شناسه خبر:45791
1400/6/22 09:48:53

سپهرغرب، گروه خبر: پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان قانونی تحلیف شورای اسلامی شهرها، شورا و شهرداری کرمانشاه همچنان بلاتکلیف بوده و پارلمان مردمی، هیئت‌رئیسه و مدیریت شهری، سرپرست ندارند.

شورای ششم شهر کرمانشاه قرار بود هم‌زمان با سراسر کشور در تاریخ 14 مردادماه امسال تحلیف شود و رسماً کار خود را آغاز کند که براساس اعلام هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، آرای دو تن از منتخبین باطل شد.

کشمکش بین هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و وزارت کشور درخصوص ابطال آرای دو منتخب حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه به دادن مهلت یک‌ماهه به دو منتخبی که توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی رد صلاحیت شده بودند، منجر شد.

در شهر کرمانشاه که سعید طلوعی شهردار آن پیش از شروع به‌کار شورای ششم استعفا داده بود، تصمیم شورای تأمین استان کرمانشاه و فرمانداری بر آن شد که شورای اسلامی شهر با 9 نفر از منتخبین کار خود را آغاز کند.

در نخستین گام جلسه تحلیف شورای ششم کرمانشاه، تعویق در برگزاری مراسم تحلیف شورا به‌دلیل مشخص نبودن تکلیف دو نفر از منتخبین توسط فرماندار انجام شد.

با گذشت یک هفته از زمان رسمی تحلیف شوراها در کشور، سرانجام فرماندار کرمانشاه تصمیم به تحلیف شورا با 9 نفر از منتخبین را گرفت و در تاریخ 21 مردادماه قرار بود شورای اسلامی شهر کرمانشاه با 9 نفر تحلیف شود.

در گام نخست تحلیف، تحلیف شورای ششم شهر کرمانشاه به حد نصاب نرسید و غیبت دو نفر از اعضا (سیدمیثم موسوی‌اجاق و هاشم درویشی) مانع از برگزاری مراسم تحلیف شد.

فرماندار کرمانشاه مجدداً برای برگزاری تحلیف، اعضای شورا را در تاریخ 24 مردادماه به فرمانداری دعوت کرد و این‌بار نخستین جلسه شورای اسلامی ششم شهر کرمانشاه تشکیل جلسه داد و شورا با 9 نفر از منتخبین تحلیف شد، در ادامه جلسه تحلیف هیئت‌رئیسه سنی انتخاب می‌شود، اما اختلاف در انتخاب هیئت‌رئیسه کار نخستین جلسه شورا را بی‌نتیجه می‌گذارد تا شهر و شورای اسلامی کرمانشاه همچنان روی هوا باشد.

جلسه بعدی انتخاب هیئت‌رئیسه دوم شهریورماه در فرمانداری قرار بود تشکیل شود که غیبت دو تن از اعضا (سیدمیثم موسوی‌اجاق و سیداحسان احسانی) بازهم جلسه را از رسمیت انداخت.

این رسمیت نیافتن جلسات شورا کار را به شورای حل اختلاف شورای اسلامی شهر کرمانشاه می‌کشد.

هیئت حل اختلاف شورای اسلامی شهر کرمانشاه در مرحله نخست تشکیل جلسه فرصتی دوروزه به اعضای شورای شهر داد تا اختلافات را کنار بگذارند و برای تعیین سرپرست اقدام کنند.

در واپسین ساعات مهلت 48 ساعته هیئت حل اختلاف شورای اسلامی شهر کرمانشاه جلسه‌ای با حضور 9 منتخب شورا برگزار شد که در این جلسه نیز اختلافات کنار گذاشته نشد و دستور جلسه که همان انتخاب سرپرست بود، بی‌نتیجه ماند.

   سلب عضویت سه‌ماهه 2 عضو، کسر از حقوق و تعلیق موقت شورای اسلامی شهر کرمانشاه

هیئت حل اختلاف شورای اسلامی شهر کرمانشاه در روز بعد (10 شهریورماه) جلسه فوری با دستور کار رسیدگی به تخلفات شورا به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور رئیس کل دادگستری، دو عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس و سایر اعضا برگزار کرد؛ در پایان این نشست پنج‌ساعته مقرر شد دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر به مدت سه ماه به‌دلیل ارتکاب تخلف براساس بند پنج ماده 92 قانون شوراها سلب عضویت شوند و همچنین همه اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه از دریافت یک‌سوم حقوق مطابق بند سه همین ماده به مدت یک سال محروم شوند.

همچنین در دیگر بند این مصوبه، پیشنهادی برای تعلیق شورای اسلامی شهر کرمانشاه به‌صورت موقت (45 روزه) به دادستانی ارائه شد که ظرف 48 ساعت در این خصوص با اختیارات قضائی و قانونی تصمیم‌گیری شود.

دادستان کرمانشاه ترجیح داد در این خصوص سکوت اختیار کند و درخصوص اتفاقات شورا و مصوبه هیئت حل اختلاف شورای اسلامی شهر کرمانشاه اظهار نظری نکند.

بعد از گذشت چند روز از مهلت 48 ساعته برای تعلیق موقت شورای اسلامی شهر، دادستان طی جلسه‌ای با اعضای شورا از آن‌ها خواست براساس قانون جلسات را تشکیل دهند و کارهای برزمین‌مانده را در اسرع وقت به نتیجه برسانند.

همچنین در این جلسه بر معرفی دو عضو علی‌البدل در نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تأکید شد؛ اما این پایان کار شورای اسلامی شهر در کرمانشاه نبوده و حواشی شورا همچنان در کرمانشاه ادامه دارد.

   2 ماه دیگر به اعضایی که آرایشان ابطال شده است، مهلت داده شد

با پایان یافتن مهلت یک‌ماهه دو منتخب رد صلاحیت شده برای بازگشت به شورا، مردم منتظر معرفی دو عضو علی‌البدل شورا و پایان عدم تشکیل جلسات به بهانه ناقص بودن تعداد اعضا بودند که فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه در گفت‌وگویی از مهلت دوماهه دیگری به دو عضو رد صلاحیت شده خبر داد و افزود: قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس طی نامه‌ای به استاندار کرمانشاه به دو منتخب رد صلاحیت شده که آرای آن‌ها ابطال شده، دو ماه برای اعتراض و پیگیری فرصت داده است.

وی ابراز کرد: در این نامه آمده است که شورای اسلامی شهر بدون دو عضو منتخب که صلاحیت آن‌ها رد شده است، کار خود را شروع کند و ادامه دهد.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در این نامه بر خودداری از معرفی نفرات علی‌البدل به‌جای دو منتخبی که آرایشان باطل شده، تأکید شده است.

وی ادامه داد: طی این نامه همچنین به دو منتخبی که آرایشان توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی باطل شده، حق شکایت در دیوان عدالت اداری داده شده است.

   عضو علی‌البدل شورای اسلامی شهر کرمانشاه: مقصر استانداری است

عضو علی‌البدل شورای اسلامی ششم شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با رسانه‌ای محلی اظهار کرد: برابر نامه شورای عالی نظارت که به استانداری فرجه زمانی یک‌هفته تا یک‌ماهه داده بودند تا این تغییر و تحولات انجام شود و با توجه به اینکه خروج آن دو عضو محترم قطعی بوده، نهایتاً سقف مهلت زمانی را درنظر گرفتند و در این مدت هم مرتب به ما قول دادند که سر ماه انجام می‌شود؛ حتی خود آقای دادستان، معاونت سیاسی استانداری و فرماندار همه گفتند آخر ماه و در جلسه حل اختلاف هم مطرح کرده بودند که درنهایت مقرر شد روز گذشته انجام شود.

خسرو زرافشانی افزود: دادستان محترم هم به فرمانداری نامه دادند که مراسم تحلیف، تعیین هیئت‌رئیسه و سرپرست شهرداری صورت بگیرد که بازهم فرماندار موکول کردند به روز شنبه!

این عضو علی‌البدل گفت: بازهم در استانداری با آقای استاندار ملاقات داشتیم و پیرو صحبتی که بین ما ردوبدل شد، گفتند شنبه انجام می‌دهیم.

زرافشانی ادامه داد: ما از دولت جدید انتظار داریم این وضعیتی که در دولت سابق به اصطلاح متداول بوده و سلیقه‌ای عمل شده و قانون را لحاظ نکردند، درست شود و دولت جدید اجازه ندهد که چنین اتفاقاتی بیفتد. این چه وضعی است؟ شهر کرمانشاه یک کلان‌شهر بوده، نه شهردار دارد و نه شورای آن هیئت‌رئیسه دارد و بعد مدیریت اجرایی می‌آید شورا را مسئول می‌داند! درصورتی که مقصر اصلی خود مدیریت اجرایی استان است.

   مقصر اصلی شخص اول و رأس مدیریت استان یعنی آقای استاندار است

وی با گلایه از اقدام استانداری در عدم معرفی نفرات علی‌البدل، گفت: به این بازمانده‌های دولت سابق که مملکت را به این روز کشیدند، تا کِی باید میدان داده شود که خودرأی و خودسرانه تصمیم بگیرند و خودخواهانه به آرای مردم بتازند؛ شهر را به این صورت بی‌سروسامان کرده‌اند و بعد وارد می‌شوند و می‌گویند مقصر اعضای شورای اسلامی شهر است. درصورتی که مقصر اصلی شخص اول و رأس مدیریت استان یعنی آقای استاندار است و بعد از ایشان زیرمجموعه آن یعنی فرمانداری بوده و ما به این موضوع کاملاً معترضیم.

   تعیین تکلیف مدیریت کلان‌شهر کرمانشاه مطالبه جدی و برحق مردم در یک ماه گذشته

استانداری کرمانشاه در اطلاعیه‌ای به شرح زیر تأکید کرد:

تعیین تکلیف مدیریت کلان‌شهر کرمانشاه به‌عنوان مطالبه‌ای جدی در یک ماه گذشته توسط مردم، صاحب‌نظران، رسانه‌ها، نهادهای نظارتی و استاندار مطرح و با ورود اعضای شورای اسلامی شهر ششم این انتظارات در مراسم تحلیف تبیین، تشریح و توضیح داده شد تا با اهمیت به موضوع مذکور در انجام امور در مدار قانون، سریعاً اقدام شود.

بر این اساس بر لزوم تسریع در انتخاب هیئت‌رئیسه و شهردار با دعوت فرماندار کرمانشاه به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان از اعضا در جلسات متوالی تأکید شد که متأسفانه به‌دلیل غیبت‌های مکرر برخی از منتخبین این جلسات به حد نصاب نرسیده و عملاً موضوع انتخاب هیئت‌رئیسه و مدیریت شهری بعد از برگزاری چندین جلسه بلاتکلیف ماند.

بی‌شک منافع عمومی باید برای همه مسئولین و به‌ویژه اعضای شورای اسلامی شهر ششم کرمانشاه اولویت داشته باشد؛ زیرا مردم با امید به تحولی جدید، تحقق برنامه‌های توسعه شهری را پیگیری می‌کنند و به همین دلیل تجمیع همه امکانات و ظرفیت‌ها برای بهبود کیفیت زندگی و پیشبرد اهداف در تمامی ابعاد شهری لازم و ضروری است.

با توجه به نقش فعال مدیریت شهری در هماهنگ‌سازی منابع برای دستیابی به اهداف توسعه شهری، پس از عدم توافق اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای تعیین هیئت‌رئیسه و شهردار، با توجه به مطالبه مردم، سریعاً جلسه هیئت استانی رسیدگی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات از شورای اسلامی تشکیل و با حضور رئیس کل دادگستری، نمایندگان مجلس و سایر اعضا ضرب‌الاجل 4٨ ساعته تعیین شد و سپس نسبت به صدور رأی سلب عضویت برای دو عضو شورا و درخواست تعلیق موقت شورای کرمانشاه از دادستانی برای تعیین تکلیف مدیریت شهری اقدام شد.

همان‌گونه که فرماندار کرمانشاه اعلام کرد؛ با توجه به مسائل پیش‌آمده پیرامون وضعیت دو نفر از منتخبین و عدم توافق مجدد اعضای شورای اسلامی شهر برای انتخاب شهردار، با وجود برگزاری نشست‌های جداگانه‌ای با حضور اعضای هیئت حل اختلاف به‌منظور مصالحه، نتیجه‌ای حاصل نشد و درنهایت دادستان محترم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر و یادآوری لزوم حفظ وجه عمومی شورا بر ضرورت تسریع در برگزاری مراسم تحلیف شورای اسلامی شهر کرمانشاه تأکید کرد.

بر این اساس با توجه به وجود موارد مشابه در برخی شهرها، از وزارت کشور مکاتبه‌ای در تاریخ ١٨ شهریورماه مبنی بر اقدام فرماندار جهت برگزاری مجدد مراسم تحلیف شورای اسلامی شهر کرمانشاه با حضور ٩ نفر دریافت و با استناد به ماده هفت قانون انتخابات شوراهای اسلامی مهلت دوماهه برای تعیین تکلیف به دو نفر از منتخبین اختصاص یافته است و عنوان شده از دعوت منتخبین علی‌البدل تا اتمام مهلت یادشده برای شرکت در جلسات شورای اسلامی شهر خودداری شود که نامه مذکور در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌گیرد.

بر این اساس با توجه به اتهام ناروا برخی افراد در رسانه‌ها که این نوع گفتمان و فرافکنی یقیناً نیاز به بررسی نیات و علل دارد، یادآور می‌شود رعایت قانون و دفاع از حقوق عامه و مصالح عمومی همواره برای همه مسئولین و مدیران استانی در اولویت بوده و بر این اساس تمامی پیگیری‌های لازم براساس روند قانونی و با تأکید بر لزوم تسریع در انجام امور صورت گرفته است که اعضای شورا هرچه سریع‌تر به توافق و تفاهم برای تعیین تکلیف مدیریت شهری برسند، اما این مورد به‌دلیل برخی اختلاف‌ها انجام نشده و دوباره هم تأکید داریم که به احترام اعتماد و رأی مردم در این خصوص با همکاری اقدام کنند.

بنابراین برخی مطالب منتشرشده به نقل از یکی از اعضای علی‌البدل شورا مبنی بر مداخله استانداری برای عدم دعوت از اعضای علی‌البدل کذب محض و تهمت‌های ناروا بوده و بی‌شک این افراد بیش از منافع عمومی پیگیر منفعت شخصی هستند که یقیناً قانون ملاک قرار خواهد گرفت.

شناسه خبر 45791