شناسه خبر:45570
1400/6/17 10:49:45

سپهرغرب، گروه خبر: 45 سال از کشف بزرگترین غار آبی آسیا توسط چند زمین‌شناس انگلیسی می‌گذرد. غاری زیبا و شگفت انگیز در دامنه کوه شاهو که محققان فرانسوی تخمین زده اند حدود 65 میلیون سال پیش متولد شده است.

غار اعجاب‌انگیز قوری‌قلعه با همه دالان‌های عجیب و غریبش، کریستال‌های سفید و براق، قندیل‌هایی آویزان به مانند چلچراغ و تالارهای بی نظیرش تا یکی دو دهه پیش گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. گردشگرانی که تنها می‌توانستند حدود 500 متر از فضای داخل غار را ببیند، اما همین مسیر اندک هم آنقدر شگفتی و زیبایی داشت که علاقمندان زیادی را به خود جذب می‌کرد.

این غار با همه شکوه و عظمتش و زیبایی بی حد و اندازه اش و واقع شدن در نزدیکی سه شهر گردشگرپذیر جوانرود، پاوه و روانسر می‌رفت تا به یکی از قطب‌های گردشگری کرمانشاه تبدیل شود، اما کمی مدیریت، تبلیغات و زیرساخت می‌خواست که در این سالها به چشم ندید.

بیش از یک دهه قبل مجموعه غار قوری قلعه به منظور حفاظت و ساماندهی به شرکت توسعه گردشگری به عنوان یک شرکت خصولتی واگذار شد و امید بود تا با تدوین طرح جامع گردشگری و اجرای برخی پروژه‌های گردشگری این زیبای کمتر شناخته شده را به یکی از مناطق گردشگر پذیر تبدیل کند.

اجرای طرح‌های گردشگری متنوع با حضور سرمایه گذاران از حدود پنج سال پیش به صورت جدی‌تر مطرح شد تا جایی که مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان در کارگروه گردشگری سال 1396 از تعریف 28 پروژه برای این مجموعه گردشگری خبر داد و یکسال بعد نیز مدیرعامل وقت شرکت توسعه گردشگری استان تعداد پروژه‌های طرح شده در قوری قلعه را از 28 به 14 پروژه رساند گفت: در طرح جامع گردشگری قوری قلعه اجرای 14 پروژه توریستی از جمله طرح زیپ لاین، سورتمه کوهستان، پارک کودک، کمپینگ‌های ویلای جنگلی با استفاده از مصالح بومی، هایپر مارکت بین راهی و... دیده شده که با اجرای این طرح‌ها شاهد تحول گردشگری بزرگی در مجموعه قوری قلعه خواهیم بو د و در نظر داریم با اجرای این پروژه‌ها زمان حضور گردشگران در مجموعه تفریحی و نوریستی قوری قلعه را افزایش دهیم.

با روی کار آمدن مدیریت جدید مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری قول‌های دیگری هم برای بهتر شدن شرایط قوری قلعه داده شد، تاجایی که حامدسپهری در پاییز سال 1397، خبر از اجرای فاز دوم توسعه غار قوری قلعه داد و اعلام کرد: تاکنون حدود 16 پروژه برای اجرایی شدن در این مجموعه لکه گذاری کرده‌ایم که پس از انجام مقدمات لازم کار واگذاری آنها به سرمایه گذاران را آغاز خواهیم کرد.

حالا چندسالی از وعده‌های ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مختلف برای غار قوری قلعه می‌گذرد، اما هیچکدام به بار ننشسته و قوری قلعه کماکان روزهای سرد و کم فروغ خود را سپری می‌کند.

آنطور که معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان می‌گوید، این اداره کل در سال‌های گذشته تلاش کرده تا بتواند از طریق بازپرس گیری مجموعه قوری قلعه از شرکت توسعه گردشگری، آن را از شرایط بغرنجی که به آن دچار شده بود، خارج کند، اما معاون عمرانی استاندار سابق کرمانشاه مانع از این کار می‌شد.

علی اصغر رشنو اظهار کرد: قوری قلعه یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه بود که متاسفانه در ادوار قبل به شرکت توسعه به عنوان یک شرکت خصولتی واگذار شد، درحالی که این شرکت نیمه دولتی امکان اجرای پروژه‌های گردشگری را در این منطقه نمونه گردشگری نداشت و باید به شرکت خصوصی واگذار می‌شد تا امکان اجرای پروژه‌ها را در آن داشته باشد.

وی اضافه کرد: در زمان استاندار پیشین کرمانشاه نامه ای از سوی وزارتخانه برای ایشان ارسال شد که در آن قید شده بود که شرکت توسعه گردشگری وجاهت قانونی لازم را برای اداره این مجموعه گردشگری ندارد، اما حمایت آقای نیک کردار معاون استاندار پیشین از شرکت توسعه گردشگری مانع از انجام این کار شد، حتی در یکی از کارگروه‌های گردشگری دستور حذف قوری قلعه از مناطق نمونه گردشگری به منظور اینکه شرکت توسعه بتواند این مجموعه را کماکان در اختیار داشته باشد را داد و در جلسه مصوب شد و قرار براین بود در هیئت دولت نیز این مصوبه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که البته هنوز هم اجرایی نشده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه شرکت توسعه گردشگری تاکنون در غار قوری قلعه که یکی از بهترین پتانسیل‌های استان است هیچ سرمایه گذاری انجام نداده، اعلام کرد: اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند، آسیب‌های زیادی متوجه غار خواهد شد، کمااینکه هم اکنون هم نور پردازی‌های غیراستانداری که در غار وجود دارد، باعث تشکیل جلبک‌های سبز در غار شده که این مسئله به اکوسیستم غار صدمه می‌زند، درحالیکه نور استاندارد آن به شکلی باشد که مانع از فتوسنتز در غار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از چندسال پیش اجرای تعدادی پروژه در این مجموعه گردشگری در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: براساس طرح و نقشه قرار بود بخشی از زمین‌های منابع طبیعی که در اطراف مجموعه بود را در اختیار شرکت توسعه قرار دهند که از طریق سرمایه گذار در آنها پروژه داشته باشد، اما متاسفانه پس از واگذاری آنها را به مردم دادند و غرفه‌هایی احداث شد که طبق طرح و نقشه نبود و آلودگی بصری را در مجموعه بوجود آورد.

رشنو با تاکید براینکه اگر شرکت توسعه گردشگری متولی غار قوری‌قلعه نبود، این غار به یکی از بهترین مجموعه‌های گردشگری ایران تبدیل می‌شد، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته هرنقطه گردشگری استان که به این شرکت واگذار شده، چون سرمایه گذاری نداشته به جای آبادانی به سمت ویرانی رفته که از جمله می‌توان به سراب نیلوفر تا یکی دو سال پیش، کاجستان بیستون، هتل لاله بیستون که در حال حاضر هر بخش آن را به یک نفر واگذار کرده اند و سد شیان و دره اژدها اشاره کرد.

وی به تعریف 16 پروژه گردشگری برای قوری قلعه در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: باتوجه به طرح جامع تعریف شده برای قوری قلعه مقرر شد که این 16 پروژه توسط شرکت توسعه گردشگری در قوری قلعه اجرایی شود، اما متاسفانه به واسطه ناتوانی این شرکت این پروژه‌ها هنوز روی کاغذ مانده است.

معاون سرمایه گذاری گردشگری استان اضافه کرد: شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولی مجموعه قوری قلعه نه خودش در این مجموعه سرمایه گذاری می‌کند و نه سرمایه گذاری را جذب می‌کند و همین مسئله رکورد و خواب عمیق این منطقه زیبای گردشگری را به همراه داشته است.

در پایان باید گفت، غار قوری‌قلعه با روستای پلکانی و هدف گردشگری که در کنارش دارد، در گذشته نه چندان دور یکی از مناطق مهم گردشگرپذیر استان بود که اکنون درحالی‌که اورامانات جهانی شده و در آینده سیل گردشگران را به این منطقه خواهیم داشت، قطب بودن خود را در گردشگری از دست داده و مسئولین استانی باید به فکر چاره ای برای آن باشند.

شناسه خبر 45570