین فرصت مناسبی است تا ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و بازسازی شوند.

وی با بیان اینکه فرسودگی حدود 60 درصد از ناوگان تاکسیرانی زیبنده خرم‌آباد نیست، عنوان می‌کند: از طرف دیگر فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس آلودگی هوا را به دنبال دارد؛ بنابراین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرخرم‌آباد درخصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر می‌گوید: اقداماتی صورت گرفته، اما کافی نیست؛ واگذاری تاکسی‌های نو به‌صورت نقدی و توسط ایران‌خودرو انجام شد، اما واقعیت این است که جایگزینی مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد، از طرفی رانندگان پس‌اندازی ندارند که بخواهند اقدام به تعویض خودروی خود کنند.

   نوسازی ناوگان اولویت شورای ششم

بیرانوند عنوان می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر به دنبال این هستند که با انعقاد تفاهم‌نامه یا مصوبه رانندگان بتوانند اقساطی خودروهای فرسوده خود را جایگزین کنند، سازمان حمل‌ونقل، بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد باید فعالیت خود را در این زمینه شروع کند.

وی می‌گوید: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی باید وام کم‌بهره درنظر گرفته شود تا رانندگان رغبت برای جایگزینی داشته باشند؛ بنابراین باید از طریق توافقات انجام‌شده منابع مالی مورد نیاز تأمین تا نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر به‌سرعت انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان آنکه این مهم یکی از اولویت‌های شورای ششم است، تأکید می‌کند: مدیریت شهری در دوره جدید فعالیت خود مشکل اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده را دارد و به دنبال برنامه‌ برای تعمیرات اساسی ناوگان‌های فرسوده است.

   فرسودگی 90 درصد از اتوبوس‌های خرم‌آباد

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل، بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد هم با اشاره به اینکه دو هزار و 420 دستگاه تاکسی پلاک ت و حدود 122 دستگاه اتوبوس فعال هستند، می‌گوید: علاوه‌بر این حدود یک‌هزار تاکسی موقت که توسط بخش خصوصی سامان‌دهی شدند و همچنین آژانس، کار جابه‌جایی مسافران را در سطح شهر انجام می‌دهند.

مسعود ارمغان می‌افزاید: 90 درصد از ناوگان اتوبوسرانی خرم‌آباد فرسوده است، سال جاری با اعتبارات دولتی که حدود یک میلیارد تومان بود، توانستیم 10 دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم، با این اقدام 20 درصد از ناوگان اتوبوسرانی بازسازی می‌شود.

وی می‌گوید: با شیوع کرونا شهروندان کمتر از اتوبوس برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند و همین فرصتی شد تا تعدادی از اتوبوس‌ها را بازسازی کنیم، امیدواریم تا پایان سال بالای 75 درصد از ناوگان اتوبوسرانی را اورهال کنیم.

   نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دست بررسی

ارمغان در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده دارید؟ توضیح می‌دهد: با پیگیری سازمان حمل‌ونقل، بار و مسافر شهرداری و اتحادیه تاکسیرانی کشور قرار است به‌صورت اقساطی تاکسی‌های فرسوده را نوسازی کنیم، سال 99 به شکل نقدی بود و تسهیلاتی پرداخت نکردیم.

وی ادامه می‌دهد: قرار است اتحادیه تاکسیرانی کشور بر مبنای جمعیت شهرها تسهیلات را پرداخت کند، اما تاکنون خبر قطعی به دست ما نرسیده که اعلام کنیم، البته به‌جد پیگیر هستیم تا بتوانیم تاکسی‌های فرسوده را نوسازی کنیم.

شناسه خبر 45460