شناسه خبر:45680
1400/6/20 10:46:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برنامه‌های خوبی را در راستای یک حرکت انقلابی و جهش در حوزه آب روستایی استان برای 460 روستا که مشکل دارند، در دستور کار داریم.

علی‌رضا کاکاوند در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌ها ازنظر وضعیت بارش و بحث خشک‌سالی بود، به‌طوری که که استان کرمانشاه در سال آبی 400-99 بیشترین کاهش بارندگی (حدود 180 میلی‌متر) را در کشور داشته است.

وی این کاهش بارندگی را در 52 سال گذشته بی‌سابقه دانست و گفت: با این کاهش بارندگی حدود 80 درصد منابع آبی سطحی همانند چشمه‌ها و سراب‌ها را از دست دادیم و همچنین در چاه‌ها حدود 30 تا 35 درصد اُفت آبدهی را داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: درمجموع سال سختی را گذراندیم و همچنان درحال گذر از آن هستیم، خیلی از روستاها که منابع آب چشمه داشتند، خشک شده و یا به‌شدت کاهش آبدهی داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود پاییز خوبی را ازنظر بارندگی نداشته باشیم که همین کار تأمین آب شرب را سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه سال خشکی داشتیم، در حوزه آب روستایی اوضاع نسبت به سال گذشته بهتر بود، در بحث آب‌رسانی سیار با تانکر در سنوات گذشته به‌صورت میانگین 180 روستا داشتیم، اما در سال‌ جاری به‌صورت میانگین 130 روستا بوده که نتیجه اقدامات صورت‌گرفته در راستای به سرانجام رسیدن خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام، تأمین منابع آبی جدید برای خیلی از روستاها بوده؛ به‌طوری که طی پنج‌ماهه امسال حدود 32 حلقه چاه حفر و تجهیز شده است.

کاکاوند یک‌هزار و 890 روستا از دو هزار و 596 روستای استان را زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و افزود: روستاهای زیر پوشش ازنظر کیفیت آب شرب مشکلی ندارند، البته این شرکت آمادگی دارد که روستاهای باقی‌مانده را ظرف یک بازه زمانی کوتاه زیر پوشش بگیرد.

وی از مصوب شدن اعتبارات خوبی برای حوزه آب روستایی استان خبر داد و گفت: امسال حدود 700 میلیارد تومان برای این حوزه مصوب شده که فعلاً پرداخت نشده، اما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

کاکاوند در پایان اذعان کرد: برنامه‌های خوبی را در راستای یک حرکت انقلابی و جهش در حوزه آب روستایی استان برای 460 روستا که مشکل دارند، در دستور کار داریم.

 

شناسه خبر 45680