شناسه خبر:45577
1400/6/17 11:35:29

سپهرغرب، گروه خبر: 45 اثر تاریخی در شهرستان هلیلان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده این در حالی است که استفاده مناسب از ظرفیت جاذبه‌های گردشگری آن مورد بی‌مهری قرار گرفته و گردشگری آن رو به فراموشی است.

شهرستان هلیلان با داشتن مناطق بکر طبیعی، مردم مهمانپذیر و آثار تاریخی‌فرهنگی می‌تواند بیش از این رشد یافته و در زمینه توسعه صنعت گردشگری سرآمد دیگر شهرهای استان ایلام شود.

بدون شک تلفیق آثار طبیعی و تاریخی این شهرستان که در مرز استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان واقع شده باعث جذاب بودن آن برای مسافران و گردشگران است اما به‌دلیل محرومیت و بی‌توجهی‌ها، گردشگری آن رو به فراموشی است.

این شهرستان یکی از مناطق محروم استان است و می‌توان برای رونق‌بخشی به آن به جذب گردشگر با توجه به آثار تاریخی متعدد و زیبای آن ازجمله رودخانه سیمره، تنگه شیرز، تنگه تیر، قلعه‌سام، پل دختر و پسر، قبرستان تاریخی بانلکان، قبرستان‌های سه‌گانه روستای مهدیه، بقعه امامزاده محمد و... توجه کرد.

مسئولان بایستی با محرومیت‌زدایی از این شهرستان با توجه به پتانسیل گردشگری و آثار تاریخی زیبایی که در آن قرار دارد زیرساخت‌های اولیه را فراهم کنند تا اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، امکانات اولیه و زیرساخت برای او فراهم باشد.

یکی از این آثار تاریخی در این شهرستان بنای تاریخی عمارت کهره مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است؛ عمارت والی کهره شامل دو بنا است که دولت‌سرا، محل حکمرانی و والی‌گری علیرضا‌خان ابوقداره ملقب و معروف به شهاب‌الدوله، فرزند حسینقلی‌خان والی پشت کوه و عبدالحسین‌خان ابوقداره آخرین والی محلی منطقه هلیلان و مناطق تابعه آن بوده است.

بنای تاریخی عمارت کهره به شماره 26011 مورخ 26 اسفند 87 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  آثار تاریخی می‌توانند به منبع درآمد تبدیل شوند

یکی از ساکنان هلیلان گفت: شهرستان هلیلان از نظر موقعیت جغرافیایی رابط سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان است و هر ساله به دلیل آب و هوای دلنشینی منطقه گردشگران و مسافرانی را از استان‌های مختلف پذیرا است.

حیدری افزود: با توجه به مزیت گردشگری تاریخی که در جامعه و کشور وجود دارد این فضا مانند سایر شهرستان‌ها می‌تواند به منبع درآمدی برای مردم هلیلان تبدیل شود.

  عمارت والی کهره در جذب گردشگر مؤثر خواهد بود

احمدی یکی دیگر از اهالی شهرستان هلیلان گفت: یکی از فضاهای مهم و مناسب برای ایجاد یک مکان گردشگری و تاریخی برای علاقه‌مندان این حوزه در شهرستان هلیلان عمارت والی شهر کهره است.

وی افزود: عمارت والی کهره در سال 87 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که میراث فرهنگی می‌تواند با ایجاد موزه مردم‌شناسی علاقه‌مندان این حوزه را به این مکان جذب کند.

  وجود 50 اثر تاریخی در شهرستان هلیلان

مسئول باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان ایلام گفت: در دهه 1970 میلادی کاوشگران اروپایی با سرپرستی مورتنسن محقق و باستان‌شناس دانمارکی با هدف بررسی و شناسایی آثار تاریخی هلیلان به این منطقه سفر کردند در نتیجه آن‌ها کتابی به نام دره هلیلان و تعدادی مقاله در این‌ حوزه به چاپ رساندند.

پیری در ادامه بیان کرد: هلیلان منطقه‌ای تاریخی است و نزدیکی آن به ارتفاعات و رود خانه سیمره سبب شده تا در دوره‌های مختلف محل سکونت افراد باشد.

وی در پایان اضافه کرد: میراث فرهنگی بررسی‌هایی جهت شناسایی و کشف آثار تاریخی که در شهرستان هلیلان وجود دارد انجام داده است که 50 آثار کشف شده است که 45 مورد از این آثار ثبت ملی شده‌اند.

  عمارت والی کهره مرمت شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: یکی از بناهای تاریخی هلیلان عمارت والی کهره است که تا مدتی پیش در اختیار خاندان والی بوده اما بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی میراث فرهنگی این عمارت توسط خانواده والی به میراث فرهنگی واگذار شده که در طی این مدت با توجه به توزیع اعتبارات کار استحکام و مرمت و بازسازی بخش‌های از بنای آن با اعتبار یک‌میلیارد ریال که در جلسه شورای برنامه‌ریزی هلیلان درنظرگرفته شده بود، انجام گرفته است.

عبدالمالک شنبه‌زاده افزود: طبق تصمیمات گرفته شده با هدف ترمیم و مرمت و همچنین تبدیل آن به یک واحد اقامتی پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی در پایان اضافه کرد: اگر بخش خصوصی در این موضوع ناکارآمد باشد بر اساس مجوزهای گرفته شده برنامه میراث فرهنگی و گردشگری استان بر این است که در شهرستان‌های مهران، دهلران و هلیلان به دلیل پراکندگی آثاری که در این مناطق وجود دارد،در شهرستان‌های نامبرده شده یک پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کند.

باتوجه به بیشینه تاریخی شهرستان هلیلان و ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری لازم‌است مسوولین این حوزه دست به کار شوند تا آثار تاریخی این شهرستان به فراموشی سپرده نشود و نسل‌های دیگر از آن بهرمند و با آن آشنا شوند.

شناسه خبر 45577