شناسه خبر:46287
1400/7/1 10:18:24

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: درآمدزایی در منزل سود چندانی ندارد! این جمله‌ای است که این روزها تا حرف از مشاغل خانگی به میان می‌آید از زبان خیلی‌ها می‌شنویم. اما آیا واقعاً این‌طور است؟

در سال‌های اخیر و با توجه به رکود اقتصادی کشور، برخی از خانم‌های خانه‌دار تصمیم گرفتند تا نقشی را در بهبود وضعیت معیشتی خانواده ایفا کنند. این دغدغه باعث شد تا هرکدام از آن‌ها با توجه به علاقه و تخصص خود، در کنار خانه‌داری به مشاغل خانگی روی بیاورند. عده‌ای دست در صنعت برده و به تولید صنایع‌دستی مشغول شدند. از عروسک‌سازی و چرم‌دوزی گرفته تا منبت‌کاری و معرق‌سازی. برخی دیگر هم استعداد خود را در آشپزی و شیرینی‌پزی دیده و در آشپزخانه خانه‌شان به‌عنوان محل کار خود حاضر شدند.

اگر این روزها به فضای مجازی مانند اینستاگرام سرزده باشید، پیج‌های زیادی را می‌بینید که به تبلیغ محصولات خود پرداخته‌اند. از کوکی‌های رنگارنگ گرفته تا انواع کیک‌های تولد و مناسبتی. اما سؤال اینجاست که این کارها چقدر برای صاحبان آن کسب‌وکارها درآمدزا است؟

بسیاری از بانوان خانه‌دار گمان می‌کنند صِرف این‌که محصولی را باسلیقه قابل قبولی تولید کنند به درآمدزایی در منزلشان می‌رسند. اما نکته اینجاست که دقیقاً قرار است با چه فرمولی این روند صورت بگیرد؟

تصور کنید در شهری مثل تهران که هرروزه ده‌ها کلاس کیک‌پزی تشکیل می‌شود و هرکدام از شرکت‌کنندگان سودای فعالیت اقتصادی مرتبط با آن را داشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است مجدداً برنامه اینستاگرام خود را بازکنید!

شاید بپرسید: حالا چه‌کار کنیم، یعنی سمت مشاغل خانگی نرویم؟

پاسخ قطعاً منفی است. چراکه مشاغل خانگی یکی از راه‌های مناسب جهت درآمدزایی در منزل آن‌هم درحالی‌که حواستان به کودک خردسالتان جمع است و یا اینکه شرایط کار در خارج از منزل را ندارید هست.

جالب است بدانید بیشتر از 50 درصد کسب‌وکارهای کوچک در انگلیس، در خانه انجام می‌شود. به‌طوری‌که در سال 2014، این دسته از مشاغل 400 میلیون پوند در اقتصاد این کشور تأثیر داشته است.

بودن یا نبودن مسئله این نیست بلکه چگونه بودن و چگونه درآمدزایی کردن مسئله موردنظر ماست. برای این‌که بتوانید یک کسب‌وکار موفق داشته باشید توجه به چند نکته لازم بلکه حیاتی هست.

  1. ایده کسب و کار کوچک

برای کسب‌وکار کوچک خود ایده جدیدی داشته باشید. تصور کنید در ایامی که مردم به محصولات ارگانیک و سالم روی آورده‌اند و حاضرند برای آن هزینه کنند چه استفاده‌ای می‌توانید ببرید؟ یکی از پیشنهاد‌هایی که در ماه‌های اخیر استقبال خوبی هم از آن شده، سوسیس و کالباس خانگی است. این محصول طرفداران پر و پا قرصی دارد و از طرفی اگر شرکتی باشد ازلحاظ بهداشتی بسیاری از پزشکان آن را تأیید نمی‌کنند. حالا فرض کنید خانمی روش درست کردن آن را به‌صورت خانگی یاد بگیرد و به‌عنوان یکی از اولین کسانی که این محصول را تولید کرده دست به فروش آن بزند. همچنین درزمانی که بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی مشغول پخت شیرینی و کیک هستند و شما هم حوصله یادگیری چیزی غیرازاین را ندارید، فکر کنید ببینید چه ایده‌ای را در همین شیرینی‌پزی می‌توانید به کار ببرید تا باعث جذب مشتری‌های بیشتری برای شما بشود و یا خانمی را در نظر بگیرید که در تدریس موضوعی تخصص دارد. به‌جای آن‌که قرار حضوری با شاگردش بگذارد می‌تواند بسته به این‌که موضوع تدریسش این قابلیت را دارد یا نه، آن را به‌صورت آنلاین، وب‌کم و یا حتی لایو در اینستاگرام به او آموزش دهد.

یادتان باشد این ایده‌های نو و بدیع هستند که مشتری‌ها را جذب می‌کنند.

  2. تبلیغات

مطمئن باشید اگر شما در تولید محصول موردنظرتان در خاورمیانه بهترین هم باشید اما کسی محصولتان را نشناسد، هیچ سودی عایدتان نمی‌شود!

باید محصولتان را نه‌فقط تبلیغ بلکه به بهترین روش تبلیغ کنید. مثلاً اگر با محصولات چرمی کیف پولی را تولید و یا با زحمت بسیاری یک لباس مجلسی زنانه را دوخته‌اید پس باید با نهایت دقت و ظرافت آن را تبلیغ کنید. این یعنی اگر مثلاً قصد تبلیغ آن را در پیج اینستاگرام خوددارید باید یک عکس باکیفیت و البته زیبا از محصول خود داشته باشید. بعدازآن یک متن مؤثر و جامع پیرامون آن محصول بنویسید و آن را در زمان مناسب در پیج خودتان بارگذاری کنید.

درنهایت فکر کنید و ببینید از چه روش‌هایی و با چه فن‌هایی می‌توانید به بهتر دیده شدن محصولتان کمک کنید.

  3. مخاطب هدف و بازارتان را قبل از شروع به کار بسنجید.

خواستاران محصولات شما در جامعه چقدرند؟ آیا محصولاتتان مناسب کودکان خردسال هست؟ فکری به حال همکاری مهدکودک یا دبستان‌ها کرده‌اید؟ و یا اگر خوراکی‌هایی را در منزلتان بسته‌بندی می‌کنید، حجم کار و میزان درآمد و محل فروش آن را در نظر گرفته‌اید؟ آیا برایتان می‌صرفد؟

چهارم و آخرین نکته؛ از تحقیق و مشاوره با اهل‌فن غافل نشوید. گاهی یک جست‌و‌جوی ساده در فضای وب و یا مشورت با یک دوست مجرب می‌تواند به شما در درآمدزایی در منزلتان کمک بسزایی کند و یا حداقل از متضرر شدن شما جلوگیری نماید.

پس با یک ایده خوب و بازار سنجی صحیح محصول خودتان را تولید کنید و با تبلیغ مؤثر و صادقانه آن، به جمع صاحبان موفق مشاغل خانگی بپیوندید.

شناسه خبر 46287