شناسه خبر:45993
1400/6/27 09:54:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: 28 سکه تاریخی مسی مربوط به دوره الیمایید در شهرستان شازند از توابع این استان کشف و ضبط شد.

به‌ گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» افزود: در پی تجسس یک خودروی سواری شخصی از سوی ایستگاه بازرسی توره 28 سکه تاریخی مسی مربوط به دوره الیمایید از 6 متهم کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: این سکه‌های تاریخی در کنار شماری ظروف قدیمی مربوط به ادوار تاریخی مختلف و مجسمه در خودرو جاسازی شده بود که براساس کارشناسی‌ فنی اصالت اشیای کشف‌شده، مربوط به دوره اشکانی و الیمایید تخمین زده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: سکه‌های اکتشافی تحویل نیروی انتظامی شده است تا پس از طی مراحل قانونی کار شناسایی و تحقیق دیرینه‌شناسی بیشتری روی آن‌ها صورت گیرد.

مرزبان بیان کرد: انتظار می‌رود شهروندان هرگونه اقدام مشکوک و غیر قانونی از سوی افراد سودجو را در کمترین زمان اطلاع‌رسانی کنند تا با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد.

به گفته یک پژوهشگر و باستان‌شناس این سکه‌ها الیمایی یکی از حکومت‌های محلی دوره اشکانی در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حوزه‌های از لرستان و بختیاری بوده که به‌طور مستقل اقدام به ضرب سکه کردند.

سکه‌های دوره الیمایید بیشتر از جنس مس هستند و با نقوشی چون لنگر، هلال ماه و ستاره تزیین شده‌اند.

شهرستان شازند از توابع استان مرکزی است که در 33 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده و در این منطقه بیش از 120 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کند.

شناسه خبر 45993