شناسه خبر:46292
1400/7/1 10:35:21

سپهرغرب، گروه فرهنگی: 31 شهریور سال 1359 شمسی، «دفاع مقدس» ایرانی‌ها آغاز شد. تهرانی‌ها از کجا فهمیدند جنگ شده؟ از صدای انفجار در فرودگاه مهرآباد. البته اولش خیلی‌ها گمان کردند علیه انقلاب اسلامی کودتا شده و می‌خواستند بروند جلوی کودتاچیان بایستند!

چرا عده‌ای گمان کردند کودتا شده؟ چون از ماجرای کودتای نوژه حدود 2 ماه می‌گذشت و حالا هم با شنیدن صدای انفجار از فرودگاه مهرآباد مردم گمان کردند دوباره نیروی هوایی کودتا کرده و ریختند در خیابان که یک فکری بکنند برای ماجرا؛ «مردم همیشه در صحنه» که می‌گویند از اینجا آمده، از چنین روحیه‌ای که مردم برای انقلابشان داشتند و هروقت گمان کردند خطری هست به میدان آمدند.

آن روز حوالی ساعت 2 ظهر با شنیدن صدای انفجارها بازار گمانه‌زنی داغ شد؛ «کسی دقیقاً نمی‌‌دانست چه اتفاقی افتاده است. یک عده این‌طرف و آن‌طرف می‌ دویدند و یک عده ایستاده بودند و با هم بحث می‌کردند... یک نفر می‌‌گفت آمریکا حمله کرده است. دیگری می‌‌گفت کودتایی رخ داد و هرکسی حرفی می‌زد».

ولی خیلی زود معلوم شد ماجرا چیست و خبرش هم از تلویزیون پخش شد و معلوم شد 3 هواپیمای میگ عراقی به فرودگاه مهرآباد حمله کرده‌اند و به فرودگاه‌های تبریز، اصفهان، شیراز، همدان و چند شهر دیگر نیز حمله شده بود. هدف این بود که توان پروازی و نیروی هوایی ایران از کار بیفتد که البته این هدف، محقق نشد. به جایش همان روز هواپیماهای ایرانی رفتند و به پایگاه‌های هوایی عراق در بصره و استان میسان حمله کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه تهران و نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بود آن موقع. او نخستین پیام ایران به آتش‌افروزی صدام را ساعت 4 عصر از رادیو به گوش ایرانیان رساند و معلوم شد ایران «درس تلخی به صدام خواهد داد».

شناسه خبر 46292