شناسه خبر:45998
1400/6/27 10:07:01

سپهرغرب، گروه خبر: این‌روزها اورامان علی‌رغم جهانی بودن از کمبود زیرساخت‌ها رنج برده و باید هرچه سریع‌تر نیازهای مردم منطقه رفع شود.

بهمن مرادنیا در آئین تجلیل از تلاشگران و دست‌اندکاران ثبت جهانی اورامان، از همه مسئولان، مردم و اصحاب رسانه که در راستای تحقق این مهم تلاش کردند، قدردانی کرد و اظهار داشت: باید این دستاورد ارزشمند حفظ و زیرساخت‌های این حوزه فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه افراد تأثیرگذار و صاحبان فکر و اندیشه با تشکیل مجمعی، مانع از رها شدن و فراموشی این دستاورد شوند، گفت: شاید برخی افراد اهمیت ثبت جهانی اورامان را درک نکنند اما اهمیت این موضوع در آینده بیشتر مشخص می‌شود.

استاندار کردستان با یادآوری اینکه رویداد مهم ثبت جهانی اورامان شایسته برگزاری جشن ملی بود، تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل شرایط کرونایی این مهم میسر نشد اما امیدواریم در سالگرد ثبت جهانی اورامان، جشن بزرگی برپا شود.

مرادنیا با بیان اینکه انتظار می‌رود ثبت جهانی اورامان باعث آشنایی بیشتر همه مردم ایران با طبیعت بکر و ظرفیت‌های گردشگری موجود در این منطقه شود، افزود: اورامان به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی، معماری ویژه، نوع زندگی مردم و همچنین آداب‌ورسوم خاص یکی از مناطق پر گردشگر در استان و حتی کشور به شمار می‌رود و امیدواریم این رویداد سبب توسعه، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در منطقه شود.

محمدابراهیم زارعی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه ثبت جهانی اورامان، سب معرفی ظرفیت‌های ناب گردشگری منطقه به دنیا و ثروت بزرگی برای منطقه و کشور است، اظهار کرد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران و اورامان ذخیره‌گاه فرهنگی کردستان است.

وی با اشاره به اینکه اورامان به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نمونه‌ای ارزشمند است، گفت: برای حفظ دستاورد مهم ثبت جهانی اورامان باید «آموزش مداوم مردم و فراهم کردن امکانات رفاهی» برای ساکنان محل و گردشگران فراهم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ارتقای ظرفیت‌های موجود در منطقه و سطح خدمات بهداشتی و زیرساخت‌ها را نیازهای پیش در اورامان خواند و خاطرنشان کرد: باید مشکلات زیرساختی در منطقه برطرف شود.

پرونده «منظر فرهنگی اورامان» در چهل‌وچهارمین نشست اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد 1400) در شهر فوجو چین بررسی شد و با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

در حال حاضر تأمین زیرساخت‌های اولیه از جمله مسیر دسترسی به منطقه، حفظ بافت سنتی و جلوگیری از ساخت‌وسازهای جدید و فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم و... از جمله مهمترین نیازها و مشکلات و موانع پیش روی اورامان بوده که دولتمردان تاکنون جز تکرار شعار و اظهارات پوچ، اقدامی عملی در این حوزه انجام نداده‌اند.

شناسه خبر 45998