شناسه خبر:45823
1400/6/23 09:30:21
رئیس شورای اسلامی شهر همدان:

شهرداری همدان درآمد پایدار ندارد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر تسریع در تعیین تکلیف جمع‌آوری‌ زباله و سامان‌دهی زباله‌گردها و ضایعاتی‌های سطح شهر تأکید کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، محمود مسگریان در بیست‌ودومین جلسه صحن شورا افزود: بحث جمع‌آوری زباله و انتخاب پیمانکار باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

مسگریان در ادامه با اشاره به حضور هیئت‌امنای انجمن فرهنگی ثارالله همدان در صحن شورا، گفت: حضور و فعالیت تشکل‌های منسجم در شهر بسیار ارزشمند است، چراکه می‌توانیم از پیشنهادات و نظرات صاحب‌نظران و اعضای این تشکل‌ها برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم.

مسگریان با اشاره به کمبود منابع شهرداری‌ها، اظهار کرد: درآمدهای پایدار به‌عنوان زیرساخت اولیه و اصلی در توسعه و عمران شهری محسوب می‌شوند و شهرداری همدان همانند شهرهای صنعتی درآمدهای پایدار ندارد.

وی با بیان اینکه باید راهکارهایی برای ایجاد درآمدهای پایدار اندیشیده شود، اظهار کرد: بر این اساس ایجاد درآمدهای پایدار از مهم‌ترین راهکارهای گذر شهرداری از مشکلات است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین به حاشیه‌های انتخاب شهردار همدان اشاره کرد و گفت: شهردار جدید همدان با اکثریت آرای اعضای شورا انتخاب شد و اکنون تمامی 11 نفر عضو شورا قول حمایت و همکاری با شهردار را داده‌اند که امیدواریم با همکاری هم در راستای اعتلا و توسعه شهر گام برداریم.

مسگریان در ادامه با اشاره به ترکیب شورای دوره ششم شهر همدان، اظهار کرد: امید است با ترکیب اعضای شورا که با حضور پیشکسوتان و جوانان مستعد تشکیل شده، بتوانیم با انسجام و همدلی مشکلات مردم را کاهش داده و رفع کنیم.

   سعید نظری: خطر خشک‌سالی با حفر غیر مجاز چاه‌های کشاورزی

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز درخصوص برخی ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات گفت: یکی از مشکلات مهم نبود آب و خشک‌سالی است که متأسفانه باغداران اقدام به حفر چاه کرده و این امر باعث خشک شدن سفره‌های زیرزمینی آب شده است.

سعید نظری اضافه کرد: حفر غیر مجاز چاه‌های کشاورزی به اُفت آب‌های زیرزمینی منجر می‌شود و منابع آبی را به خطر می‌اندازد و جهاد کشاورزی در این خصوص باید قانونی برخورد کند.

وی افزود: منابع آب‌های زیرزمینی یکی از اصلی‌ترین موارد تأمین آب در زمینه‌های کشاورزی، شرب و سایر مصارف است که باید مراقبت شود تا مورد بی‌مهری قرار نگیرند و این کار نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: مردم در کنار مسئولان نقش مؤثری در حفظ منابع آبی دارند.

* کاوسی‌امید: مدیران شهری به‌خوبی پیگیر مطالبات مردم نیستند

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا اظهارکرد: پیگیری امور در شهرداری آنچنان که باید، انجام نمی‌شود و برخی از مدیران پیگیر امور و مطالبات مردم، ضعیف عمل می‌کنند.

اکبر کاوسی‌‌امید ضمن تشکر از زحمات مدیرانی که در تکریم ارباب‌رجوع ساعی بوده و رسیدگی به امورات مردم را به‌خوبی انجام می‌دهند، اضافه کرد: بر این اساس لازم است مدیران شهرداری با جدیت بالا به وظایف خود عمل کنند تا در امورات مردم وقفه‌ای ایجاد نشده و کارها به‌خوبی پیش برود.

وی در ادامه ضمن تشکر از عملکرد اداره کل ثبت احوال استان درخصوص تسریع در مراحل صدور شناسنامه شهروندان در مدت سه الی پنج روز، اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرد تا در مدت‌زمان کوتاهی صدور پروانه ساختمانی صورت پذیرد.

این مقام مسئول همچنین درخصوص فرا رسیدن اربعین حسینی ابراز کرد: در سال‌های گذشته داوطلبانی از شهرداری برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی اعزام می‌شدند و به کمک شهرداری کربلا و نجف به تنظیف معابر می‌پرداختند که پیشنهاد می‌شود امسال نیز برای کمک به این شهرداری‌ها داوطلبان جهت برگزاری همایش بزرگ اربعین اعزام شوند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان همچنین با انتقاد از تخریب و از بین رفتن باغات همدان، یادآور شد: در راستای پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات راهکار مناسبی وجود دارد که می‌توان از بناهای پیش‌ساخته و طبیعی استفاده کرد.

کاوسی‌امید اضافه کرد: درصورت استفاده از بناهای پیش‌ساخته و مصالح طبیعی مثل چوب برای ایجاد بنا در باغات، تغییر کاربری اتفاق نمی‌افتد و باغات هم از بین نمی‌روند.

وی اذعان کرد: در راستای تشویق شهروندان برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز و استفاده از مصالح ساختمانی طبیعی در باغات، می‌توان سیاست‌های تشویقی در تعرفه بودجه سال 1401 لحاظ کرد.

   رحیمی‌فر: از شعارزدگی بپرهیزیم

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به نامه دادستان استان مبنی بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات، گفت: این موضوع باید براساس قانون پیگیری شده و در برخورد با متخلفین دوگانه عمل نشود.

علی رحیمی‌فر با بیان اینکه قانون لازم‌الاجرا است، یادآور شد: ما باید در خدمت‌رسانی به مردم به‌گونه‌ای حرکت کنیم که وعده‌های بی‌عمل ندهیم و از شعارزدگی بپرهیزیم، چراکه وقتی وعده داده می‌شود، باید به آن عمل شود.

به گفته رحیمی‌فر فرصت خدمت به مردم نعمت بزرگی است که باید قدر آن را دانسته و از آن برای رضایتمندی خداوند و شهروندان بهره گرفت.

   بادامی‌نجات: شهرداری نگاه سامان‌دهی به طرح جمع‌آوری پسماند زباله داشته باشد

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اعزام نیروهای داوطلب شهرداری به کربلای معلی در اربعین حسینی، اظهار کرد: اگر قرار است از نیروهای شهرداری برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی به کربلای معلی اعزام شوند، باید از پاکبان‌های شاغل حوزه انتخاب شوند.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه بیشتر نیروهای شهرداری برای تنظیف سطح شهر کربلا و نجف اعزام می‌شوند، تأکید کرد: لازم است از پاکبانان که حق آن‌ها است، در این زمینه استفاده شده و آن‌ها اعزام شوند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع جمع‌آوری زباله از سطح شهر، گفت: شهرداری باید از نگاه درآمدزایی به زباله‌ها، به سامان‌دهی آن بیشتر توجه کند.

این مقام مسئول با بیان آنکه در انتخاب پیمانکار جمع‌آوری پسماند زباله نباید انحصاری عمل شود، اظهار کرد: افرادی که در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری زباله‌های خشک می‌کنند، در کنار سامان‌دهی می‌توانند خود به تشکیل شرکت تعاونی اقدام کنند و از این طریق علاوه‌بر اشتغال‌زایی و سامان‌دهی این وضعیت، می‌توان بُعد درآمدزایی طلای کثیف را نیز درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 500 تُن زباله از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، یادآور شد: حدود 30 درصد از این زباله‌ها خشک و با ارزش هستند که می‌تواند درآمدزایی بالایی برای شهرداری و نیروهای فعال در این حوزه داشته باشد.

   شهابی‌نیا: در مطالبه‌گری به سمت شایسته‌سالاری حرکت کنیم

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه رعایت عدالت اجتماعی در توزیع منابع در مناطق مختلف شهر را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر درمجموع مطالبه‌گری به سمت شایسته‌سالاری حرکت کنیم، نتایج بهتری گرفته می‌شود.

سعید شهابی‌نیا با اشاره به اختلاف سلایق بین اعضای شورا، اظهار کرد: وجود اختلاف سلیقه امر طبیعی است، اما در این زمینه منافع مردم باید اولویت باشد.

شهابی‌نیا به اهمیت و جایگاه مطالعه طرح و برنامه‌ها قبل از اجرا اشاره و اظهار کرد: تحقق مطالبات مردم و کار برای منافع شهروندان نیازمند مطالعه است که این مطالعه به معنی انجام طرح‌ها و برنامه‌ها با کارآیی و اثربخشی بیشتری باشد؛ به‌نحوی که پس از اجرایی شدن کارها، کمترین آسیب و چالش را در شهر داشته باشد.

   حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی: ساخت‌وسازهای غیر مجاز منجر به تخریب باغات شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به گسترش ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات شهر و تخریب باغات، گفت: متأسفانه افراد سودجو اقدام به ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات کرده و این تخریب منجر به تفکیک باغات شده است که باید از این امر جلوگیری به‌عمل آید.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیر مجاز منجر به تخریب باغات شده است، افزود: تمام سرمایه‌های گردشگری طبیعی شهر همدان وجود مناطق طبیعی همچون دره‌مرادبیگ، چشین، ابرو، گنجنامه و حیدره بوده که با ساخت‌وسازهای غیر مجاز، باغات این مناطق رو به نابودی است.

وی اضافه کرد: همه ما نسبت به این سرمایه‌های طبیعی و گردشگری مسئولیت داریم که باید برای جلوگیری از پیشروی این‌گونه ساخت‌وسازهای غیر مجاز راهکار مناسب و قانونی اندیشید.

صفری‌افلاکی اضافه کرد: با توجه به وضعیت نابه‌سامان باغات می‌توان گفت قوانین ما برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیر مجاز کافی نیست و احیاناً تفسیرپذیر است؛ بر این اساس یک عزم ملی نیاز دارد تا از قوه مقننه گرفته تا همه مسئولان ارشد استانی آسیب‌ها و موانع را شناسایی کرده و مخصوصاً در اجرا یک سازمان مسئولیت بپذیرد و بقیه هم به این سازمان کمک کنند که در شرایط فعلی چند سازمان متولی این امر هستند، اما مسئولیت را برعهده دیگری می‌اندازند.

وی اظهار کرد: در این حوزه لازم است یک سازمان ستادی با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی تشکیل شود که علاوه‌بر اصلاح قوانین و رویه‌ها، همچنین نیازهای واقعی و اجتناب‌ناپذیر باغداران را پیش‌بینی کند و پیشنهاد جایگزین و عملیاتی برای ساخت‌وسازها و تفکیک‌ها انجام شود که به‌عنوان مثال، قاضی مخصوص و کمیسیون ماده 100 ویژه باغات ذیل این سازمان تعریف شود.

   علی‌اکبر نظری: ایجاد تناقض در اجرای قانون، ساخت‌وسازهای غیر مجاز را به دنبال دارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه عدم اجرای قانون و ناعدالتی در برخورد با ساخت‌وسازهای غیر مجاز را از دلایل تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیر مجاز برشمرد و گفت: متأسفانه قوانین به‌درستی اجرا نمی‌شود.

علی‌اکبر نظری اضافه کرد: اگر قرار است در زمینه ساخت‌وسازهای غیر مجاز در باغات قانون اجرا شود، مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص برخورد با ساخت بنا در باغات و تخریب باغات، اظهار کرد: شهرداری و جهاد کشاورزی مکلف هستند در این زمینه طبق قانون عمل کنند.

نظری افزود: ایجاد تناقض در اجرای قانون، ساخت‌وسازهای غیر مجاز را به دنبال دارد و اساس اولیه در این زمینه خود دولت‌ها هستند که باید قانون را به‌درستی اجرا کنند.

   رئیس هیئت‌مدیره انجمن ثارالله همدان: شورای اسلامی شهر از انتقادات و پیشنهادات مردم استقبال کند

در ادامه این جلسه رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان نیز ضمن تبریک به اعضای شورای دوره ششم، گفت: شورا یک نهاد و مجموعه عمومی است و باید از انتقادات و پیشنهادات مردم استقبال کرده و آن‌ها را بپذیرد.

محمدعلی پرزاد با اشاره به مشکلات مردم به‌ویژه در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: انتظارات مردم برای پیشرفت و توسعه به‌حق بوده، در رفع مشکلات آن‌ها باید عدالت اجتماعی رعایت شود تا اعتماد مردم به مسئولین افزایش یابد.

وی اضافه کرد: اگر در اموری کم‌کاری یا ضعفی وجود داشته، باید توسط مسئولین مرتفع شود و پاسخگویی از وظایف تمامی مسئولین است و همه ما باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

گفتنی است، در ادامه اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان به بیان مشکلات و مطالبات مردم در این جلسه پرداختند و مقرر شد طی جلسه‌ای در انجمن هیئت ثارالله جهت ارائه برنامه‌های شورا حضور یابند.

شناسه خبر 45823